Frågor och svar om menstruation

26 Mar 2001, 00:00 101
Annat, 0 år
Question


Jag har en menscykel på 14 dagar endast och jag har jätte ont vid min ägglossning och diaree i slutet av min mens. Finns det något sätt att "bota" detta förutom att äta P-piller? Jag går nämligen upp så mycket i vikt av p-piller. Har gått upp 20 kilo på ett år. Är det normalt?

Svar

Det låter mycket att ha mens var 14:e dag. Mitt råd till dig är att du tar kontakt med din ungdomsmottagning och får en tid inbokad till Gynekologen/ läkaren. Det finns p-piller som dokumenterat inte ger någon eller mycket liten viktökning. Man kan ibland behöva se hur hormonerna i blodet ser ut ( enkelt blodprov ).

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Visa mina övriga svar