DVD-recension: The List

The List, eller Deception som den egentligen heter, hade jag inga förväntningar på alls. Denna film av Marcel Langenegger hade lyckats hålla sig gömd för mig fram tills dess att jag fick den i mina händer i DVD-format. Jag kan nog se anledningen till detta. The List vill vara en sexig thriller och visst är den det, vackra kvinnor förekommer i lättsamma situationer och delar av filmen håller en i ett litet spänningsgrepp. Men det slutar tyvärr där. Hugh Jackman och Ewan McGregor har...

The List, eller Deception som den egentligen heter, hade jag inga förväntningar på alls. Denna film av Marcel Langenegger hade lyckats hålla sig gömd för mig fram tills dess att jag fick den i mina händer i DVD-format. Jag kan nog se anledningen till detta. The List vill vara en sexig thriller och visst är den det, vackra kvinnor förekommer i lättsamma situationer och delar av filmen håller en i ett litet spänningsgrepp. Men det slutar tyvärr där.

Hugh Jackman och Ewan McGregor har de två manliga huvudrollerna, Jackman känd från till exempel Van Helsing och McGregor från The Island. Den kvinnliga huvudrollen spelas av Michelle Williams, ett välbekant ansikte från tv-serien Dawson’s Creek. Skådespeleriet går inte att klaga på, det enda skulle vara att McGregor kan kännas aningen krystad till och från. I övrigt innehåller filmen inget nyskapande, allt från musik till bild andas thriller, men om jag ska nämna två saker som jag faktiskt gillade så var det ljussättningen och färgerna. Kanske faller jag bara för ett enkelt sätt att fånga tittaren i ett försök till spännande miljöer, men det faktum att jag faktiskt gillade det tyder väl på ett lyckat försök.

McGregors karaktär Jonathan är en ensam man, han jobbar sent och är till synes helt utan familj och vänner. Han träffar Wyatt genom ett jobb, en utåtriktad och mycket sympatisk man, och de börjar umgås. Till en början verkar allt fantastiskt, Wyatt visar Jonathan en ny värld, en värld av kvinnor och lyx, där ett krävande jobb inte är ett problem. Men snart börjar saker hända bortom Jonathans kontroll, och den fasad Wyatt byggt upp börjar falla. Vem kan han egentligen lita på?

Filmen är ingen flopp på något sätt, den är nog sevärd enligt många, men det är inget vidare bra betyg i min bok. Med ett lågt tempo och ett tämligen segt slut så lämnar den mer att önska, men det är väl risken man tar, när man förutsättningslöst slår sig ner i fåtöljen med ett främmande DVD-fodral i handen.

2