Kom igen!

Allt du behöver veta om terapi

Ibland kan livet kännas tung och jobbigt. Som om världens alla mörka moln har samlat sig precis ovanför just dig. Då kan det vara bra att prata med en kompis, en vuxen – eller använda datorn!

Det är vanligt att i perioder i livet fastna i jobbiga tankar. Då kan vi behöva prata med en kompis, ett syskon eller en förälder, som kan lyssna, trösta och hjälpa oss att se saker och ting ur ett annat perspektiv.

Om du inte har någon närstående att prata med, eller känner att ditt problem är så tungt att du inte vill vända dig till någon du känner, finns det tack och lov människor som har utbildat och specialiserat sig på att hjälpa andra!

Vem går i terapi?

Att besöka en kurator eller psykolog kan kännas som ett stort steg, och kanske till och med lite skämmigt. Men det är absolut inget som är konstigt eller onormalt – faktum är att det är väldigt vanligt att folk går i terapi i olika perioder i livet. Vissa för att bara prata av sig, andra för att övervinna sina fobier och en del för att lära sig hantera sin ångest eller ta sig ur en jobbig kris eller depression. Det är alltså inte bara psykiskt sjuka som går i terapi.

Vart vänder jag mig?

Om du är under 18 år ringer du Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) där du bor och bokar en tid. Ett besök brukar vara i en timme och du får då prata med en psykolog eller psykoterapeut om det som känns jobbigt. Tillsammans gör ni sedan upp en plan över vilken behandling som passar dig bäst. 

Det finns också en del ungdomsmottagningar som kan erbjuda terapi. 

Är du myndig kan du boka tid på din närmaste vårdcentral och höra om du kan få en remiss till en legitimerad psykoterapeut eller legitimerad psykolog. Du kan också vända dig till öppenvårdspsykiatrin för vuxna, eller en privat praktik. I vissa städer finns det också “unga vuxna-mottagningar” som ibland erbjuder terapi till billigare priser. Om du känner dig osäker på vart du kan vända dig kan du alltid ringa Sjukvårdsupplysningen på telefonnummer 1177.

Vilken sorts terapi är bäst?

Det finns många olika terapiformer och vilken som passar just dig bäst kan vara svårt att säga. Det beror på vad det är du vill ha hjälp med och hur du är som person. Men minst lika viktigt är att du har förtroende för din terapeut, och därför kan det vara bra att testa dig fram så att du hittar någon du känner tillit till. 

Innan du besöker terapeuten kan det också vara bra att fundera över vad du vill uppnå genom din terapi. 


VISSTE DU ATT?
Flera studier visar att internetbehandling är lika effektivt som traditionell behandling när det kommer till social fobi och paniksyndrom!

Internetterapi är egentligen samma sak som att gå till riktig terapeut, förutom att ni inte träffas fysiskt. Du läser texter, gör övningar och hemuppgifter på nätet som du sedan skickar in till din internetterapeut och får feedback. 

På kbt.info/behandling kan du anmäla ditt intresse för kommande studier kring nätbehandlingar! En del måste man vara över 18 för, så läs igenom informationen noga.


Men är det inte fasligt dyrt då?

Hur mycket du får betala för din terapi kan variera kraftigt. Går du hos en terapeut som är ansluten till landstinget kostar det bara som för ett läkarbesök, men om du går i privat terapi kan du få betala 500 kronor eller mer för varje besök. 

Om du är under 18 år och går till BUP, barn- och ungdomspsykiatrin, betalar du däremot ingenting!


VISSTE DU ATT?
Förutom de traditionella terapiformerna som kognitiv beteendeterapi (KBT), psykoanalys och psykodynamisk terapi finns det också en massa kulturinriktade metoder. Några av dessa är gestaltterapi, musikterapi, bildterapi och dansterapi!


LÄS MER!
● Om du är nyfiken och vill veta mer om terapi kan du kila in på Umo.se. Där finns en massa bra info!
● Även Sjukvårdsupplysningen 1177 har massa bra info om terapi funkar och hur du kan få hjälp! 1177.se är en sajt av Sveriges landsting och regioner och all info är faktagranskad av experter.


HÄR FINNS MER STÖD!
Om du känner att det är ett för stort steg att gå till ungdomsmottagningen, eller bara vill snacka av dig lite, så finns det massa bra stödorganisationer som erbjuder telefon-, mail-, och chattstöd. Här är några:

● Jourhavande kompis
Jourhavande kompis är en chattjour som alla upp till 25 år kan vända sig till för att snacka om precis vad som helst.Det kan handla om kärlek, mobbing, ensamhet, familjesituation. Ring 020-222 444 eller besök chatten.

● BRIS
Är du ensam, rädd, ledsen eller bara behöver prata med någon vuxen kan du ringa BRIS på 116 111. Bris betalar samtalet och det syns inte på telefonräkningen att du har ringt.I BRIS-chatten kan du chatta med en kurator! Det kan handla om vad som helst. Du är alltid anonym och får en egen kontakt med en kurator, ingen annan kan se er chatt. 

● Tjejzonen
Tjejzonen arbetar med att förebygga psykisk ohälsa hos flickor mellan 12 -25 år genom enskilda stödsamtal via sin chatt. Klicka här för att komma till deras hemsida.

●Tilia 
Tilia är en ideell organisation med fokus på de som lever med psykisk ohälsa i någon form. Tilia vänder sig till dig som är mellan 12 – 30 år och erbjuder bland annat chatt- och mejlstöd. Annesofie Blixt, grundare av Tilia, finns också i vår Stöd & Svar-panel!

● Fryshusets nätvandrare 
Fryshuset vänder sig till alla ungdomar, men har ett särskilt engagemang för unga som befinner sig i någon form av destruktivt utanförskap. Läs mer på deras hemsida. Flera av Fryshusets Nätvandrare finns förresten också i vår Stöd & Svar-panel!


Det finns inga kommentarer... än.

Skriv kommentar

Din kommentar måste godkännas innan den visas på sidan!