Frågor och svar om adhd

14 Aug 2012, 15:00 166
Annat, 0 år
Question


Hej! Jag är en tjej på 12 år, 00:a. Jag har ett problem, jag har fått diagnos på ADHD, och jag har fått medicin för det. Den funkar galant förutom en grej, jag kan inte äta! Jag kan gå dagar utan och äta, och när jag väl äter så äter jag jättelite... Är det normalt? Jag har gått ner ganska mkt i vikt, kanske låter fånigt... Men jag är rädd för att kanske det skulle kunna utveckla någon slags ätstörning? Det vill jag verkligen inte! Finns det något tips för att få i sig mer mat? Skulle vara jätte snällt om man fick ett svar!

Kram

Svar
Karin Borgström
Diakon, Fryshuskyrkan

Hej

Vad bra att din medicin hjälper för din adhd. Att man får svårt att äta och går ner i vikt är tyvärr ganska vanligt. Man kan försöka äta lite extra den tid på dygnet man inte har så mycket effekt av medicinen, tex på morgonen eller på kvällen. Många brukar försöka få i sig en extra kvällsmacka innan man går och lägger sig. Fortsätter du att gå ned i vikt skall du kontakta din doktor så ni tillsammans får fundera vad ni skall göra. Kanske ändra din medicin så du får lite mindre mängd, vid en annan tidpunkt, eller provat ett helt annat läkemedel. Alla människor är olika och ibland får man pröva sig fram lite grann.Men ändra inget på egen hand utan prata alltid med din doktor först.
Lycka till.
Karin

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Visa mina övriga svar