Magasinet

Sömnproblem

Artikel I den rasande takt vårt samhälle utvecklas är det inte konstigt att den vanligaste orsaken till sömnproblem är stress, att man alltid är uppe i varv och får därmed svårt att slappna av när huvudet läggs på kudden. Allt som måste göras, hinnas med, betyg, möten och kommande utmaningar. En oro som smittar värre än vad digerdöden gjorde en gång i tiden och lämnar många svenskar sömnlösa.

Diagnostiken för sömnproblem ser ut som följande:

- Att somna tar längre än 30 minuter. (normala tidslängden det tar att somna)
- Personen i fråga vaknar flera gånger om natten och är vaken under en tid varje gång.
- Vaknar “för tidigt” på morgonen och kan inte somna om.

Allt från depression till en oro över sin ekonomiska sits kan hålla någon vaken halva nätter. Undersökningar som gjordes på ungdomar med tydliga problem att sova visade ett år senare på att ungefär hälften av dem fortfarande lider av någon form av sömnlöshet. Sömnproblem är vanligare än man tror och mer än hälften av de drabbade är ungdomar i 15- till 25-årsåldern. Att inte sova regelbundet får sina konsekvenser. Man får sämre hy, blir lättare sjuk, svårt att koncentrera sig, frånvarande, lättirriterad med mera. 25 % av dagens trafikolyckor orsakas av trötthet till exempel någon som somnat vid ratten eller har en försämrad reaktionsförmåga som följd av sömnbrist. Jag personligen gör mänskligheten en tjänst genom att inte övningsköra innan jag och kudden har en bra relation sinsemellan.

Dagens mest uppenbara lösning på sömnlöshet och som glatt skrivs ut dagligen av landets doktorer är sömnpiller av olika slag. Men mediciner är endast en tillfällig lösning. Många av preparaten är beroendeframkallande eller vanebildande. Speciellt sömnpiller som är starkare och har en mer drogande effekt än insomningspiller. Majoriteten av sömnpiller innehåller benso (bensodiazepiner). Benso är ett starkt lugnande medel som bland annat används som ångestdämpande, avvänjning av alkohol, behandling av fobier med mera. Benso är även det aktiva ämnet i våldtäktsdrogen rohypnol. De sömnpiller som finns att leverera från Sveriges apotek innehåller dock inte tillräckligt med benso för att hamna i samma kategori som rohypnol. Anledningen till att sömnpiller kan bli beroendeframkallande är att benso är en så kallad toleransdrog. Om du under en lång tid har uppnått en bra effekt med en sömntablett behöver du efter en tid ta två för att uppnå samma effekt. Sedan accelererar antalet tabletter ju längre tid man använder dem. Det utvecklas lätt till ett beroende och en abstinens när personen i fråga blir utan sin drog.

Benso påverkar huvudsakligen impulskontrollen i nervsystemet. Det är den som får dig att känna panik i farofyllda situationer eller nervositet. Effekten från benso stoppar till viss del de impulser som skapar sådana känslor och hjälper personen i fråga att varva ner. I processen drogas även motoriken och kroppen stänger ner för kvällen. Eftersom benso så effektivt drogar kroppen är det mycket farligt att ta för många sömnpiller då det kan leda till bland annat andningsförlamning.

Det varierar från individ till individ hur man påverkas av dessa mediciner. Insomningspiller är inte lika starka som sömnpiller. Sömnpiller är långtidsverkande och håller personen sovandes under natten. Insomningspillernas lugnande effekt varar endast någon timme. Nervsystemet drogas lätt och bromsar då ner alla kroppens aktiviteter, lugnar sinnet och ger en chans till att inleda sömnprocessen.

Mediciner är inte allas första handsval men för många det enda då samhällets tempo inte är anpassat för allas välmående. Det finns några enkla åtgärder man kan införa i vardagen som inte inkluderar kemikalier för att uppnå en behagligare sömn:

Motionera. Du behöver inte utveckla magmuskler eller springa Stockholms maraton utan helt enkelt gå en promenad minst 40 minuter om dagen. Kroppen kommer ha lättare att slappna av när den har fått arbetat under dagen.

Ät lätt. Skippa snabbmaten från McDonald's och ät till exempel huvudsakligen husmanskost. Att våra mödrar alltid gnatade på oss om att äta grönsaker var mot alla odds inte bara för att påskynda en tonårsrevolt. Mycket vatten och grönt renar kroppen och blodomloppet cirkulerar bättre vilket bidrar till en mer lyckad sömnprocess.

Ha regelbundna sovtider. Sitt inte uppe framför datorn sent på natten för att kunna skriva med Mr. Loverboy. Det är en dag imorgon också och dagens sms-avgifter är inte förvånansvärt dyra. Att lägga sig mellan klockan 20 - 23 hjälper kroppen att skapa ett sovschema. Till slut börjar du automatiskt bli trött runt de tiderna på dygnet.

Det finns alltid den tecknade versionen av att lösa sömnproblem, att slå sig själv med en gigantisk hammare i huvudet så att man slocknar. Men det är inget jag personligen rekommenderar, så här kommer några små knep man kan använda sig av när John Blund för tillfället är för upptagen för ett besök:

- Räkna. Från 1 till 100. Föreställ dig siffrorna framför dig när du räknar och stäng ute allt annat. För ärligt talat, finns det något tråkigare än matte?

- Fantisera om någonting som får dig lugn. Föreställ dig ett rum och inred detalj för detalj. Ta god tid på dig.

- Att ha avslappnande musik i bakgrunden hjälper mer än man tror. Även omedvetet tolkar vi intryck och skapar sinnesstämning som får oss att slappna av.

- Orgasm. Det utlöser endorfiner och kroppen slappnar av till max (nej inte skämmas, det tidsseklet är väl ändå förbi?)

- Massage är välkänt för att vara avslappnande. Har du någon som delar säng med dig kan du testa lyckan genom att fråga om de vill knåda en stund innan läggdags.

- Spänn ett muskelparti, till exempel båda armarna, i 10 sekunder. Slappna sedan av. Gå igenom hela kroppens muskler med hjälp av samma procedur. Det gör kroppen uppmärksam på avslappningen som följer efter varje spänning.

Sov gott!

18 kommentarer

  1. Avatar
    Jadu , har haft sömnproblem under hela min tonår och det har bara blivit värre. Har testat det mesta, men det enda som faktiskt har hjälpt är antihistaminer som finns som sömntabletter i utlandet...
  2. Tveksam att det sista fungerar, men kan testa!
  3. Rök en holk strax innan, spå sover du gott
  4. Avatar
    Bra tips :D

    Själv kör man med orgasm och avslappnande musik innan läggdags... [love]
  5. sigur rós är ultimat sömnmusik -
  6. Avatar
    Du kan ju ingenting.

    "Majoriteten av sömnpiller innehåller benso (bensodiazepiner)."
    Ifall du kollar bland medicinerna som apoteket har kanske det finns flera olika mediciner med benso än annat, eftersom benso är en slags grupp av mediciner. Men majoriteten av sömnpillerna som skrivs ut kan jag med all säkerhet säga inte är benso.

    "De sömnpiller som finns att leverera från Sveriges apotek innehåller dock inte tillräckligt med benso för att hamna i samma kategori som rohypnol."
    Kanske du skulle ta reda på vad du pratar om innan du börjar tro att du vet saker?
    Det verksamma ämnet i rohypnol doseras inte i mer än 2 mg, medan valium till exempel har en maxdos på 10 mg. Det finns alltså mer benso i valium än rohypnol, men det verksamma ämnet i rohypnol kräver inte lika stor dos. Benzo är en slags kategori, det är inget eget ämne i sig.
    Dessutom så säljs rohypnol fortfarande på "svenska apotek" men under ett annat namn. Det är inte förbjudet eller liknande för att det innehåller mer benso, tvärtom innehåller det mindre än flera andra bensosorter.

    "Eftersom benso så effektivt drogar kroppen är det mycket farligt att ta för många sömnpiller då det kan leda till bland annat andningsförlamning."
    Visst kan överdoseringar vara farligt men det är mer skadligt att överdosera alvedon än benso eftersom det skadar levern. Det är SVÅRT att dö av en bensoöverdos, det var också till stor del därför man bytte ut barbituraterna mot benzodiazepiner någon gång runt 50-60-talet, eftersom folk så lätt tog sitt liv med hjälp av barbiturater.

    "Insomningspiller är inte lika starka som sömnpiller."
    Det kan du inte heller säga.
    Alllmänt gäller faktiskt tvärt om, de sömnpiller som har en kort halveringstid är ofta mer beroendeframkallande än de som har en lång. De med lång halveringstid är oftast sådana som inte är beroendeframkallande. Benzo har ofta relativt kort halveringstid, förutom valium som har en ganska lång sådan.

    Men de sömnpillerna med lång halveringstid (ja, propavan till exempel) är inte alls starka.

    Dessutom använder man nog väldigt sälan benzo för att behandla fobier, möjligtvis kan man skriva ut en liten valium till tanten med flygskräck men man behandlar inte fobin i sig med benzo, utan isf ssri eller liknande.

    tack å hej!
  7. Avatar
    Tillägg:

    Det finns fler benzo med lång halveringstid än valium, om det inte var tydligt.
  8. "Sitt inte uppe framför datorn sent på natten för att kunna skriva med Mr. Loverboy. "

    Höhöhöhö, den känner man igen.
  9. Avatar
    Riktigt ovetenskapligt. Det du skriver om medicin och mat är på gränsen till nonsens. Vad gäller maten finns det bara ett knep - ät varierat. Medicinen tänker jag inte gå in på, "framtidstron" har redan gjort så.
  10. framtidstron: orka sånna som dig, besserwissrar som alltid ska kommentera nått på ett osmakligt sätt. "du kan ju ingenting" Fan lär dig bemöta folk på ett artigt och informativt sätt istället. Typ: "jag håller med dig, men enligt mina uppgifter så stämmer inte din text ang. detta" och lägg fram det på ett snyggt sätt ist. Tror inte du har nån doktorsgrund i ryggen som backar upp dig personligen, rätta mig gärna om jag har fel. Övrigt, skitbra skriver Lisa! =)
  11. Avatar
    "jag håller med dig, men enligt mina uppgifter så stämmer inte din text ang. detta" och lägg fram det på ett snyggt sätt ist

    ska jag säga att jag håller med om saker jag inte håller med om och att "mina uppgifter säger annorlunda än dina" när jag vet att jag har rätt? :) nä skulle inte tro det.
  12. Avatar
    Dessutom tycker jag faktiskt inte att jag är en besserwisser, kunskap om benzo och mediciner är knappast någon användbar och viktigt kunskap som jag är stolt att jag har eller som jag tycker att lilla lisa är kass för att hon inte har, men om man publicerar en text på en sida som en "skribent" så borde man väl ändå kolla upp fakta? Det hon skriver visar att hon saknar koll på sådana saker fullständigt, och då tycker jag inte man ska skriva någonting.
  13. "Sitt inte uppe framför datorn sent på natten för att kunna skriva med Mr. Loverboy" Haha vad sött :D
  14. Kan inte Lisa och framtidstron (och alla andra som presenterar fakta) ange källa? Om inte en exakt sida i en bok, så någonting i alla fall. Känns ganska relevant, då som bekant vem som helst kan skriva vad som helst på nätet.
  15. Avatar
    yep jag har haft sömn problem ok det är inte kull ska jag säja min kompis siter 2 dagar i strek ok spelar spel eller på msn ´men han är datanörrd
  16. jag har sömnproblem, käkar propovana. funkar galant!
  17. Avatar

    Hej! Är det någon som provat "tyngdtäcke" - med bollar eller kedjor?? Jag har hört att det ska hjälpa att ha något tungt på sig - då frisätts ett hormon "oxytocin" som är kroppens "lugn och ro" hormon...om man sen släcker ner alla skärmar...I-pad,I-phone,dataskärm och TV-skärm minst en timme innan man går och lägger sig...och dämpar ljuset i rummen...så får hjärnkontoret lättare att bilda hormonet"melatonin" som gör att vi känner oss trötta...kanske några tips som kan hjälpa...viktigt att få sova skönt så man känner sig utvilad nästa dag!!

Skriv kommentar

Din kommentar måste godkännas innan den visas på sidan!