Aviseringar
Rensa alla

Norska lr svenska


Ämnesstartare

Reeeetooo: Och du verkar rätt depp på livet. /Yttrandefrihet & Hejdå

Ja, det är jag faktiskt men vad har det med något här att göra & varför ska du välja parti /nyfiken


Ämnesstartare

gammalumare:

Ja, det är jag faktiskt men vad har det med något här att göra & varför ska du välja parti /nyfiken

Han är mitt offer, ingen annans. /Dansk


Ämnesstartare

Reeeetooo: Han är mitt offer, ingen annans. /Dansk

Dansk? Vad gör du här om du är dansk, hem med dig /ok jag förstår


Ämnesstartare

gammalumare:

Dansk? Vad gör du här om du är dansk, hem med dig /ok jag förstår

Jobbar på'tt. Men kul att reta upp svenska folket aswell. /Du förstår inte 


Ämnesstartare

Reeeetooo: Jobbar på'tt. Men kul att reta upp svenska folket aswell. /Du förstår inte

Jag är inte helt svensk, räknas jag ändå /jodå


Ämnesstartare

gammalumare:

Jag är inte helt svensk, räknas jag ändå /jodå

Alla som stör sig på danskar räknas. /Kung 


går nog inte att säga. gissar att vi utvecklats från något som lät i princip likadant, så språken har nog utvecklats parallellt 


Ämnesstartare

Reeeetooo: Alla som stör sig på danskar räknas. /Kung

tack:)/ja

Blivande_japan: går nog inte att säga. gissar att vi utvecklats från något som lät i princip likadant, så språken har nog utvecklats parallellt

Tumme upp


Ämnesstartare

Norska ligger väl språkmässigt närmare fornnordiska i alla fall tror jag.


Ämnesstartare

norska var först


Ämnesstartare

alltså svenska är d nyaste nordiska språket... varför kan ni inte sånt


Ämnesstartare

Blivande_japan: gissar att vi utvecklats från något som lät i princip likadant, så språken har nog utvecklats parallellt

detta.

norska och svenska har utvecklats från fornnordiskan, en gemenskap av dialekter över ett större område som med tiden delades i fornvästnordiska (norska, isländska) och fornöstnordiska (svenska, danska). svenskan är därför inget "original" som norskan utvecklats från. norskan var dock under en lång tid mycket mer lik isländskan än den norska som talas idag, och språket har också stått under inflytande av danskan. skulle nog säga att svenskan närmade sig "rikssvenska" snabbare än norskan hann bli norska. dialekterna har också bevarat sin livskraft bättre i norge, vilket kan tyda på att standardiseringen har varit mer blygsam. så:

gammalumare: Svenska


Ämnesstartare

gammalumare:

Du är inte så spännande :p /yttrandefrihet & hejdå

Hej

Reeeetooo: Han är mitt offer, ingen annans. /Dansk

lol