Frågor och svar om Ätstörningar

20 Aug 2010, 17:00 120
Annat, 0 år
Question


Hejsan!
Nu är det såhär att på senaste tiden så har jag börjat ätit mindre och mindre och tänker ständigt på hur jag ser ut och vad jag äter.
Jag vet inte riktigt när det började, men skulle tro att det var ungefär för ett halvår sedan, men det tänkte jag inte på då. Det var förts under hälso kontrollen i skolan när skolsyster sa att jag hade gått ner och om jag bantade som jag reagarade. Jag har gått upp 3 kilo under sommaren och har ångest över det. Äter jättedålig och försöker jämt komma på ursäkter för att inte äta. Jag tvingar mig själv att göra armhävningar och situps och är ute och går flera ggr i veckan. Jag har också slutat på dansen nu, så jag vet inte hur det kommer bli.
jag är 1.60 lång och väger 50 kilo. Jag tycker inte att är ÄR tjock, men jag är extremt rädd för att BLI tjock, så jag vill gå ner i vikt, trots att jag vet att jag inte behöver det.
jag har en bok där jag skriver ner varje dag vad jag har ätit under dagen, hur många gånger jag har varit ute och gått och hur många armhävningar och situps jag har gjort under veckan, för att ha absolut koll.
Jag vågar inte berätta för någon, så skriv inte att jag borde prata med någon, för det vågar jag verkligen inte.
När jag äter får jag spykänslor och mår illa, jag kan inte äns äta nudlar längre :( som jag älskar. Maten an absolut inte vara torr, för då kan jag inte svälja, men jag tycker inte om "såsig" mat.
Jag drickar inre saft och läsk längre, bara mjölk och vatten.
Jag har alltid varit en sån som äter lite, radan på dagis, så det är inte så många som märker att jag äter ännu mindre, och jag vet inte hur jag ska göra när skolan börjar för att inte behöva gå till matsalen.
hur ska jag göra för att ändra mitt tänkande?

Svar
Catherine Koff
Anorexi/Bulimi-kontakt

Hej tjejen!

Jag ska vara helt ärlig med dig. Att ändra ett sånt här beteende helt själv är svårt men du får gärna testa. Hjälper det inte så måste du ta hjälp eller riskera att hamna i en långdragen ätstörning.
Satsa på att jobba på din självkänsla. Läs gärna Självkänsla Nu av Mia Törnblom eller Du äger. Gör självstärkande övningar.
Men känner du att du behöver så ta hjälp! Du har inget att skämmas över tjejen!

All värme och styrka!

Stor kram Catherine

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Visa mina övriga svar