#psynligt ska krossa fördomar om psykisk ohälsa

Med kampanjen #psynligt vill Ungdomar.se, Föreningen Tilia och Fryshusets Nätvandrare krossa skam och fördomar och visa att psykisk ohälsa har många olika ansikten.

Psykisk ohälsa har inte bara ett ansikte. Och det är i de flesta fall inget som går att se. Ändå är det ofta en väldigt ensidig bild – en ung tjej eller kille i svarta kläder och med svartfärgat hår – som sprids i media och på kommuner och skolors hemsidor. Att förknippa psykisk ohälsa med vissa subkulturer är inte bara fel utan kan även vara skadligt.

Därför lanserar nu Ungdomar.seFöreningen Tilia och Fryshusets Nätvandrare kampanjen #psynligt.

– Med #psynligt vill vi krossa de föreställningar och fördomar som finns kring psykisk ohälsa. Vi vet att det inte är något som ser ut på ett visst sätt eller bara drabbar en viss grupp – vilket tydligt framgår i vårt forskningsbaserade hälsoprojekt Kom igen!, som nyligen lanserades på sajten, säger André Vifot Haas, webbansvarig på Ungdomar.se.

– Istället för att titta på vem som har svart hår, svarta kläder och piercingar i ansiktet, finns det vetenskapliga metoder att ta till. Psykisk ohälsa behöver inte heller vara någon svaghet – i många fall är det tvärtom, säger Helena Meyer, verksamhetsansvarig på Fryshusets Nätvandrare.

– Det finns många som går runt och är det där mörkertalet, som inte är jättesjuka men ändå mår dåligt, och som kanske inte vågar berätta för någon. Vi vill vara de vuxna som inte dömer eller springer iväg, utan som sitter kvar och lyssnar, säger Annesofie Blixt, grundare av Föreningen Tilia.

Vill du också vara med och visa att psykisk ohälsa har flera olika ansikten?

Ta en selfie och tagga den #psynligt på Instagram, Twitter eller Facebook. Skriv gärna några ord om dig själv och hur du gör för att må bra. Det går också bra att maila in bilder på psynligt@ungdomar.se.

Ett kollage med utvalda bilder från kampanjen kommer senare att skickas till medier, kommuner, skolor och andra som har en ensidig bild av hur psykisk ohälsa ser ut.


Vill du sprida kampanjen på din Facebook, Instagram, Twitter eller hemsida? Här finns banners att ladda ner!


#psynligt på Instagram:


Medier som hjälpt till att göra psykisk ohälsa #psynligt:


Vi som startat #psynligt:

Ungdomar.se har sedan år 2000 arbetat för att skapa ett schyst samhälle där unga tas på allvar, inkluderas och får pepp och stöd i vardagen. Utöver webbsajten med 100 000 unika besökare i veckan driver vi även hållbarhetsprojektet we_change, vars syfte är att inspirera och hjälpa unga att skapa en mer hållbar värld, samt ungdomssysselsättningsprojektet Palla Jobba!.

I februari 2014 lanserade vi Kom igen! – en unik, forskningsbaserad sajt som ska öka kunskap och förståelse för, samt förebygga, psykisk och fysisk ohälsa bland landets unga.

Tilia är en ideell organisation som vänder sig till killar och tjejer med någon form av psykisk ohälsa i åldern 12-30. Vi jobbar enligt Tilia-modellen där förebyggande, stödjande samt opinionsbildande arbete flätas samman. Grunden är ungas egna åsikter om hur en stödförening bör se ut. Läs mer på: www.foreningentilia.se.

Fryshuset vänder sig till alla ungdomar, men vi har ett särskilt engagemang för unga som befinner sig i någon form av destruktivt utanförskap. Att det finns lättillgängliga vuxna förebilder på Internet är viktigt för att motverka känslor av ensamhet och att inte vara sedd av vuxenvärlden. Nätvandrarna startade 2007 för att möta ett ökat behov av vuxenkontakter på Internet.


6 Kommentarer

Skriv en kommentar

Your email address will not be published.