Frågor och svar om menstruation

2 Sep 2009, 20:00 108
Annat, 0 år
Question


Hej!

När jag får tjej vecka har jag hemskt ont i magen och jag kan knappt stå upp. Det har blivit ett litet problem för mig när det gäller skolan eftersom jag inte kan gå till skolan då fastän jag vill.

Mina föräldrar klagar alltid och säger "kommer du hålla på såhär varje gång du får tjej vecka? hur ska du klara att jobba då?"
Det känns väldigt jobbigt att dom inte förstår att jag egentligen vill ( för jag är en väldigt duktig elev annars och har för det mesta högsta beytgen) men att jag inte kan.

Jag har testat det mesta, Panodil, alvedon. ipren... och det hjälper inte första dan. jag har även magkatarr så ipren måste jag ta ihop med omeprasol för att inte må för illa. Jag har bett min mamma ( som är läkare) att hon ska fixa något annat jag kan testa men det gör hon aldrig.

Vi har frågat en annan läkare om tips, han nämnde p-piller men det sa min mamma självklart nej till...

Så det jag undrar är om du kan tipsa mej om någon effektiv men någorlunda skonsam värktablett mot mensvärken?
Min mormor sa att jag borde prova stålpiller, vad är det? funkar det?

mvh

Svar
Helena Meyer
Nätvandrare, Fryshuset

Jag tycker att du ska ta kontakt med din ungdomsmottagning för en undersökning. Även om din mamma är läkare, så kan det vara bra att gå till en annan läkare, som är neutral till dig. Det finns hjälp att få mot svåra menssmärtor, och det är inte bara p-piller, även om de kan vara bra och hjälpa.

Kanske är din mamma rädd för att du kommer att ha sex om du får p-piller? Eller så är hon orolig för biverkningar? Men om man jämför riskerna med p-piller mot att behöva äta starka värktabletter när man är så ung som du och redan har magkatarr, så kanske p-piller är den bästa lösningen. Omeprazol har ju också biverkningar, t.ex. muntorrhet.

Det din mormor menar är nog stolpiller, som är en vanlig värktablett men gjord för att tas analt, alltså att man stoppar in den i ändtarmen. Det är inte lika krångligt som det kanske låter, men även om du slipper få ner medicinen i magsäcken, så kan t.ex. Ipren som stolpiller irritera tarmen.

Så försök komma iväg till en ungdomsmottagning och prata med en barnmorska eller läkare.

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Ställ en egen fråga till mig

Visa mina övriga svar