Det är det ingen som förnekat, det är bara du som har motsatt dig jämlikhet. Sedan är det ju svårare för ett gäng män att förstå kvinnors mindre privilegierade situation och därför kunna fatta passande beslut.
Och det är ju för att det ÄR ickejämlikt i samhället. Det är väl inte så svårt att förstå? Det finns ju vissa biologiska skillnader, men det är ju ingen anledning till att låsa in folk i en könsroll och ge dem begränsande möjligheter då folk i första hand är individer och kön i det andra.
Tjejer styr sociala interaktioner i högre grad än killar?
Buddah: Jag förstår syftet, men tycker att detta är en helt felaktig metod. Man försöker rätta till diskriminering med diskriminering.
Jag förstår denna kritik och ställer mig inte alls bakom alla metoder. Uppdelningen mellan kön körd för att denna uppdelning redan existerar, precis som man delar upp mellan vita och ickevita eftersom strukturer redan skiljer dessa åt och diskriminerar den ena gruppen. Jag tycker du buntar ihop enskild metodik med gemensamt mål.
Men vem har pratat om kvotering? Att tänka att nu har jag många röda tröjor så hittar jag en röd och en blå tröja som är lika fina så ska jag köpa den blåa pga har färre sådana ser inte jag som ngt negativt.
abselut men nu är det ju könen det handlar om pga kvinnodagen
Det ploppar upp massa misogyna antifeministiska forum överallt, och jag tror inte att den slags misogynin är strukturell, det är bara bittra snubbar som måste ha något att skylla sina problem på. Om alla killar skulle ha det så bra skulle väl dessa inte finnas eller växa? Säger inte att killar inte ska lämna ifrån sig sina "privilegium" för att det ska vli mer jämställt, men hur ska det bli jämställt om bittra killar börjar forma misogyna rörelser osv...?
okej, kan vi som kollektiv komma överens om att inte låta isola vara någon slags företrädare för jämställdhet på um? hon är, utan överdrift, på topp 3 på listan över ums största sexister.
Börg:
Tjejer styr sociala interaktioner i högre grad än killar?
det beror väl på hur man ser det. tjejer "ska" ju vara lite avvaktande medan killar ska vara påiga och uppvaktande, men det är det ju inte alla som är.
Det är väl redan jämställt? Att grabbar sen drar skämt som "det är ju tomt som en kvinnohjärna här" kan ni väl tåla? Det är ju bara på skoj, ni kan ju skämta om oss också.
Lol fan vad arg jag skulle bli om nån kvoterade mig för jag är brun? Allt tjat om rasism är helt överdrivet, visst det finns massa rasism, och man kanske har sämre förutsättningar för att man är brun. Inget som hindrar en att göra vad man vill i livet. När folk säger "du är förtryckt för att du är kvinna/mörkhyad/minoritet osv" är det ju bara kontraproduktivt för den individen?Att kämpa emot förtryck är en bra sak, men inte att göra folk till offer, inte heller särbehandling.
A
Börg:
Det ploppar upp massa misogyna antifeministiska forum överallt, och jag tror inte att den slags misogynin är strukturell, det är bara bittra snubbar som måste ha något att skylla sina problem på. Om alla killar skulle ha det så bra skulle väl dessa inte finnas eller växa? Säger inte att killar inte ska lämna ifrån sig sina "privilegium" för att det ska vli mer jämställt, men hur ska det bli jämställt om bittra killar börjar forma misogyna rörelser osv...?
Det finns ett utbrett kvinnohat, ja. Alla killar har det inte bra, det har ingen påstått, de har det bättre som kön i många frågor. Patriarkatet är ju inte bara positivt för dem.
Jag tror verkligen att båda könen skulle tjäna på om det avskaffades.
det beror väl på hur man ser det. tjejer "ska" ju vara lite avvaktande medan killar ska vara påiga och uppvaktande, men det är det ju inte alla som är.
Ok men det är fortfarande fler tjejer som står över killar i sociala hierarkin än tvärtom?
kvinnor blir diskriminerade visst men det är inte i större grad än män blir. på så sätt är vi jämställda.
Det finns ett utbrett kvinnohat, ja. Alla killar har det inte bra, det har ingen påstått, de har det bättre som kön i många frågor. Patriarkatet är ju inte bara positivt för dem.
Jag tror verkligen att båda könen skulle tjäna på om det avskaffades.
Ok men också ett utbrett feminism-hat. Menar bara att det är dåligt för jämställdhetskampen om antifeministiska rörelser börjar växa?
presidente:
kvinnor blir diskriminerade visst men det är inte i större grad än män blir. på så sätt är vi jämställda.
Kvinnor blir sexuellt förtryckta i mycket högre grad än män.
Börg:
Kvinnor blir sexuellt förtryckta i mycket högre grad än män.
män diskrimineras juridiskt mer än kvinnor. http://www.dn.se/nyheter/sverige/kvinnor-far-lagre-straff-an-man/