Aviseringar
Rensa alla

När tror du att vi kommer nå jämställdhet?

Ämnesstartare

mynona:

Skulle det inte vara roligare med ett samhälle där alla får vara genuint olika på grund av sina personligheter, än ett samhälle som nu, där folk bara är konstgjort olika på grund av sina kön? 
Ja, det är en del av poängen. När jämlikhet är uppnådd behövs inte någon kvinnodag. 

Däremot kommer folk vara konstgjort olika pga andra saker? Vad är det för skillnad? 

SvaraCitera
Ämnesstartare

Får ursäkta för min dumma fråga men måste ändå fråga. 

Hur definierar ni jämställdhet då, är det när män och kvinnor tjänar lika eller är det när det inte längre finns några könsroller?  

SvaraCitera
Ämnesstartare

tegel: Hur definierar ni jämställdhet då, är det när män och kvinnor tjänar lika eller är det när det inte längre finns några könsroller?

Tycker Buddah skrev det bra, " jämställdhet är när könen inte spelar någon roll utan man utgår från individens bästa, individens kvalifikationer etc."

SvaraCitera
mynona

Börg:

Däremot kommer folk vara konstgjort olika pga andra saker? Vad är det för skillnad? 

Vilka andra saker? Vi kommer att fortsätta påverkas av klass och andra faktorer som påverkar vår personlighet, men då har vi åtminstone sluppit en aspekt som är olika beroende på kön, och det är vad tråden handlar om. 

Skillnaden är att vi slipper i alla fall denna konstgjorda sak, och det är en av de allra största och mest onödiga och destruktiva hindren för att kunna utveckla sig fritt som människa. 

SvaraCitera
mynona

tegel: när det inte längre finns några könsroller

Tycker det framgår!

SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
Motsätter mig det där med att gratta pga känns lite som att gratta en aidssjuk på världsaidsdagen, men å andra sidan förstår jag ju hur grattarna menar och vi ska fira att vi har en sådan här dag - men å andra sidan ska den ju inte behövas så den belyser ju bara hur ickejämlik vår värld är och det är ju rätt sorgligt.
Röstade 200-300 år i pollen.

Känner detsamma. Röstade dock 20-40 år.

SvaraCitera
mynona

Fingerprints: 70-100

spontant, om den feministiska upplysningen fortsätter gå fram i samma takt, men jag är osäker. När det gäller Sverige har det mer med attityder och medvetenhet och personligt uppträdande att göra än med lagar, och sådant kan gå snabbt. Vi behöver en lika stor attitydförändring som vi fick från 1914 till nu, och i så fall... 

För Sverige alltså.

SvaraCitera

det jag menade var att tjejer och killar sitter i samma båt vi blir diskriminerade på olika sätt. Feminister koncentrerar sig bara på när tjejer blir diskriminerade och klagar på patriarkatet och sedan påstår det att prostitution och porr är objektifierande. 

Om vi  nu har ett patriarkat varför blir då män så ofta diskriminerade?

SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: Varför tror du att dessa yrken anses ha låg status och har sämre betalt?

Missade du helt att jag skrev att även de andra yrkena jag listade som var mansdominerade också var lågstatusyrken?

Att de yrken du citerade är dåligt betalda har nog mest att göra med att de flesta arbetsplatser är statliga/kommunala (offentlig sektor) och då har man i regel inte någon superlön. Så länge man inte är chef någonstans eller är läkare. De yrken som är mansdominerade är i regel inom den privata sektorn och lönerna där är högre. 

Fingerprints: Nämn något mansdominerat yrke med fyra års utbildning som har låg status och dåligt betalt.

Som jag skrev ovan så har det nog snarare mer att göra med var man jobbar än med vad.

isola: Men nu har vi det inte så. Du tror inte att kvinnor VILL sitta i bolagstyrelser etc? Allt handlar ju om våra könsnormer. Du verkar tro att det beror på att ingen agerar.

Jag tror det finns många kvinnor som vill sitta i bolagsstyrelser. Men det är inte konstigt att det finns färre kvinnor i styrelserna idag, då det finns färre kvinnor med den erfarenhet som krävs. En stor bidragande faktor har ju varit att kvinnor traditionellt sett har varit hemma mer med sina barn och på så viss halkat efter på karriärsstegen. Detta är något som med tiden kommer jämna ut sig då allt fler män är hemma med sina barn också, vilket naturligtvis bör uppmuntras - att alla tar sig tid att vara hemma med sina barn. 

Notera att "uppmuntras" inte innebär att man skall lagstifta om att båda måste dela lika, utan att man skall jobba med könsnormer och värderingar så att det inte längre är något konstigt att vara pappaledig. Vi har delvis lyckats med detta, men vi har mer att jobba på.

SvaraCitera
mynona

presidente:
det jag menade var att tjejer och killar sitter i samma båt vi blir diskriminerade på olika sätt. Feminister koncentrerar sig bara på när tjejer blir diskriminerade och klagar på patriarkatet och sedan påstår det att prostitution och porr är objektifierande. 

Om vi  nu har ett patriarkat varför blir då män så ofta diskriminerade?

Att vi blir diskriminerade på olika sätt på grund av vårt kön är ju samma sak som att erkänna att vi inte är jämställda, och det är ju vad tråden handlar om? 

Alla feminister säger inte att prostitution och porr är objektifierande, men det är klart att det är det eftersom personerna i dem är just sexuella objekt, och det gäller även männen: sedan kan man för all del diskutera om det alltid är negativt att vara ett objekt, det vill vi alla vid något tillfälle vara på något sätt, det är bara skadligt om det förstärker en syn där vi inte är något annat än det. 

Varför skulle inte män bli diskriminerade av ett patriarkat? Det ser du ju själv att de blir. Kvinnor skulle bli diskriminierade i ett matriarkat också. Ett sådant könssamhälle, oavsett vem som får flest fördelar, ger fördelar och nackdelar till båda kön därför att det alltså måste råda någon form av fördelning av uppgifter utifrån kön, och eftersom det alltid är kränkande för en människas personlighet att tilldelas uppgifter och roller utifrån kropp i stället för psyke blir båda könen alltid diskriminerade oavsett vilket slags könsförtryck vi än har. Så ja; vi lever i ett patriarkat och båda könen blir diskriminerade av det precis som att båda kön hade blivit diskriminerade av ett matriarkat. 

SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah: Missade du helt att jag skrev att även de andra yrkena jag listade som var mansdominerade också var lågstatusyrken?

Buddah: De yrken som jag nämnde är vad man skulle kunna kalla "lågstatusyrken" men de som jobbar med det tjänar ändå ganska bra.

Min poäng var att du tjänar mer som lastbilschaufför (alltid varit mansdominerat) än som en sjuksköterska (alltid varit kvinnodominerat) som utbildat sig i fyra år. Finns många sådana exempel, allt inom omsorg som alltid varit kvinnodominerat har extremt låna löner. Det finns sopgubbar som tjänar mer än utbildade pedagoger på förskolor. 

SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: Min poäng var att du tjänar mer som lastbilschaufför (alltid varit mansdominerat) än som en sjuksköterska (alltid varit kvinnodominerat) som utbildat sig i fyra år.

Lastbilschafförer opererar som sagt oftast inom den privata sektorn. Sjuksköterskeprogrammet är väl på 3 år dessutom. 

Fingerprints: Det finns sopgubbar som tjänar mer än utbildade pedagoger på förskolor.

Kollar man lönestatistik så har renhållningsarbetare sämre genomsnittslön än förskolelärare. Sen finns det säkert enskilda "sopgubbar" som tjänar mer än dessa.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur definierar man absolut jämställdhet? Att kvinnor och män tjänar exakt lika mycket? Att kvinnor och män väljer arbete i precis lika hög grad? Att våldet är lika stort mot kvinnor och män? Att vi helt suddar ut könens betydelse och istället börjar kalla samtliga människor för hens? Kan det blir ojämställt åt andra hållet? 

SvaraCitera
Kudhos

Total jämnställdhet i Sverige? Svårt att säga. Optimisten inom mig säger att det går att nå inom min livstid. Det är en sån aktuell fråga och utveckling (stor som liten) sker. Vissa länder har kommit betydligt längre än Sverige och ju fler länder som utvecklas inom denna fråga kan visa vilken positiv effekt den har, så fler länder kan ta efter. S.k "Political chain reactions" är ett ganska nytt förekommande men det är en verkligen sak. Titta bara på legaliseringen av Marijuana i USA. En start gjorde det först(Typ i höstas), nu börjar den 5e staten ta upp detta och se möjligheterna. Så mindre än 1 år gick det från en stat till snart 5 stater. 

SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är skrämmande hur ni ens kan missuppfatta detta

SvaraCitera