Magasinet

EcoDriving - Så kör du mer miljövänligt

ARTIKEL  Är du en sån som stänger öronen när körskoleläraren börjar prata om EcoDriving? Känns det som att du har fullt upp med att ta in hur du växlar och krypkör? Mjo, vi kan inte klandra dig. Men tänk såhär: DU kan bidra till att minska risken för cancer, isbjörnsdöd och att våra vatten blir förstörda. Och det är dessutom lätt som en plätt!

Om det är någon som vet hur du minskar bränsleförbrukningen, utsläppen och dina egna kostnader (du kan faktiskt spara upp till 20 procent bara genom att köra smart), så är det Kristin Husén i Huddinge. Hon har jobbat som trafiklärare i 31 år, ser EcoDriving som det naturliga sättet att köra och fick utmärkelsen ”Årets Ecoutbildare 2011”.
– Som jag ser det har vi bara en jord och talesättet att vi lånar jorden av våra barn är viktigt för mig. Har man dessutom väl börjat köra EcoDriving så fortsätter man, vilket var det stora skälet att det lades in i körkortsutbildningen 2006.
Kristin är övertygad om att alla kan göra någonting, om det så bara är en så enkel sak som att inte stå på tomgång i onödan. Men det gäller att veta vad man ska göra.
– När jag själv gick utbildningen så gjorde jag något så knasigt som att gasa i nedförsbackar, men bilen rullar ju nedför långt av sig själv!


Här är Kristins bästa tips:

1. Skippa tomgång.
Stäng av bilen direkt när du har stannat, så att du inte låter den stå på tomgång i onödan. Taxichauffören Ellenor Lundgren i Umeå fick ​​​​​​​till exempel ner bränsleförbrukningen med 14 procent – bara genom att aldrig låta bilen gå på tomgång. På tre månader sparade hon 3 000 kronor och släppte ut hela 630 kilo mindre koldioxid!

2. Hoppa över växlar.
Gå till exempel direkt från tvåan till fyran eller trean till femman. Det här är ett vanligt råd som är bra när hastigheten är tillräcklig. Men tänk på att inte göra det när det är viktigt att snabbt komma upp i en viss hastighet, som vid en motorvägspåfart. Risken finns nämligen att du tappar för mycket fart.

3. Planera, planera, planera.
Det som kanske gör allra störst skillnad är att planera så att du slipper stanna. Tänk vad mycket energi som går åt till att dra igång en bil på kanske 1500 kilo! Självklart ska du stanna vid stopplikt, men det är onödigt att stanna nitiskt i varenda korsning, även om du ser tydligt på förhand att det inte är någon trafik.

4. Kom snabbt upp i fart.
Accelerationen är det som drar mest bränsle, så gasa därför på tills varvtalen når cirka 3000 varv/minut och växla sedan upp. Ha hela tiden så hög växel som möjligt.

5. Motorbromsa.
Den här populära termen innebär helt enkelt att bromsa genom släppa gasen, och när varvtalet kryper ner under cirka 1200 varv kan du växla ner för att få ytterligare motorbroms. Jättebra när du planerar att svänga! Bilen rullar mycket längre än man tror och vid ”rätt varvtal” (olika beroende på bränsletyp och årsmodell, lär känna din egen bil!) rullar bilen utan att dra något bränsle alls.

6. Kristins favorittips: Släpp gasen.
Lätta på foten och rulla, du kommer så långt! Underhållsgasa vid behov förstås, vi ska inte hindra övrig trafik. Och njut av din färd.

7. Och sist men viktigast: Tänk till!
Tänk till innan du tar bilen – behöver jag verkligen göra det den här gången? Går det att samåka på något vis? Kan jag undvika tiden då det är mest bilköer?
– Vi gymmar för att hålla oss i form, men varför inte värma upp genom att gå eller cykla till gymmet i stället för att ta bilen? Så försöker jag göra när det gäller EcoDriving, jag tänker till lite över vilka resor jag kan avstå eller göra effektivare. Alla kan göra något, och att köra mer miljövänligt är enkelt, säger Kristin.

Fakta:
1998 introducerades EcoDriving i Sverige av STR (Sveriges Trafikskolors Riksförbund). I början var det nästan bara företag som hakade på och utbildade sina anställda i det nya körsättet. Men den 1 mars 2006 trädde en ny kursplan för B-körkort i kraft – och sedan dess är sparsam körning ett krav i körkortsutbildningen.

Många körskolor klimatkompenserar för sina EcoDriving-utbildningar. Hör efter med just din körskola! Kolla in bilförarens vanligaste miljömissar här.
ANNONS


4 kommentarer

  1. Ecodriving är typ det enda som är roligt med bilkörning, och att planera sin körning är nyckeln till framgång. Håll ögonen långt fram och försök förutse vilken hastighet du ska hålla för att kunna ta dej genom nästa rondell utan att behöva bromsa för andra bilar etc.

    Helst ska man ta sej från A till B utan att ha använt bromsen en enda gång :P
  2. Avatar
    Personligen tycker jag "ECO-driving" är trams.
    För det första så är det inte bra för bilen att enbart motorbromsa. Det är varken bra för koppling eller för de riktiga bromsarna. Att bromsa för lite och för sällan sliter på bromsarna.

    Angående varvtalet och acceleration så är det ju helt och hållet beroende på vilken bil man har.
  3. Dum fråga kanske, men varför inte lägga i neutralen, alternativt koppla i nerförsbackarna istället för att bara låta bli att gasa?
    Dels behåller man rörelseenergin bättre (förutsatt att man inte måste bromsa förstås) och dels håller man ner varvtalen.
  4. Avatar

    Hur förklarar alla eco förespråkande fjamtar t ex att min bil drar 2,5liter milen disel på 6ans växel på 1400varv men bara 0,5liter milen på 4an på i 2200varv? Högsta växel är inte alltid rätt, där bilen får jobba ihjäl sig för att orka. 

    Det man lär ut är trams till viss del. Kolla vilket varvtal bilen har bäst Nm och ligg i det varvtal intervallet. Då ser alla som har en Eco mätare i bilen att det drar mindre ofta på högre varv en att pressa i en hög växel med ett extremt lågt varvtal. 

Skriv kommentar

Din kommentar måste godkännas innan den visas på sidan!