Frågor och svar om vikt

31 Oct 2011, 14:00 144
Tjej, 14 år
Question


Hejsan ! Jag är 14 år och väger 71 kilo det känns väldigt mycket. och jag tycker inte om att ha jeans eller bikini på mig för jag hatar mina lår dom är jätte stora :( och jag vill försöka ändra på det här. jag har tästat att ut och jogga varje dag och jag har godislöfte också men jag blir inte smalare för det. snälla hjälp mig hur ska jag gå ner i vikt och få bort mina fula stora lår ?

Svar
Louise Larsson
Hälsopedagog

Jag förstår att det här är någonting som du upplever väldigt jobbigt. Tyvärr kommer jag nog inte komma med några direkt revolutionerande tips. En sak som jag dock tycker att du bör ha i åtanke är att du, i och med din ålder, befinner dig i en period då din kropp förändras och utvecklas. Som den ser ut/beter sig i dagsläget kommer den sannolikt inte att göra om några år.

Men för att konkret återgå till din fråga så skulle jag först bara vilja säga att det är svårt att bedöma din faktiska situation, då jag i princip inte vet mer än vad du väger. Kanske är det fler i din familj som har breda lår? I så fall kan ditt problem till viss del vara genetiskt betingat. Du tycks i alla fall vara på det klara med att du vill gå ner i vikt – på ett sunt sätt. Det är bra. Utifrån det skulle jag därför rekommendera/ge dig följande generella tips:

1. Ät bra och regelbundet. Helst frukost, lunch, middag + mellanmål/frukt. Det är viktigt att inte hoppa över måltider, bland annat för kroppens förbränning. Försök att äta bra och näringsrik mat för det mesta – inte skräpmat alá McDonalds. Följ också gärna tallriksmodellen på ett ungefär och fyll tallriken med cirka 50% rotfrukter/grönsaker, 25% protein (kött, fisk, fågel) och 25% kolhydrater (ris, potatis, pasta). Kanske något mindre portioner än tidigare? En annan sak du kan tänka på är att tugga maten ordentligt då det ger bättre möjlighet till att kontrollera mättnadskänslan. Drick också mycket vatten.

Jag är egentligen inte mycket för förbud av olika slag, men det är klart att det är bra om du inte stoppar i dig så mycket socker och snacks. Exempelvis läsk och godis är ingen höjdare för någon av oss. Tyvärr säger godisråttan i mig …

Kanske skulle du ha nytta av att skriva matdagbok? En sådan ger dig bra koll på vad du stoppar i dig.

2. Fysisk aktivitet. Fortsätt att jogga och röra på dig – det är jättebra och hälsosamt. Men var försiktig så att du inte går ut för hårt i början bara. Ta det lite lugnt så att du vänjer dig till dina nya rutiner på alla sätt och vis. Ta också tillvara på alla möjligheter till vardagsmotion såsom att gå i trappor, gå/cykla korta sträckor istället för att ta buss/bil med mera.

Börjar du träna hårt kan det vara läge att äta lite mer proteiner och kolhydrater.

3. Målsättning. Kanske kan du sätta upp små och realistiska delmål som gör dig mer motiverad? Fokusera då inte så mycket på vikten (bland annat därför att muskler väger mer än fett), utan på andra aspekter som exempelvis att du orkar springa längre sträckor utan paus eller liknande.

4. Belöning. Skriv ner saker som du har gjort bra/lyckats med. Du kan även hitta på andra saker att belöna dig med när du når olika mål som du har satt upp för dig själv, såsom biobesök eller liknande.

5. Ha skoj. En livsstilsförändring är jobbig och krävande. För att lyckas fullt ut är det därför viktigt att du hittar saker att hela tiden glädjas åt – exempelvis delmål. Det är också viktigt att du hittar träningsformer som du tycker är roliga. Tycker du jogging är tråkigt, prova något annat. Kanske kan du variera dina träningsformer? Ta också hjälp av din omgivning. Jag tycker i alla fall att det är roligare att göra saker tillsammans, om det så bara gäller matlagning eller träning.

Allt är såklart väldigt individuellt, och det här är bara några tips på vägen. Kanske har du nytta av dem, kanske inte. Behöver du ytterligare råd föreslår jag att du först pratar med din skolsköterska. Hon kan säkert hjälpa dig vidare. Jag vill i alla fall att du ska vara medveten om att en viktminskning inte går över en natt om den ska ske på ett hälsosamt sätt. Det tar sin lilla tid, och måste så få göra.

Just ja, två saker till. Se till att sova dina 7-8 timmar per natt då sömnen är viktigare än man kan tro – även när det gäller vikten. Och en fråga: Har du funderat kring hinder/risksituationer (vardagsmaten, fester …) som försvårar din viktminskning?

Lycka till!

Kram, Louise

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Visa mina övriga svar