we_change

Ica vill hjälpa sina kunder att göra hållbara val

Vi måste ha mat för att överleva. Men hur kan vi vara säkra på att maten vi äter är schyst producerad? ICA är en av våra samarbetspartners för we_change 2015 och vi passade därför på att ställa ett par frågor till dem!

Först och främst, varför engagerar ni er i we_change?
– På ICA vill vi hjälpa alla våra kunder att göra hållbara och hälsosamma val! Ungdomar är framtidens konsumenter och otroligt måna om att göra bra val när de handlar. Vi tycker det ska bli spännande att få bolla idéer med eleverna och väcka intresse och engagemang för hållbarhetsfrågor kopplade till mat.

Vilka är ICA:s största hållbarhetsutmaningar?
– Den stora utmaningen idag är hur vi kan säkra en långsiktigt hållbar tillgång på mat och andra produkter, speciellt med tanke på klimatförändringarna. Samtidigt behöver vi slå hål på myter som finns – att det är dyrt, krångligt och inte gott – att äta klimaträtt. För att värna jordens resurser breddar vi ständigt vårt urval av ekologiska och miljömärkta produkter eftersom de produceras på ett skonsammare sätt för miljön.

Föreningen Sveriges Konsumenter har kritiserat er för att cirka en femtedel av varorna i era butikshyllor är av erat eget märke och att det är svårt att veta vem som är den ursprungliga leverantören. Hur kan jag vara säker på att varorna jag handlar hos er verkligen är bra produkter?
– Våra kunders förtroende är en av våra allra viktigaste tillgångar. Vi jobbar ständigt med att utveckla och förbättra våra egna märkesvaror och ambitionen är att ha ett stort sortiment av hälsosamma, miljömärkta, ekologiska och etiskt märkta produkter. ICA Skona, exempelvis, utvecklades när ingen leverantör ville utveckla ett miljömärkt tvättmedel. Då gjorde vi det själva. Det är med våra egna märkesvaror vi kan göra skillnad.

Går det att få jobb på ICA om jag är under 18 år och inte har någon tidigare arbetslivserfarenhet?
– ICA är en stor arbetsgivare med över 21 000 medarbetare på kontor, inom logistik eller i butik. Hälften av ICAs butiksmedarbetare är under 25 år och 25 000 av Sveriges ungdomar jobbar i ICA-butik. Varje år provar tusentals ungdomar på butiksarbetet genom praktik i någon av våra butiker och för många av dem är det början på en spännande ICA-karriär. Våra butiker ägs av handlare och varje handlare är i och med det arbetsgivare i sin butik. Det betyder att rutinerna för praktikanter kan skilja sig från butik till butik. Kontakta den butik du är intresserad av så kan de berätta hur de arbetar med praktikanter. Alla exjobb, praktikplatser och uppsatsämnen publiceras på ica.se/ledigajobb.

Första kvartalet 2014 gick ICA med 437 miljoner kronor i vinst. Hur stor del av er vinst använder ni till sociala projekt? Och kan ni inte använda en del av den här vinsten till att sänka priset på ekologiska varor?
– Ett av ICAs stora mål är att vara en positiv kraft i samhället. Vi kan och vill göra skillnad! Det innebär exempelvis satsningar på närproducerade produkter och sysselsättning för personer med funktionsnedsättning i vår verksamhet till olika sponsringsaktiviteter. Vi har länge arbetat för bättre villkor för anställda hos våra leverantörer världen över. Vi samarbetar dessutom med många frivilligorganisationer, som Childhood, Bris och Rosa Bandet. Vi har också ett spännande nytt arbete där vi finansierar hållbarhetsprojekt i andra länder för att kunna göra social skillnad på plats hos leverantörerna.
– När det gäller pris så sätter varje handlare konsumentpriset i butik. Generellt sett har ICA-butikerna lägre eller samma marginaler på ekologiskt som på konventionella produkter. Vår målsättning är att erbjuda ett brett och prisvärt ekologiskt sortiment.


ICA är en av våra samarbetspartners för we_change 2015. De kommer att vara med oss i Stockholm, och Göteborg och workshoppa med elever.

Är du nyfiken på att veta mer om ICA och deras hållbarhetsarbete? Kolla in deras hemsida och följ dem på Facebook och YouTube!


Klicka här för att läsa om övriga samarbetspartners för we_change 2015!


Det finns inga kommentarer... än.

Skriv kommentar

Din kommentar måste godkännas innan den visas på sidan!