Magasinet

Hjärnan måste laddas, precis som mobilen

Intervju Stäng av mobilen när du kommer hem, andas i kvadrat och boka in tid för att inte göra något alls.
Låter det otänkbart i ditt fullspäckade liv? Då är det dags att tänka om – långvarig stress kan nämligen leda till sämre immunförsvar, sömsvårigheter, ångest och depressioner. Men börja inte hyperventilera nu, stresshanteringsexperterna Mette Bohlin och Eva Robild berättar hur du blir lugnare.

Mette Bohlin och Eva Robild. 
Foto: Görgen Persson
Mette Bohlin och Eva Robild. Foto: Görgen Persson
Tonåren kan vara en fantastisk tid med galna fester, fnittriga kärleksrelationer och storslagna framtidsplaner. Men det kan också vara superstressiga år med höga prestationskrav och dålig självkänsla. Och det är lätt hänt att stressen tar över helt.

Hälsokonsulten Mette Bohlin och journalisten Eva Robild har specialiserat sig på stresshantering och tillsammans har de skrivit flera böcker i ämnet. Bland annat Tonårsboken, som tar upp det mesta som rör tonårslivet – som pubertet, skola, sex och vikt. I boken ger de dessutom tips på hur du kan hantera stress i olika situationer.
– Vi lever i ett så högt tempo idag och tar ofta bättre hand om våra prylar än våra kroppar, säger Mette och Eva. Vi är ju väldigt noga med att lägga telefonen på laddning med jämna mellanrum, men vi glömmer lätt bort att lägga oss själva på laddning ...

Går det verkligen att klara av skola, träning, fritid, tv-tittande, bloggande, festande, fikande och facebookande utan att bli sönderstressad då?
– Ja, om du planerar in vila också. Titta i kalendern och boka in tid för stillhet och eftertanke. Stäng av mobilen när du kommer hem från skolan eller jobbet och ge dig själv 20-30 minuter då du inte gör något alls. Hjärnan behöver koppla av, och det borde vara lika naturligt att boka in vila som att boka in någon annan aktivitet!

Det har ju snackats mycket om informationsstress, och att framför allt unga får sömnsvårigheter av att hela tiden vara uppdaterade och uppkopplade. Är det farligt att Facebooka och hänga på Ungdomar.se?
– Internet kan absolut bli ett form av missbruk. Man kan känna ett krav på att att hela tiden hålla koll på vad som händer, om man exempelvis fått en kommentar på sin bild, eller ännu värre – om man inte har fått en kommentar! Det är nästan ännu mer stressande eftersom det lätt kan tolkas som ett tecken på att man inte är poppis eller intressant. Men det går att stänga av telefonen och datorn, man måste inte vara tillgänglig hela tiden. Idag pausar man ju knappt ens när man går på toaletten ...


Går det att känna av stressen innan den kommer så att man kan undvika att gå in i väggen?
– Vi blir alla stressade av olika saker och reagerar på olika sätt. Men om man verkligen lyssnar på sin kropp, tar sig tiden att känna efter, så märker man ofta när något inte stämmer. Det kan vara att man har huvudvärk väldigt ofta, att man känner sig mer glömsk än vanligt, att man har sömsvårigheter eller magproblem. Kroppen är väldigt duktig på att säga till när den inte mår riktigt bra, men vi är inte så bra på att lyssna och fortsätter ofta att köra på tills vi får en slägga i pannan och kollapsar. Vi har lätt för att se varningstecken hos andra runt omkring oss men har väldigt svårt för att känna igen våra egna signaler.

Så hur ska man göra då för att ta sig ur stresspiralen? Finns det några “quick fixes”, några snabbknep?
– Nej, egentligen inte. Mycket handlar om regelbundenhet. Men när gasen har hängt sig och du inte klarar av att varva ner rekommenderar vi att du andas i kvadrat.


1. Slut ögonen och föreställ dig en kvadrat. Börja i det övre vänstra hörnet.
2. Andas in långsamt genom näsan samtidigt som du räknar till tre. Med din inre blick följer du linjen från vänster till höger mot nästa hörn.
3. Håll andan och räkna till tre samtidigt som du följer linjen ner mot nästa hörn.
4. Andas långsamt ut genom näsan och räkna till tre och följ linjen till vänster.
5. Håll andan utanför kroppen, räkna till tre och låt din inre blick följa linjen upp till utgångspunkten.
6. Fortsätt andas in, hålla andan, andas ut och hålla andan på samma sätt samtidigt som din inre blick följer linjerna. Genom att fokusera på andningen släpper stressen.

Det är väldigt olika hur länge man måste hålla på. Ibland kan det räcka med två minuter, andra gånger tar det fem eller tio minuter innan stressen släpper. Om du andas i kvadrat regelbundet, till exempel varje morgon, middag och kväll kommer du snart att må betydligt bättre!

Har ni några fler tips?
– Nej. Det är mycket bättre att bara ge ett tips än att rabbla upp fyra stycken. För då blir man bara stressad över att behöva välja.


Visste du att?
Stress är inget modernt påfund, det är kroppens naturliga reaktion på fara och utmaningar, något som var livsviktigt redan på stenåldern, för tusentals år sedan.
När en människa på den tiden utsattes för någon form av fara måste han eller hon snabbt bli stridsberedd för att kunna slåss mot en fiende, eller vara uthållig och snabb för att springa ifrån en eldsvåda eller ett farligt djur.
Därför var det viktigt för den tidens människor att stresshormonerna utlöstes blixtsnabbt, för då blev de starka, smarta, pigga och uthålliga.
Utan kroppens stress hade människan inte överlevt till våra dagar.
Kroppens förmåga att reagera med stress är alltså något bra, som hjälper oss att överleva faror, möta utmaningar och klara av svårigheter.
– ur Tonårsboken

3 kommentarer

  1. Avatar
    Ute i naturen och bara vara, sitta lyssna på fåglarna (healande toner har de), lyssna på vinden, studera djuren, lyssna på sin EGEN (ej andras) inre röst, är naturligt avstressande. Och man slipper mycket av elektromagnetism som finns inne i städer - mobiler, telefonmaster som pluppar upp mystiskt ovanpå hustaken här och där som ständigt skickar strålning pga att de tar emot signaler och skickar signaler, datorer, microapparater. strålning stressar levande varelser. ger sämre sömn, ger mer aggressivitet. sluta tänka så mycket och lita mer på sin EGEN intuition. Vi behöver alla varandra.
  2. jag har ett stort behov av att koppla av!! detta kanske hjalper...:P
  3. Håller med Lotta. brukar med gå ut å få frisk luft, gå i skogen å lyssna på naturen. det gör en avslappnad å så,, man kommer inte klara av skolan så som det ser ut idag, blir bara mer å mer plugg man hinner nästan inte ha nån fritid, jag vet jag har gått in i väggen 2 gånger, redan när jag var 8-9 år (kanske mindre kommer inte riktigt ihåg) gick jag in i väggen och det tog 3 år för mig att bli pigg å fick ork att göra saker, å sen i 7:an till slutet av 8:an gick jag in i väggen också. och jag håller på att gå in i väggen igen pga att det finns så mycket MÅSTEN redan när man börjar i 7:an (men visst det beror såklart på person till person) men alla behöver kunna få ta en paus när man SJÄLV vill, när man känner att man absolut inte fixar att göra nå.

Skriv kommentar

Din kommentar måste godkännas innan den visas på sidan!