Aviseringar
Rensa alla

vad är akutpsyk till för egentligen?

Ämnesstartare

Järn:
åkte dit när jag typ inte pallade med att finnas, ångestbajsen försvann dock efter den långa resan så åkte till en kompis och grinade lite istället för att checka in

känns som att det skulle bli så för mig med, är ca 1 h resa dit liksom :S

SvaraCitera
Ämnesstartare

checka in, som om det vore nån sorts lyxresort

SvaraCitera

🙁 åh kram på dig jag önskar det fanns nåt jag kunde göra hoppas verkligen det löser sig snart vill ej att du ska må dåligt </3

SvaraCitera

elverpigen:

känns som att det skulle bli så för mig med, är ca 1 h resa dit liksom :S

För mig var det inte så jättelång men åkte till deras gamla lokaler först, men var nog lika bra att jag inte drog dit, det skall tydligen vara aslång väntetid osv och vet inte om de kunnat hjälpa mig ändå.

SvaraCitera
Ämnesstartare

läste just en artikel om barn och unga med depression på 1177. om ens unge har tankar på att inte vilja leva eller skada sig själv ska man visst typ, åka till akuten, ringa vårdcentralen eller 112. undra hur det skulle se ut

sos alarm vad har händ
hej jag har gråtit en timme och vill dö
aha okej har du nåt vasst brevd dig?
nej
okej ha en trevlig dag
*klick*

????????????????????????

SvaraCitera
Ämnesstartare

mvh ringde akutpsyk en gång men eftersom jag typ kunde göra mig förstådd så kunde jag ringa vårdcentralen nästkommande vardag eftersom det inte är så stor grej att känna skitsamma om jag kastar mig ut framför stora tunga fordon. ba ahapp. vad ska man göra då, svin. känns ju fett onödigt att skada sig själv massor fastän man inte vill bara för att få hjälp

SvaraCitera

Jag studerar vård, och jag vill säga det att du har rätt till vård! Jag har för mig att det skall finnas olika slags psykiatri mottagningar som också tar emot akut fall. Mitt tips, åk dit! Om du känner att du inte klarar av något mer, det känns tungt jobbigt, du är orolig för dig själv, till och med en fara för dig själv. Så tveka inte, dem kan  inte neka dig vård.

Du omfattas i detta fall av HSL lagen, hälso- sjukvårdslagen vilket innebär att du har rätt till en jämnlik och rättvis vård, som du får vara med och bestämma i. Vid grova psykiska störningar t.ex. omfattas man dock av LPT, lagen om psykriatisk tvångsvård. I detta fall är det inte aktuellt då du snarare lider av en neuros, d.v.s psykisk ohälsa som du själv är medveten om, vilket är mycket normalt. 

Bättre att du söker vård nu, och får prata med någon. Håller tummarna för dig, hör av dig på PM om du har eventuella frågor, hjälper dig gärna!

SvaraCitera
Draug

om man är ärlig och berättar att man har självmordstankar till psykiatrin blir man inlåst. dom ringer polisen om man vägrar bli inlagd. Gjorde det misstaget aldrig mer. Att få sin frihet berövad och bli satt på en låst psykiatrisk institution kan göra den som redan är frisk galen.

Har inget som helst förtroende kvar på den fronten, och vart vänder man sig då? finns inte mycket att välja på, man får klara sig själv bäst fan man vill och försöka överleva helt enkelt. Från den psykiatriska vården finns sorgligt nog ingen hjälp att få.

SvaraCitera

wiieee11: Så tveka inte, dem kan  inte neka dig vård.

Du omfattas i detta fall av HSL lagen, hälso- sjukvårdslagen vilket innebär att du har rätt till en jämnlik och rättvis vård, som du får vara med och bestämma i. 

detta har tyvärr ingenting med verkligheten att göra.

SvaraCitera

Allt som har med sjukvården att göra är en del av verkligheten, förneka inte det. 

df rqp:

detta har tyvärr ingenting med verkligheten att göra.

SvaraCitera

wiieee11:
Allt som har med sjukvården att göra är en del av verkligheten, förneka inte det. 

menar mest att: jo, de kan neka dig vård. bara den här tråden har flera exempel på sådana fall.

och: nej, man får inte alltid vara med och bestämma i sin vård oavsett vad det står i lagen. jag har ingen talan över huvud taget i min vård - det enda valet jag kan göra är att vägra eller lyda.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Draug:
om man är ärlig och berättar att man har självmordstankar till psykiatrin blir man inlåst. dom ringer polisen om man vägrar bli inlagd. Gjorde det misstaget aldrig mer. Att få sin frihet berövad och bli satt på en låst psykiatrisk institution kan göra den som redan är frisk galen.

Har inget som helst förtroende kvar på den fronten, och vart vänder man sig då? finns inte mycket att välja på, man får klara sig själv bäst fan man vill och försöka överleva helt enkelt. Från den psykiatriska vården finns sorgligt nog ingen hjälp att få.

senast jag träffade en läkare pratade vi om döden och ätstörningar mvh multiproblematik och så länge jag inte "gjort några förberedelser inför självmord" så var det visst ok liksom

wiieee11:

verkligheten är att det är resursbrist inom vården. plumpa kommentarer från läkare och sköterskor. jag, tex. ung, bor själv, haft problem LÄNGE. sjukskriven 2 ggr. erbjöds en viss hjälp förra hösten, det fungerade inte för mig, enormt bristfällig. berättade det för läkaren jag senast träffade, att jag behöver MER resurser än senast då jag mår så dåligt som jag gör, samt förslag på hur jag skulle vilja ha hjälp. inget osannolikt, typ 50% sjukskrivning, samtalskontakt 1 gång/vecka i början för att ha lite mer intensiv början och sedan varannan vecka, så berättar hon för mig att jag varit sjuk för länge och inte förstår själv vad som skulle hjälpa mig. dvs, de frågar om ens åsikter för att de måste, men man som patient kan inte påverka sinvård iom om man tackar nej till något omfattas man inte längre av vårdgarantin.

SvaraCitera
Ämnesstartare

jag menar inte att vårdgivare nekar folk för att det är kul, utan för att det inte finns plats och tid för alla. vilket gör att många får halvtaskig vård = blir aldrig friskare, bara håller sig nätt och jämnt vid ytan liksom

SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

är det inte rätt svårt att få två ggr per vecka? får ens någon det?
bättre att du tar den där varannan vecka nu så kanske du får utökat tid sedan?

kommer btw aldrig få utökad tid, i min ort finns typ en psykoterapeut. går inte att få tag på vuxenpsyk utan remiss och ingen vill remittera mig dit. på bup fick jag tider 2 ggr per vecka men känns som att man blir lite utpetad ifrån att ha rätt till vård när man blir myndig, ochdet är ju skittråkigt att det ser utså.

idag har jag ringt vårdcentralen och lite fint frågat "vi kom överens om, senast jag träffade en läkare hos er att hon skulle ringa mig ungefär en månad senare. nu har det gått ettpar veckor till och jag har intehört något. hon skulle dessutom be er psykoterapeut att ringa mig ganska direkt och det har inte heller riktigt hänt."

varpå sköterskan i luren typ hopplaha det härvar ju inget bra alls, hon har vabbat så kanske är därför, jag vet inte. hur mår du nu? jag kan gå bort och prata med psykoterapeuten och ringa upp dig senare så ska vi försöka få till en tid. 

och nu är ett brev på väg hem till mig med en tid hos henne inom två veckor. lite bra iaf. fortfarande ingen förändring ang läkemedel, får väl ringa på måndag igen och få en ny sort som öht ger effekt kanske :))))))))))))))

SvaraCitera
Draug

elverpigen: senast jag träffade en läkare pratade vi om döden och ätstörningar mvh multiproblematik och så länge jag inte "gjort några förberedelser inför självmord" så var det visst ok liksom

För min del räckte det att bara nämna "självmordstankar" för att dom skulle dra förhastade slutsatser och anta det värsta.  Det jag behövde egentligen var någon att prata med det om och hjälp att hantera mitt tänkande. Istället blev jag inlåst och påtvingad diverse substanser.

SvaraCitera