Magasinet

DVD-recension: The Spy Next Door

Recension Jackie Chan spelar Bob Ho, en till synes helt ordinär man. Han har ett stadigt jobb som importör av pennor. Han är trevlig och hjälpsam och har ett stadigt förhållande med Gillian, grannkvinnan som bort ensam med sina barn från ett tidigare äktenskap. De anser att Bob är världens största tönt. Vad de inte vet är att han egentligen är en hemlig agent.

Den något åldrande Jackie fortsätter att göra det han gör bäst. Välkoreograferade slagsmålsscener där han använder hela sin omgivning som vapen. Till exempel visar han på hur många olika sätt ett kylskåp kan användas fördelaktigt i ett slagsmål. Det är dessa scener och förstås de obligatoriska felklippen i slutet som räddar filmen från att vara ett rejält bottennapp. Barnskådespeleriet är riktigt kasst och inget vidare från de vuxna heller. Jackie Chan har väl aldrig gjort sig känd som en duktig karaktärsskådis men han har i alla fall sina kampsportskunskaper att falla tillbaka på. De överstereotypa, ryska (givetvis) skurkarna är roliga till en början. Men efter ett tag faller även de på dåligt skådespeleri och en ond plan som är så trist att man glömmer bort vad den var efter några minuter.

Image

Jag ger ändå filmen 2/5 för att det alltid är kul att se Jackie puckla på folk med stekpannor, stegar och BMX-cyklar, även om jag misstänker att han slutligen gjort det otänkbara och använt stuntman ett par gånger. Jag inser också att jag skulle ha tyckt riktigt bra om filmen om jag varit 13 år eller yngre. En bra ”familjefilm”, som det kallas, ska ju ha nåt för alla åldrar, men det lyckas inte denna med. ´The Spy Next Door är en actionfilm för barn och endast barn.

2