Aviseringar
Rensa alla

vad är din läshastighet på engelska?

Lounge

Exner: Det är lite olika tekniker. När jag översiktsläser, som det handlar om här, dyker jag mest ned på substantiven. Detta skiljer sig från skönlitteratur, där jag vill uppleva meningsbyggnaden och nyansena så mycket möjligt.

Skulle det kunna vara så att du läser högt för dig själv, inne i huvudet? Det går nämnligen mycket långsammare.

jag satt och läste högt, här framför datorn Galen det om något måste ju gå übersegt. hur kan man få hjälp att träna upp tekniker? jag behöver verkligen det. detta har medfört massa negativt för mig under åren.

player one: kan vara en faktor, men även det blir bättre med bra lästeknik. sen borde du kanske lära dig lura kroppen att den är lugn, med andningsövningar och dylikt, det är faktiskt väldigt effektivt

ja, något sätt måste jag ju kunna lugna den på!

SvaraCitera

12512512512512512_0.jpg

SvaraCitera

Lounge: hur kan min teknik sugit hela mitt liv?

ännu en sak vi har gemensamt. ibland behöver jag typ repetera varannan mening för att förstå vad jag läser, särskilt kurslitteratur.

SvaraCitera
Exner

player one:

fast instruktionerna säger att man inte ska skimma, utan helt enkelt läsa texten för läsförståelse.

Sjönk 10 % när jag aktivt läste allt, så misstänker att det är något annat som spökar.

Lounge:

jag satt och läste högt, här framför datorn Galen det om något måste ju gå übersegt.

Ja, absolut! Då har du gott om utrymme för att bli ordentligt mycket snabbare.

Lounge:

hur kan man få hjälp att träna upp tekniker? jag behöver verkligen det. detta har medfört massa negativt för mig under åren.

Finns mycket sådant, men Player One är mer lämpad att hjälpa dig med det, än vad jag är.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Fair enough - det hade jag missat. Ska göra testet, i så fall.
Misstänker dock att det här en teknik som Lounge inte är bekant med, och som därför kan vara bra i andra sammanhang.

vet inte, använder bara skimming vid förberedande läsning, när jag påbörjar en ny bok av de ej skönlitterära slaget så brukar jag läsa igenom kapitelindelningen, och sen skumläsa varje uppslag på ett par sekunder, för att få en översiktlig bild om vad som kommer var, och sen när jag ska påbörja ett kapitel så brukar jag skumläsa snäppet noggrannare innan jag påbörjar memorering av det. när jag läser skönlitterärt så använder jag inte skimming överhuvudtaget, om jag inte letar efter något särskilt stycke eller så.

SvaraCitera
Lounge

Exner: Player One är mer lämpad att hjälpa dig med det

player one: ell

hjäääälp!

Schism: ännu en sak vi har gemensamt. ibland behöver jag typ repetera varannan mening för att förstå vad jag läser, särskilt kurslitteratur.

ja verkligen.. tror vi pratat om det tidigare. men ditt resultat är ju att glänsa med jämfört med mitt 🙁

SvaraCitera

You read 19,801 words per minute.
That makes you 7,820% faster than the national average.

SvaraCitera

player one: 300-349

Bra att veta att jag kan läsa krig och fred på 29 timmar.

SvaraCitera

You read 212 words per minute.
That makes you 15% slower than the national average.

SvaraCitera
time
 time

Xuzkie: Men du har bott i USA också va?

Jooo, men jag har alltid läst snabbt. Jag läser svenska texter snabbare.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge: jag satt och läste högt, här framför datorn Galen det om något måste ju gå übersegt. hur kan man få hjälp att träna upp tekniker? jag behöver verkligen det. detta har medfört massa negativt för mig under åren.

tricket är typ lika delar psykologi och neurologi.

börja med att ta fram en bok att öva på. när jag experimenterat på senare tid så har jag använt swanns värld av marcel proust, men vad som helst som är långdraget och skönlitterärt fungerar. inget som du kan sen innan. plocka även fram en penna.

börja med att förstå hur du läser nu, och vad som begränsar dig hastighetsmässigt, och vad du kan göra åt det. jag gissar att du fokuserar på ett ord åt gången. varje gång som du fixerar ögat på en ny punkt så följer en kort omställningsperiod, mellan dessa punkter är du i princip blind. ditt mål är att minimera dessa byten så mycket du kan. vidare så är inte hjärnan direkt anpassad för att fokusera på text på ett papper, det hjälper inte direkt när du försöker fly från ett lejon på savannen.

det första du ska göra är att lösa det senare problemet. ta din penna, håll den i vänster hand, följ med under texten samtidigt som du läser den. du är tränad att fokusera på saker i rörelse, så pennan kommer hjälpa dit att fokusera på var du är i texten, och du minimerar grejer som du behöver läsa om, vilket vanligen är ungefär en tredjedel av allt man läser.

sen ska du lösa det tidigare problemet, med att du fixerar på för många punkter. det gör du enklast genom att tvinga dig själv att göra det omedvetet. håll en konstant hastighet med pennan, som är precis på gränsen av vad du klarar av. jag skulle säga att ungefär en sekund per rad är vettigt att börja med, då kanske du inte fattar så mycket i början, men du vänjer dig. gå under inga omständigheter tillbaks i texten, utan låt tempot flyta på. när du klarar en sekund per rad, öka tempot litegrann, tills du är nere på typ en halv sekund.

sättet som du uppnår såna hastigheter på är inte att du egentligen blir bättre på att läsa, det du gör är att förbättra dina förutsättningar att göra det snabbt. du läser egentligen fortfarande på samma sätt, så det handlar inte om skimming eller dylikt, men genom att lura din hjärna att fokusera bättre och hålla ett konstant tempo som gör att du inte kan fokusera på fler punkter i varje rad än nödvändigt, så förbättrar du dina förutsättningar, och därmed läshastighet.

sen finns det fler trick än det, men börjar du där så borde du kunna ta dig upp till 3-400 ord per minut i tryckt text, i alla fall. lägg ner någon timme och testa, vetja.

SvaraCitera

Attitydinkontinent:
You read 19,801 words per minute.
That makes you 7,820% faster than the national average.

World speed reading champion har ju 4700.... Tardig

SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism: ännu en sak vi har gemensamt. ibland behöver jag typ repetera varannan mening för att förstå vad jag läser, särskilt kurslitteratur.

att läsa om varannan mening är ungefär snittet, faktiskt. eller, i praktiken blir det väl inte varannan mening, men 30% av texten du läser är du tvungen att läsa om direkt efteråt eftersom du inte hänger med i den. koncentrationsrelaterat, men går att avhjälpa väldigt bra med pennteknik.

SvaraCitera

32g94FPaqw9WKHL0KH2L5dLMIW3Osx:

World speed reading champion har ju 4700.... Tardig

jag är underskattad Rodnar

SvaraCitera

You read 261 words per minute.
That makes you 4% faster than the national average.

SvaraCitera