user-image
Okänd
Annat

Heej jag är en vääldigt vääldigt förvirrad tjej, för jag har 3 bästa kompisar…. Ena kompisen pressar mig att vara kristen och andra pressar mig att vara buddist.. jag har varit båda och ingen av dem har "talat" med mig men magiska saker har hänt med båda…. För jag är lite egoistisk jag vill inte komma till helvettet :( jag vill lixxom… tro på båda men det går ju inte. Är såå förvirrad vet mycket om båda men jag vill välja något.,. och säg nu inte att jag ska välja från hjärtat förd det kan jag inte :(((( har velat i typ 1 år nuuu


SVAR

user-image
Hej!

Buddhist eller kristen, kristen eller buddhist? Paul F Knitter heter en känd och respekterad professor i teologi (kristendom) från New York, USA, han har skrivit en bok som heter Without Buddha I could not be a christian. På svenska blir det ungefär - Utan Buddha skulle jag inte kunna vara kristen.

Jag vet inte vad boken handlar om. Men jag kom att tänka på den när jag läste din fråga. Den kanske viktigaste levnadsregeln inom alla världsreligionerna är: Behandla andra som du själv vill bli behandlad. I somras var jag med på en två veckors resa tillsammans med judiska, kristna och muslimska ungdomar. De var överens om att först och främst är vi människor och sen tror vi på lite olika sätt. Men det är inte tron som skiljer människor åt. Det är snarare musiksmak, intressen såsom t ex idrott eller kultur, temprament och humor är andra viktiga saker som gör att vi trivs bättre med en del än med andra. Och med tanke på det tycker jag inte att du behöver välja. Du kan tro på dit sätt och vara lite både och. Varför måste man välja?

Meningen med tron är att ska finna mod att leva, att man ska finna ett stöd i livet och kanske en balans mellan sig själv, andra och Gud eller det som kallas tillvaron. För dig kanske det just nu är en blandning, so what?

Till sist gällde det din fråga om att inte vilja komma till helvetet. Vad är helvetet? Jag tror inte på någon brinnande ugn med smådjävlar som springer runt med stora gafflar och skrämmer/plågar människor. Det är en mycket gammal bild (från medeltiden) som används ganska mycket för att skrämma människor. Men den kommer inte från Jesus.

Utifrån en kristen synvinkel menar man att helvetet kanske är en plats av meningslöshet, tomhet coh bottenlös ensamhet. Men Gud har genom Jesus lovat att alltid vara med oss. Jesus vill befria oss från egosimens ensamhet. Man kan visst känna sig ensam även om tror. Men man hoppas på det löfte som säger: jag är med dig.

Buddhismen tänker sig snarare att livscykelns slutgiltiga mål är ett uppgående i Nirvana, som är ett utslockande, en slags befrielse från allt lidande.

Det låter som om de två religionerna har helt olika mål. Men man kan också säga att målet för dem är att finna frid. Båda vill befria från allt som tynger, stressar och ger ångest och därigenom uppnå frid. Jag hoppas att mitt svar kan ge dig lite frid.

Frid!
Anders Hedman

Visningar : 892

Senaste frågorna

Se Alla