Kom igen!

Självkänsla – din mentala rustning

Är du ofta avis på andra? Känner att du är sämst och blir förkrossad eller arg om du misslyckas med något? Din självkänsla grundas redan när du är barn, men en bra sak är att den går att träna upp! 

Det hör till att fundera och granska sig själv i tonåren. Alla gör det och det är helt normalt att ibland känna sig kass. Men en bra självkänsla funkar lite som en rustning och gör att du vet att du inte är dålig, även om du har en dålig dag. Självkänsla handlar nämligen om hur vi värderar oss själva, om de tankar vi har om oss själva och den vi är. 

Har du en bra självkänsla bryr du dig inte så mycket om vad andra tycker och tänker om dig och du vågar vara dig själv. Du känner att du duger, även om du inte är bra på allt och även om du kanske inte ser ut som en fotomodell. Du vågar misslyckas, testa nya saker och känner att det är helt okej att alla inte tycker om dig.

Man kan säga att självkänslan funkar lite som psykets bas, och med en god självkänsla känner du att du duger som du är även om du ramlar när du skejtar eller inte får toppbetyg på matteprovet. 

Har du dålig självkänsla fastnar du däremot lätt i negativa tankar om hur usel du är. Du kanske ofta är avundsjuk på andra, känner att du inte duger och blir förkrossad om du misslyckas med något. Kanske känner du att du inte är värd något och undviker att testa nya saker.

Självkänsla behöver alltså inte ha att göra med hur populär eller snygg eller smart eller duktig på fotboll du är, och självkänslan syns heller inte utanpå. Någon som ser väldigt lyckad ut, som har bra betyg, är snygg och poppis, kan i själva verket ha låg självkänsla och känna att hen inte alls duger eller räcker till!

VISSTE DU ATT?
Redan i slutet av 1800-talet började den amerikanska psykologen och filosofen William James att beskriva självkänsla, men det var inte förrän på 1960-talet som det på allvar började forskas om det. Då började det också att dyka upp en massa självhjälpsböcker och nu finns det en hel drös att välja bland för den som vill jobba upp sin självkänsla på egen hand. Glöm bara inte att kolla efter om metoden är vetenskapligt utprövad, det brukar i så fall stå på framsidan eller baksidan av boken!

Din självkänsla kan gå upp och ner i olika perioder och det finns ingen som alltid känner sig på topp! Alla människor har nog någon gång tänkt “Ingen vill ha mig”, eller “Alla andra är bättre än jag” – och speciellt under tonåren då det är vanligt att fundera över vem man är.

Forskning visar att varför vissa har en bättre grundsjälvkänsla än andra ofta beror på uppväxten. Dålig självkänsla kan exempelvis bero på att man inte fått tillräcklig uppmärksamhet som barn. Det kan både handla om stora familjetrauman, eller om något så enkelt som att din mamma inte brukade svara när du hade något att berätta. Som barn är vi väldigt känsliga och tänker att våra föräldrar är perfekta och inte kan göra fel. Så i stället tror vi att det måste vara oss själva det är fel på, att vi är misslyckade och inte räcker till – trots att det inte alls stämmer.

Men även om en stor del av din självkänsla grundas när du är väldigt liten är självkänslan faktiskt något som du kan du jobba upp!

Maarit Johnson forskar på psykologiska instutitionen vid Stockholms universitet och har specialiserat sig på självkänsla. Hon säger att du kan öka din självkänsla, men inte alltid genom att vara duktig. 
– När du är äldre kan inte självkänslan komma utifrån längre, som när du är liten och den byggs upp, utan du måste jobba med att tycka om dig själv och förstå ditt värde, säger Maarit Johnson. Det handlar mycket om inre mognad. Om att acceptera dig själv och inte hela tiden tänka att du måste göra en massa saker för att duga. “Jag duger som jag är” är ett viktigt mantra!

På Umo.se finns massa bra tips på hur du kan förbättra din självkänsla. Exempelvis kan du försöka bryta dina negativa tankar genom att fråga dig själv: “Hjälper det mig att tänka så här? Är det verkligen sant att jag inte är bra på någonting?” Ett annat bra tips är att fundera på var det är du tycker om hos andra. Är det att de är snygga och alltid får bäst betyg eller gör flest mål – eller är det kanske att de är omtänksamma, roliga och vågar vara sig själva? Du kan också be någon du litar på att skriva ner vad hen tycker om hos dig. Sätt upp lappen där du ofta ser den så att du påminns om vad som gör dig bra, omtyckt och unik!

VISSTE DU ATT?
Mycket forskning visar att du får bättre självkänsla om du är snäll och stöttande mot andra. Hur du värderar dig själv hänger nämligen mycket ihop med hur du känner att andra ser dig. Så tänk på att vara schyst, och fundera på hur du beter dig mot din familj och dina kompisar!


Liten ordlista

Självkänsla, självbild, självförtroende, självsäkerhet … Det finns en hel drös med ord som börjar på “själv” – och det är lätt att blanda ihop begreppen. Här får du en snabblektion i vad de betyder!

Självkänsla: En inre känsla av att vara trygg i dig själv. Att du duger precis som du är även om du får kritik för något eller om andra skrattar åt dig för du gjort något galet i en viss situation.


Självbild: Hur vi uppfattar oss själva, typ att du är social/rolig/generös/känslig. Vi bygger upp en idealbild av oss själva, ett slags ryggradskänsla för vilka vi är. Är självbilden realistisk kan vi leva upp till den. Men orealistiska självbilder leder till låg självkänsla och kan ligga bakom psykiska problem och depression.
Ett vanligt problem är att vi anpassar  vår självbild efter vad som ses som bra och inne. Vi kanske skapar en bild av oss själva på Facebook och Instagram som vi inte riktigt kan leva upp till.

Självförtroende: Kan variera dag för dag och situation för situation. Självförtroende hänger mer ihop med prestation – alltså hur duktig du är på olika saker – och vad du tror att du klarar av. Som “Åh, vad jag är grym på att måla!” eller “Åh nej, inte innebandy, jag är så kass på det”. Man kan ha låg självkänsla men ändå ha ett stort självförtroende.


Självsäkerhet: En yttre attityd som du visar upp och kan faktiskt vara motsatsen till god självkänsla. Du kanske visar dig överdrivet kaxig i situationer där du känner dig osäker.

LÄS MER!
● För dig som är intresserad av att veta med om självkänsla finns en jättebra artikel hos Forskning & Framsteg, som bland annat berättar om skillnaden på inre och yttre självkänsla.
● Sjukvårdsupplysningen 1177 har också massa bra info om självkänsla. 1177.se är en sajt av Sveriges landsting och regioner och all info är faktagranskad av experter.



Det finns inga kommentarer... än.

Skriv kommentar

Din kommentar måste godkännas innan den visas på sidan!