user-image
Okänd
Annat

Hej Jag har börjat läsa bibeln litegrann och har en fråga. Det verkar som om de som är med i bibeln går i "kyrkan" på sabbaten. Varför skall inte vi som är kristna det? Om jag förstår det rätt så sa gud då han skapade världen att vi som människor skall vara med honom just den dagen. Finns det kristna som går i kyrkan på sabbaten?


SVAR

user-image
Hej!
För det första är Gamla Testamentet helig skrift eller den skrift som både judendom och kristendom grundar sig på. Människorna som vi läser om i Nya Testamentet känner ännu inte till kristendomen och något Nya Testamente har ännu inte skrivits. De känner bara till det som kristna idag kallar Gamla Testamentet eller Toran, som judarna kallar de fem Moseböckerna. Det innebär att Jesus och hans lärjungar var judar. När man läser om Jesus i evangelierna så verkar det som att han inte hade för avsikt att komma med en ny religion utan reformera eller utveckla judendomen. Därför höll man sabbaten helig. Något alternativ fanns inte.

Ja, det finns kristna för vilka sabbaten utgör en viktig del av deras tro. I Sverige tror jag att sjundedagsadventisterna är de som har mest av det judiska arvet i sin tro. I de ortodoxa kyrkorna är det vanligare att man finner man fler arv från Gamla Testamentet än i kyrkorna i väst. I Etiopiska ortodoxa kyrkan firar man sabbat och håller fast vid många av de judiska matreglerna. Etiopien är faktiskt det land som först av alla blev officiellt kristet. Hur officiellt nu någonting kunde bli på 300-talet i Etiopien.

Söndagen blev de kristnas högtid därför att Jesus uppstod på söndagen. Det är den dagen vi firar ljuset seger över mörkret, livets över döden och kärlekens över ondskan. Påskdagen är den dag på året då detta blir särskilt firat och tydliggjort. Påsknatten är nog den mäktigaste gudstjänsten under hela kyrkoåret.

Varma hälsningar
anders.hedman@fryshuset.se

Visningar : 674

Senaste frågorna

Se Alla