Frågor och svar om träning

31 Aug 2012, 17:00 133
Kille, 13 år
Question


Hej! Jag är en kille på 13 år som tränar hockey väldigt mycket, har precis kommit in i puberteten och undrar hur jag ska lägga på mig några extra kilon. Är 167 och väger 55 kg. hur många kalorier behöver jag få få i mig varje dag? Tacksam för svar:)

Svar
Louise Larsson
Hälsopedagog

Hej!

Du kommer med stor sannolikhet att lägga på dig allteftersom du tränar. Framförallt ju mer styrka som du tränar, det vill säga bygger muskler. Du kommer dessutom att växa på längden och "bredden" som en naturlig del i din utveckling vilket hjälper till. Maten är givetvis en grundläggande del i ovanstående. Men jag är inte den som gillar att stirra mig blind på antalet kalorier. Istället tycker jag att du bör fokusera på att äta bra (enkelt översatt inte skräpmat), varierat och regelbundet. Det vill säga ät gärna frukost, lunch och middag + ett par/tre mellanmål. Försök få i dig av alla näringsämnen, men lägg lite extra fokus på kolhydrater(potatis, ris, pasta etc.) och protein (kött, fisk, kyckling etc.). Fråga exempelvis din idrottslärare eller skolsköterskan om du vill ha mer hjälp.

Det här är, och bör vara, en ganska långsam process. Så förvänta dig inte några jätteförändringar på en gång.

Lycka till med hockeyn!

Kram, Louise

Vissa av svaren på Ungdomar.se är inte dagsfärska. Exempelvis så förbättras ständigt läke- och preventivmedel, så de svar vi har kan till viss del vara inaktuella. Stäm alltid av med din ungdomsmottagning, apotek eller sjukvårdspersonal. Upptäcker du felaktig information blir vi jätteglada om du rapporterar detta till oss så att vi omgående kan lägga in korrekta uppgifter.

Visa mina övriga svar