Frågor och svar om vikt

3 Dec 2011, 18:00 190
Annat, 0 år
Question


Hejsan. Jag är då en helt vanlig kille på 21 som många tror. Men så är det inte. Därför jag skriver detta brev. Jag hatar min vikt (105 kg) Då jag har försökt att gå ner men går bara upp hela tiden. Så skriver jag här om hjälp. Om jag inte får hjälp snart, Så kommer jag att ta livet av mig då det vart när några gånger. Om jag inte blir mer själv säker snart så är det dödens med mig. Så snälla hjälp mig. Hur ska jag röra på mig vad ska jag äta för kost för att gå ner så mycket som möjligt. Annars är det slut. 175 cm 105 kg. 34,3 BMI vil ner till 26 Bmi Iaf Dvs 175cm 80 Kg Ps detta åt jag innan men hjälpte inget. http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/maltidsersattare/diet-shake-2-kg // anonym.

Svar
Louise Larsson
Hälsopedagog

Hej!

Det gör ont i mitt hjärta att du ens överväger att ta livet av dig. Jag förstår att det här är något som du mår otroligt dåligt av, men det finns människor som kan hjälpa dig att komma tillrätta med såväl din vikt som din bristande självsäkerhet. Det gäller bara att hitta dessa. Jag ska försöka att ge dig viss vägledning vad gäller viktminskning, men då jag vet väldigt lite om din situation är det inte säkert att jag kan ge dig precis det du behöver. Skulle det vara så vill jag inte att du ger upp, utan att du söker hjälp hos någon annan. Det kan ju exempelvis finnas andra medicinska orsaker till ditt viktproblem än det som jag måste utgå från här. Oavsett, kanske du ska överväga att ta kontakt med en psykolog som kan hjälpa dig att hantera dessa negativa tankar och känslor? Har du exempelvis hört dig för hos din hälsocentral?

Egentligen skulle jag behöva veta hur dina kost- och motionsvanor ser ut just nu för att kunna ge dig bättre råd. Men att regelrätt banta enligt konstens alla regler tror jag inte på. Dessa bantningsförsök är snarare en av anledningarna till att du går upp i vikt. Snabba mirakelkurer är således inget att ty sig till i dessa lägen. Så det du, och många med dig, behöver göra är att lägga om kost- och motionsvanorna permanent. Det kan kännas jobbigt till en början, men blir lättare allteftersom. Det gäller att vara envis och bestämd. Det handlar i grund och botten om att arbeta med hjärnan och ställa tillbaka kroppen i normalläge. Och nyckeln i hela det här är att hålla blodsockerkurvan på en bra och jämn nivå för att undvika höga toppar och djupa dalar, som bland annat leder till att du äter fel saker vid fel tillfällen.

Enkelt uttryckt bör du först och främst undvika socker och stärkelse (omvandlas till socker). Det vill säga det uppenbara som läsk, festis, godis, bakverk, chips ... MEN, då socker tillhör gruppen kolhydrater innebär det också att du bör undvika det som benämns snabba/korta kolhydrater i andra sammanhang. Sådana kolhydrater gör att din blodsockerkurva stiger kraftigt – för att sedan kraschlanda lika fort. Och det är det du vill undvika till varje pris. Du, och alla andra, bör därför försöka undvika följande sorters livsmedel:

– I princip alla sorters färdigrätter/halvfabrikat
(köttbullar, ketchup, piroger, pajer, fiskpinnar, färdigpressad juice, fruktyoghurt, Risifrutti, vanlig müsli etc.)

– Lightprodukter av alla slag

– ”Allt vitt”
(vitt bröd, vanlig pasta, vanligt ris, pannkakor med sylt, potatis, potatismos, pizza, nudlar, cornflakes, lättmjölk etc.)

Nu tänker du, men vad fan får jag äta egentligen? Rent krasst kan vi säga såhär, du får äta precis vad som helst – i måttliga mängder. Och gud ska veta att jag inte är någon som tror på olika förbud. Och detta handlar absolut inte om att svälta sig alá bantning. Men vi skulle alla må bra av att dra ner väsentligt på vår sockerkonsumtion, och den inkluderar mer än bara godis och läsk. Den inkluderar vitt vetemjöl, potatis full av stärkelse med mera (se ovan). Livsmedelsindustrin har gjort oss alla mer eller mindre sockerberoende vilket är illa …

Det finns dock mängder av livsmedel som är bra också. Och även dessa är kolhydrater, och i vissa fall stärkelserika. Exempel på sådana är:

– Basmatris/råris, quinoa, fullkornspasta, bönor, linser, osötat fullkornsbröd/surdegsbröd (helst från bageri), osötad helkornsmüsli.

Som du förstår bör du alltså satsa på livsmedel som är grova. Hela korn. Ju vitare, och i brödets fall ”svampigare” det är – desto sämre är det. Du vill ha livsmedel som är grova med tuggmotstånd. Inte raffinerade produkter som berövats på all sin näring, och i slutändan nästan bara består av socker. Dessa gör oss glada för stunden, men när vi gjort slut på sockret blir vi griniga och hungriga på mer. Dålig spiral. Kolla gärna på förpackningarna för att se hur stor andel av kolhydraterna som utgörs av sockerarter. Är den procentsatsen hög bör du kanske inte köpa produkten.

Förutom att äta mindre och bättre kolhydrater bör du dricka mer vatten, äta mer protein (kött, fisk, skaldjur, fågel, ägg etc.), fett (olivolja/smör, grädde, avokado, oliver, nötter, frön, mandlar etc.) och grönsaker och rotfrukter. Det har bland annat med mättnadskänslan att göra. Enkelt uttryckt kanske du kan nöja dig med att högst 20% av tallriken består av bra kolhydrater, och att du fyller resten med hälften protein och hälften grönsaker (gärna flera olika färger). Du får känna dig fram. Detta gäller då lunch och middag. Innan dess äter du ALLTID en rejäl frukost (fullkornsbröd med pålägg och mjölk, fullkornsgröt med frukt, fil med bra müsli) eller liknande. Och ett par frukter som mellanmål när sockernivån börjar dippa.

Utöver vad och hur du äter är det också viktigt att du försöker minska på all negativ stress i ditt liv. Negativ stress påverkar nämligen vikten negativt. Detsamma gäller dålig/för lite sömn, som bland annat kan leda till stress, sämre ämnesomsättning och ökat sötsug. En god sömn är därför viktig. Ett sätt att arbeta mot den negativa stressen och en dålig sömn är med hjälp av motion. Hjälper inte det ta hjälp av vårdcentralen för annan behandling. Fysisk aktivitet är så klart en jätteviktig del i viktnedgången också av andra orsaker såsom ökad kaloriförbränning och insulinkänslighet. Så du bör definitivt försöka röra på dig mer, med betoning på regelbundenhet. Regelbundenheten är viktigare än att du tränar stenhårt bara ibland. Kanske kan du börja med en kortare promenad varje dag, för att sedan gradvis öka intensitet och längd på träningspassen. Ett tips är att exempelvis gå stavgång i förhållandevis rask takt innan frukosten. Att motionera innan frukosten tycks nämligen öka fettförbränningen. Kanske har du något annat som du tycker är roligt? En blandning av konditions- och styrketräning (www.styrkeprogrammet.se) är annars det du ska sträva efter. Men jag råder dig absolut att gå ut lugnt till en början för att orka med. Annars tappar man ofta lusten efter en kort period.

Oj, det blev en lång text det här. Jag hoppas att den är någorlunda begriplig och hjälpsam. Och att du orkade läsa allt. För att sammanfatta ovanstående tänkte jag att jag skulle samla ihop ett gäng nyckelord … och kanske lägga till något litet …

Handla inte hungrig! Ät regelbundet! Hemlagad mat! (matlåda till jobbet?) Mindre och bättre kolhydrater – mer protein – mer bra fett – mer grönsaker/rotfrukter! (i princip enligt GI-modellen) Fullkorn! Ät i lugn och ro och tugga maten noga! Stressa inte! Sov gott! Motionera mera! MEN skynda långsamt! Du vinner på det i slutändan! Det tog väl inte en vecka att få dessa extra kilon?

Lågt GI är således det du strävar efter. Men om jag inte missminner mig har exempelvis glass lägre GI än en morot, vilket skulle indikera att glass är bättre … så man får ta GI-siffran med en nypa salt ibland. En som är känd inom GI-världen är Fredrik Paulún. Gå gärna in på hans hemsida http://www.paulun.se och läs mer. Han har även ett eget livsmedelsmärke ute i handeln som jag förutsätter uppfyller dessa krav. Det kan i alla fall vara bra att veta om man blir vilse i djungeln.

Skulle du ta kontakt med vårdcentralen av någon anledning, fråga då gärna om det finns möjlighet till att få gå i ”motiverande samtal”. Det skulle absolut kunna vara en hjälp att lyckas med din långsiktiga livsstilsförändring.

Jag önskar dig stort lycka till! Och jag hoppas innerligt att ovanstående kan hjälpa dig! Och du, var aldrig rädd för att fråga om hjälp!

Du klarar det här. Jag tror på dig!

”Styrka kommer inte från att vinna. Din kamp utvecklar din styrka. När du går igenom svårigheter och beslutar att inte ge upp, det är styrka.” - Arnold Schwarzenegger

Kram, Louise

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Visa mina övriga svar