DVD-recension: RED

Bruce Willis spelar före detta CIA-agent som gör sitt bästa för att försöka njuta av sin pension. Något som går sådär, och det blir inte bättre när han blir utsatt för ett mordförsök. Någon anser nämligen att han utgör ett hot mot den Amerikanska regeringen. Detta får honom att söka hjälp hos sina gamla kollegor (som också har utsatts för attacker). Dessa spelas av John Malkovich, Morgan Freeman och Helen Mirren som också är klassificerade som "RED". Tillsamman...

Bruce Willis spelar före detta CIA-agent som gör sitt bästa för att försöka njuta av sin pension. Något som går sådär, och det blir inte bättre när han blir utsatt för ett mordförsök. Någon anser nämligen att han utgör ett hot mot den Amerikanska regeringen. Detta får honom att söka hjälp hos sina gamla kollegor (som också har utsatts för attacker). Dessa spelas av John Malkovich, Morgan Freeman och Helen Mirren som också är klassificerade som "RED". Tillsammans ger de sig ut för att försöka lösa predikamentet de befinner sig i.

RED är en klassisk actionkomedi med relativt förutsägbara element, man kan inte heller säga att den bärs upp av en speciellt originell story. Men det som är kul är att filmen inte består av unga smärta människor som vi är vana att se på vita duken när det bjuds på äventyr och explosioner, utan av folk som har sett sina bästa dagar i livet. Det är minst sagt ovant att se Helen Mirren finklädd i vitt, stå och brassa loss med ett maskingevär monterad på en bil. Så gjorde hon i alla fall inte när hon spelade Drottning Elizabeth II i The Queen (2006).

Bruce Willis, han är som han är. Bitter actionhjälte som han brukar vara, frågan är om det någonsin blir tröttsamt? Han fyller ut skorna väl och kan nog göra det ett tag till. Den bästa skådespelarinsatsen görs dock av John Malkovich, som tror att han är under konstant övervakning och anklagar tillsynes oskyldiga människor för att vara fiender - ibland har han rätt, ibland inte.

RED är definitivt en bra actionkomedi som sticker ut bland mängden av de filmer som Hollywood har för vana att pumpa ut. Bra explosioner, bra med pang-pang och helt godkänd humor.

3