Aviseringar
Rensa alla

När tror du att vi kommer nå jämställdhet?

Ämnesstartare

presidente:

män diskrimineras juridiskt mer än kvinnor.  http://www.dn.se/nyheter/sverige/kvinnor-far-lagre-straff-an-man/

Ok dåså då är det inte jämställt?

SvaraCitera

Börg: k dåså då är det inte jämställt?

presidente:
kvinnor blir diskriminerade visst men det är inte i större grad än män blir. på så sätt är vi jämställda. 

SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente:
kvinnor blir diskriminerade visst men det är inte i större grad än män blir. på så sätt är vi jämställda. 

loL t.o.m min mormor som är en sträng katolik hade skrattat pastan ur sig sj om hon hade läst detta

SvaraCitera
Ämnesstartare

Grattis på kvinnodagen =)

En sång dedikerad till er =)

SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente:

Lol ok blir du vardagligen juridiskt diskriminerad????

SvaraCitera
Ämnesstartare

Börg:

Ok men också ett utbrett feminism-hat. Menar bara att det är dåligt för jämställdhetskampen om antifeministiska rörelser börjar växa?

Verkligen! Och det är ju helknasigt då man måste hålla isär manshat och feminism. Jag har flera ggr fått höra att det är lite konstigt hur jag som i stora delar av mitt liv vuxit upp med en ensamstående pappa och har många killkompisar, kan vara feminist.
Det är det absolut. Jag känner flera manshatare som vill ha jämlikhet, men som utöver det vill straffa alla vita män för att de fötts som vita män och därför förtycker kvinnor, men det är ju inte feminism. Feminism är strävan efter jämlikhet, inte efter att straffa män och det är tydligen svårt att förstå. Dock kan det väl av vissa ses som manshat att man kliver in på männens territorium och börjar konkurrera om grejer, men så är det ju inte.

SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Verkligen! Och det är ju helknasigt då man måste hålla isär manshat och feminism. Jag har flera ggr fått höra att det är lite konstigt hur jag som i stora delar av mitt liv vuxit upp med en ensamstående pappa och har många killkompisar, kan vara feminist.
Det är det absolut. Jag känner flera manshatare som vill ha jämlikhet, men som utöver det vill straffa alla vita män för att de fötts som vita män och därför förtycker kvinnor, men det är ju inte feminism. Feminism är strävan efter jämlikhet, inte efter att straffa män och det är tydligen svårt att förstå. Dock kan det väl av vissa ses som manshat att man kliver in på männens territorium och börjar konkurrera om grejer, men så är det ju inte.

Tror en stor del av manhatarna är feminister dock. Men det är fullt förståeligt om de har haft dåliga erfarenhetet med män. Tänk bara vad mycket lättare det hade varit om det hade kallats jämställdhetskamp istället för feminism. Mycket mindre misstolkningar. Dock verkar alla insistera på att det minsann ska heta feminism blablabla. Visst kan det heta det, men det leder bara till kopplingar till manshat, och antifeministiska rörelser uppstår.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah: Se nedan:

Men det är inget inom feminism eller jämställdhet som handlar om att diskriminera någon? Jag förstår hur du tänker, att det finns något som låter fel i att lyfta en grupp för att nå jämställdhet. Men om en grupp av människor hela tiden blir orättvist behandlade inom ett område, så måste man ju försöka ändra på det. Man måste ju angripa någonstans, vi måste ju göra någonting för att det ska bli skillnad. Och det gäller åt båda hållen, det finns områden där män också behöver lyftas men i grund och botten handlar ju allt detta om könsroller och normer som vi har så oerhört svårt att bryta oss ut från. Där kvinnan ses som den svagare individen i ett samhälle där fysisk styrka inte längre är relevant. Om vi nu alla vet att det finns könsnormer som gör att människor dagligen far illa och vill göra något åt det. Hur gör vi då? Ska vi angripa problemet rent allmänt? Hur gör man det?? Eller ska vi börja angripa ett problem i taget, så att vi faktiskt kommer någonstans? Vi fick rösträtt, lönerna börjar bli mer jämställda, vilket problem ska vi lösa härnäst? Det funkar nog inte att gå ut och skrika "alla individer är lika mycket värda", för att läsa ojämställda frågor.

Och det kallas ju kvinnofrågor för att det är problem där kvinnor generellt missgynnas, dessa problem kan vi ju inte lösa genom att vara helt jämställda och börja lyfta alla individer. "Kvinnor har lägre lön inom detta yrke.. Förjävligt..  Hur löser vi det?", "Vi höjer allas löner!". Öhem, va?

SvaraCitera

presidente:

lol jo

om du öppnar dina ögon och tittar på lite statistik så kanske du förstår hur korkat ditt uttalande är.

kanske. om du inte använder ditt huvud enbart som prydnad.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Det ni måste förstå är att feminism inte handlar om att ta någonting från mannen.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Känns omöjligt att besvara, delvis för att alla inte tycka vara helt överens om vad jämställdhet innebär. Vissa räknar könens fysiska olikheter som brist på jämställdhet. Om jag också gör det så kan jag rösta "aldrig" i den här frågan antar jag. 

Skulle behöva veta var exakt vi ligger i en jämställdhetsskala först också för att kunna räkna ut när vi kan tänkas nå jämställdhet.

SvaraCitera

aldrig om det går i denhär takten.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Börg:

Tror en stor del av manhatarna är feminister dock. Men det är fullt förståeligt om de har haft dåliga erfarenhetet med män. Tänk bara vad mycket lättare det hade varit om det hade kallats jämställdhetskamp istället för feminism. Mycket mindre misstolkningar. Dock verkar alla insistera på att det minsann ska heta feminism blablabla. Visst kan det heta det, men det leder bara till kopplingar till manshat, och antifeministiska rörelser uppstår.

Ja, men man måste fortfarande hålla isär hat och jämställdhet.
Men det är ju för att det är kvinnorna som ska lyftas, så det är ett passande namn. Det leder till manshatskpplingar pga okunskap och  sådant kan man inte backa för.

SvaraCitera
mynona

presidente:
vi är där nu. i alla fall i sverige.

Ursäkta? Vi uppnår jämställdhet när en tjej i en högstadieklass kan ligga runt lika mycket som en en av hennes manliga klasskamrater utan att få dåligt rykte. 

Det är för övrigt mer eller mindre OnT, eftersom sexuellt förtryck är själva grunden i ojämlikhet mellan könen över huvud taget, då kvinnoförtryck härstammar från den samhälleliga önskan att kontrollera kvinnans sexualitet. 

Vad gäller tidpunkten så skiljer den sig oerhört på olika delar av jorden eftersom vi har kommit olika långt. I Sverige har vi kommit så långt att vi har nått fram till betydligt mer avancerade uppgifter än i Yemen, så långt att vissa rentav tror att vi är jämställda i Sverige därför att vi jämförs med länder där det är värre. Här blir en tjej hånflinad och skitsnackad om ifall hon ligger runt som en kille, i Yemen blir hon dödad. I inget av fallen är hon jämställd. Vi uppnår jämställdhet i Sverige tidigare än i Yemen därför att vi har hunnit längre, men i inget av länderna är vi ännu jämställda. 

Jämställda är vi när vi inte behandlar eller betraktar varandra olika pga kön. När vi inte är heteronormativa och blir misstänksamma om vår partner har vänner av motsatt kön; när vi inte tycker att det är en ickefråga att lära dagisbarnen att de får leka med vilka leksaker de vill; när pojkar och flickor på dagis och skolan leker med varandra istf i grupper; när vi inte väntar oss att man ska ha olika intressen beroende på kön; när det är sexualiteten och inte könet som avgör vilka vi är tveksamma är byta om med; när kvotering i arbetslivet inte behövs därför att det faktiskt är en självklarhet att könet inte spelar roll för arbetet; när pappan får vårdnad om ett barn vid skilsmässa lika ofta som mamman; när könet inte anges i officiella handlingar därför att det inte är viktigt utom vid medicinska sammanhang; när killar i förorten kan dansa balett i rosa trikåer utan att någon tycker det är konstigt; när tjejer kan gå topless lika obesvärad som killar därför att alla inser att killars bröst faktiskt också är sexualiserade men att de ändå inte täcker över sig; kort sagt när vi ser varandra som personligheter i stället för kön. Då kan vi alla bli fria att vara människor. Här uppnår vi det betydligt tidigare än i Yemen, kanske århundraden tidigare. Men där varken Sverige eller Yemen än. 

SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: när killar i förorten kan dansa balett i rosa trikåer utan att någon tycker det är konstigt

då tror jag det är minst 500 år kvar innan vi är jämställda Mycket glad

SvaraCitera