Kom igen!

Stress och press

Tonåren kan vara en fantastisk tid med fester, härliga kärleksrelationer och storslagna framtidsplaner. Men det kan också vara superstressiga år med höga prestationskrav.

Det finns många saker vi kan stressa upp oss för. För ungdomar är det framför allt skolan som stressar. Men även tankar på framtiden, brist på pengar, att behöva ta ansvar för andra, utseendet, kompisrelationer och hur du har det hemma kan leda till stress. Liksom all information som vi hela tiden bombarderas av i samhället, och känslan av att hela tiden behöva hålla oss uppdaterad med de senaste tv-serierna eller den senaste iPhone-modellen.


VISSTE DU ATT?
Stress bland ungdomar är väldigt vanligt. I åldersgruppen 10-18 år säger 25 % att de är stressade flera dagar i veckan. Och bland 17-åriga tjejer uppger så mycket som 60 % att de de alltid eller ofta kände sig stressade. 


Vad är stress?

Stress är inget nytt påhitt. Det är faktiskt kroppens naturliga reaktion på fara och utmaningar. När vi levde på stenåldern var det livsviktigt att våra stresshormoner kickade igång blixtsnabt för att kunna slåss mot en fiende, eller springa ifrån ett farligt djur. Stresshormonerna gör nämligen att vi för stunden blir starka, smarta, pigga och uthålliga. Men om stressen håller i för länge kan den få jobbiga konsekvenser.

Det finns många olika orsaker till att vi blir stressade. De flesta brukar känna stress i situationer där det är svårt att klara av de krav som ställs. Det kan vara krav från andra eller dig själv. Enkelt beskrivet kan man säga att stress är som en obalans mellan de krav du upplever och de möjligheter du har att klara av dem. 

Varför det blir en obalans kan bero på att kraven faktiskt är för höga, men det kan också bero på att dina möjligheter att påverka din situation inte är de bästa. Exempelvis att du känner att du verkligen måste få MVG på matteprovet, samtidigt som du har varit sjuk veckan före provet och inte hunnit plugga så mycket som du skulle önskat. 


TIPS!
Skola, träning, fritid, tv-tittande, bloggande, festande, fikande, facebookande...  För att inte bli sönderstressad är det viktigt att även planera in vila och egen tid – precis som du planerar in andra aktiviteter. Du är säkert väldigt noga med att lägga mobilen eller datorn på laddning med jämna mellanrum, men hur duktig är du på att lägga dig själv på laddning?

Titta i kalendern och boka in tid för att bara göra ingenting. Stäng av mobilen när du kommer hem från skolan eller jobbet och ge dig själv en halvtimme då du inte gör något alls!


Så påverkas du av stress

Stress påverkar din kropp på ganska allvarliga sätt, speciellt om stressen är stark eller håller på under en längre tid. Då kan du få problem med huvudvärk och magont, få svårt att koncentrera dig, svårt att somna och du kan känna dig trött och nedstämd. 

Att vara väldigt stressad under lång tid påverkar även immunförsvaret och kan göra att du lättare drabbas av sjukdomar. 

Idag ska ju allt gå så himla snabbt hela tiden och det är lätt att svepas med i all hets och press. Därför kan det vara bra att känna till de olika varningstecknen så att du hinner reagera i tid och slipper bränna ut dig själv. Umo.se har tagit fram en jättebra lista med olika tecken på att du är stressad. Känner du igen dig?

• Du sover dåligt på nätterna.
• Du känner dig trött fast du har sovit.
• Du har ofta ont i huvudet eller magen.
• Du spänner dig och har ont i nacken eller axlarna.
• Du har hjärtklappning.
• Du känner dig nedstämd eller har ångest.
• Du känner dig likgiltig eller ointresserad av det som händer omkring dig.
• Du blir lätt irriterad och arg över småsaker.
• Du har svårare att koncentrera dig och glömmer bort saker.
• Du känner dig rastlös och har svårt att koppla av.
• Du har inte lust att ha sex, fast du haft det förut.


VISSTE DU ATT?
Forskning visar att tjejer är mer stressade än killar. Att det är så beror dels på föreställningar och normer om hur tjejer och killar ska se ut och vara. Som att en tjej på gymnasiet betraktas som en högpresterande duktig flicka, medan en kille snarare förväntas trotsa lärare och inte bry sig om sina betyg. Det beror också på maktstrukturer i samhället – till exempel hur arbetsmarknaden ser ut, vem som får vilka jobb och till vilken lön, risk för våld och övergrepp och så vidare. 

Därför är det viktigt att inte lägga allt ansvar på var och en som känner sig stressad - vi har faktiskt rätt att skylla på ojämlika och orättvisa samhällsstrukturer!


Så bryter du stresscirkeln

Om du känner en stark inre stress och den inte går över av sig själv är det viktigt att du tar det på allvar. Det kan ibland vara svårt att veta vad som orsakar stressen och då kan det vara bra att prata med någon som kan hjälpa dig att sortera i tankarna. 

Du kan exempelvis vända dig till skolkuratorn eller ungdomsmottagningen där du bor. Om du bor i en större stad finns det också tjej- och killjourer som du kan höra av dig till.

Ett annat bra tips är att du snackar med dina kompisar om hur de känner. Tillsammans kan ni genom elevrådet ställa krav på exempelvis planering av prov och arbeten. Ni kan också be att lärarna går igenom ordentligt vad som krävs av er och vad ni kan förvänta er av lärararna och skolan när det gäller stöd och hälsofrämjande åtgärder. Kanske kan ni tillsammans komma på några bra strategier för att minska stressen? 

Kom ihåg att det är jättemånga som känner sig stressade och ingen ska behöva acceptera att må dåligt!


VISSTE DU ATT?
Är du stressad och deppig? Det kan bero på din mobil, visar forskning från Sahlgrenska akademien i Göteborg. Studien baseras på över 4 000 intervjuer med unga i åldern 20 till 24 år och visar ett tydligt samband mellan stress och mobilanvändande. Men det är inte telefonen i sig som är boven, utan kraven på att ständigt vara tillgänglig digitalt.

Därför är det viktigt att ta pauser ibland och att sätta gränser för hur ofta du pillar med mobilen. Ett bra knep kan vara att stänga av alla störande notifikationer.


Andas i kvadrat

Mette Bohlin och Eva Robild, som har skrivit boken “Stressa Ner – Tonårsboken”, tipsar om en enkel övning som kallas “Andas i kvadrat” och som kan hjälpa dig att stressa ner:

1. Börja från det nedre vänstra hörnet och andas in samtidigt som du följer kvadraten till det nedre högra hörnet.
2. Andas ut samtidigt som du följer kvadraten till det övre högra hörnet.
3. Räkna till tre.
4. Fortsätt att andas in och gå med blicken bort till det övre vänstra hörnet.
5. Följ kvadraten till det nedre vänstra hörnet samtidigt som du andas ut
6. Räkna till tre.
7. Fortsätt att gå runt kvadraten på samma sätt ett par minuter och snart blir du så upptagen av andningen att stressen släpper.

Det är väldigt olika hur länge man måste hålla på. För vissa räcker det att göra det fem gånger, andra måste hålla på i fem minuter. Men om du gör det regelbundet morgon, middag och kväll kommer du snart att känna dig betydligt bättre!


TESTA DIN STRESSNIVÅ!
På Stressmottagningen.se kan du  testa hur stressad du är genom att svara på ett gäng frågor. Tänk på att stressmottagningen främst vänder sig till vuxna, så frågorna är inte anpassade till ungdomar.


Fakta: Katja Gillander Gådin (Professor i folkhälsovetenskap vid Mittuniversitetet) och Evelina Landstedt (Lektor i folkhälsovetenskap vid Mittuniversitetet), Sara Thomée (psykolog och doktorand, Sahlgrenska akademin i Göteborg), Umo.se


LÄS MER!
● Är du nyfiken på att veta mer om stress?  På Sjukvårdsupplysningen 1177 hittar du massa info om stress! 1177.se är en sajt av Sveriges landsting och regioner och all info är faktagranskad av experter.


Vilka är dina bästa avstressningstips? Dela med dig i kommentarerna!


1 kommentarer

  1. Läste någonstans att en av hjärnans viktigaste tillväxtämnen ökar av träning ( tror att det hetre BDNF...)

Skriv kommentar

Din kommentar måste godkännas innan den visas på sidan!