Magasinet

Högt flygande drömmar

Artikel Är det en fågel? Är det ett flygplan? Jo, det är ju faktiskt det. I himlen ovanför norrländska Arvidsjaur finns ett fenomen som på större delen av året är vanligare än fåglar, nämligen självsäkra 17- och 18-åringar med skyhöga drömmar.

En stilig, proper man med solglasögon (oftast Ray Ban), välstrykt skjorta med gyllene gula streck och med en kavaj hängandes över axeln. När han inte spakar sig runt i det blå ses han oftast med en flock flygvärdinnor runt sig. Man vet att han nästan konstant är på resande fot med en svart skinnportfölj fastklistrad i handen och att när han väl är ledig sitter han på ett femstjärnigt hotell på andra sidan jorden. Det är ju självklart piloten vi pratar om!

Kan det vara Sveriges högst belägna klassrum?
Kan det vara Sveriges högst belägna klassrum?
När jag var liten blev jag ofta tvångsmatad i tron om att skeden med majs var ett flygplan som skulle in i den mörka grottan. Jag förstod aldrig vad flygplanet skulle där och göra men jag visste att jag också en dag ville flyga det där flygplanet. Hur gör man då? Jo, vinn galet mycket pengar på hästar och köp dig en utbildning i en flygsimulator i Abu Dhabi (kan dock krävas ett antal försök) eller flytta till Arvidsjaur i två år och checka in på en av världens häftigaste gymnasieutbildningar också kallat Arvidsjaur Flyggymnasium.

Kanske undrar du varför någon vill bosätta sig ett stenkast från polcirkeln och ha tjugo kilo böcker om flygteori som bästa vän i två år. Det är (oftast) inte för att doktorn tappade en efter födseln utan för att det faktiskt är en väldigt spännande resa. Åtminstone när man väl är framme. En bilresa på strax över 100 mil asfalt kan jag lova är en engångsföreteelse. Det finns annars direktflyg till huvudstaden för den svage.

Alla behöver värmas i den norrländska kylan.
Alla behöver värmas i den norrländska kylan.


Är man väl framme på flygskolan läser man faktiskt två linjer. En “flyglinje” och en vanlig naturlinje. Det betyder att vi är varannan vecka på flygskolan som ligger på flygplatsen och varannan vecka på den lokala gymnasieskolan. Självklart hittar vi på mycket kul på vanliga skolan men oftast plockar man hellre fram flygoverallen än matteboken!

Är man flygelev uppe i Arvidsjaur och är snäll mot vår utdelare av flygpass är livet ofta på topp. En vanlig skoldag kan vi trotsa ett dussin fysiklagar och det finns bara en sak som stoppar oss: Vädret. En dag med regn eller snö blir lätt ens fiende då man får avbryta flygplaneringen och ha 3-6 timmar teori istället. Men, när vädret tillåter springer alla snabbt till hangaren för att sticka iväg på en ny flygövning med eller ibland utan instruktör. Det är en väldigt speciell känsla att köra full gas på motorn och lyfta ifrån backen. Det gäller att få till det rätt, drar du för snabbt i spaken trycks man lätt ner i det mjuka sätet, låter du däremot flygplanet själv få jobba lite med att få upp nosen lär det kännas som att man svävar och man får ett leende från instruktören bredvid. Under de första övningarna kan vissa bli lite illamående men det är ofta något som försvinner när man blir mer van. Dessutom handlar de första passen om att kunna leka så mycket som möjligt med flygplanets roder!

Nu är ju inte alla dagar en dans på rosor. Som sagt så är det ju faktiskt circus tjugo kilo böcker man ska nöta sig igenom också. Därför måste alla som söker till utbildningen och har ungefär över 220 poäng göra både psykiska och medicinska tester. Testerna görs i Stockholm och tar ofta två dagar. Det brukar kunna kännas lite pirrigt men är man avslappnad och är sig själv så ska det gå bra. Eftersom utbildningen bara är två år börjar den det andra året på gymnasiet. Man måste därför ha läst ett eller två år för att kunna söka till utbildningen.

Om du tycker det jag har skrivit är någorlunda vettigt så kanske du skulle vilja söka. Sista ansökningsdagen är den 1:a februari och om du vill veta mer hjälper jag gärna till. En mindre skara personer utbildar sig även i Västerås för den som vill söka dit.

Vill du veta mer kan du fråga mig eller besöka hemsidan genom att klicka här.

Under två år med flygskolan finns det alltid något att göra och varje dag har alltid något att bjuda på här uppe, även de dagar då det är -20 och solen är väldigt envis med att visa sig. Men, för alla som vill lägga lite krut på studier och offra några kvällar och helger åt att flyga, så kan man efter två år få hämta ut ett flygcertifikat och med stolthet sätta på sig den där skjortan med de gula strecken.

Arvidsjaur 14:23
Arvidsjaur 14:23

3 kommentarer

  1. Avatar
    Vad är synkraven för flygcert? (Beror kanske på vilket man skall ta, men tänkte rent generellt)
  2. Jo, det skiljer sig väldigt mycket men idag kan man lätt ta ett flygcert trots glasögon eller linser. Man behöver bara ta av dem 24 timmar innan medicinska testerna. Dock, kanske man inte kan bli pilot på en jumbo med allt för stora synfel. Däremot tror jag kraven är mindre för ett privat flygcert. Då kan du till och med bli av med ett öga och ändå lyckas behålla ditt cert.

    Nu blev det väldigt generellt men jag hoppas det spred lite ljus! :o)
  3. Avatar
    Ta av dem 24h innan testerna? Jag klarar mig inte 24h utan glasögon ;p

Skriv kommentar

Din kommentar måste godkännas innan den visas på sidan!