Zymba: Dåligt för att:
Rika föräldrar har råd att betala sitt barns medicin själv plus att skatterna redan är tillräckligt höga i det här landet. Finns mycket annat man kan spara in på för att finansiera detta om det nu måste genomföras.
Kudhos: Men de riktigt dyra medicinerna går väl på försäkringen oavsett?
du tänker nog på högkostnadsskyddet. det funkar osm så att man maximalt betalar en viss summa, tror den ligger på typ 2000 eller något dylikt (har själv kommit upp i den flera ggr men minns ej hur hög den är ändå). det kan dock vara ganska mycket pengar om man inte har så mycket till att börja med
Zymba: Bra för att
Låg inkomst ska inte behöva påverka ett barns medicinering negativt. Helt klart en bra reform.
Blivande_japan:
du tänker nog på högkostnadsskyddet. det funkar osm så att man maximalt betalar en viss summa, tror den ligger på typ 2000 eller något dylikt (har själv kommit upp i den flera ggr men minns ej hur hög den är ändå). det kan dock vara ganska mycket pengar om man inte har så mycket till att börja med
Ah, tack för fördjupningen.
N3794N: Rika föräldrar har råd att betala sitt barns medicin själv
Poängen är ju att fattiga föräldrar inte har råd.
Vill helst se att alla utsatta i samhället kan få gratis medicin.
Tycker det är bra faktiskt. Bra att V förhandlade till sig något vettigt.
Zymba:
Bild tagen från: dagensmedicin.seNu har regeringen tillsammans med Vänsterpartiet gjort upp i budgetförhandlingarna om att alla barn under 18 ska få gratis medicin från och med 1 juli 2015.
– Alla barn ska få den medicin de behöver, det ska inte styras av föräldrarnas inkomster, säger Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson (V).
Satsningen kostar 410 miljoner kronor och ska finansieras med höjda inkomstskatter för personer som tjänar över 50 000 kronor i månaden.
Vad tycker ni om denna reform?
Den här tråden är taggad med taggen "Plusmoderering" vilket innebär att vi kommer att moderera hårdare i syfte att skapa trevliga trådar med givande diskussioner och debatter. Utöver våra allmänna regler innebär detta följande, Tagg för trådar där ni vill ha extra moderering.
Det är bra att barn får medicin, men jag tycker inte att folket ska betala för andras "gratis" medicin.
bra ser fram emot att det blir för vuxna också. inte bara barn som inte har råd att betala sina mediciner.
skitbra vet inte hur många ggr jag varit sjuk, gått till läkaren och fått dyr medicin utan att säga ngt till mina föräldrar för jag vet att de inte har råd
Rödingajäveln:
För att allt borde vara gratis.
Ännu ett citat jag borde brodera, rama in och sätta ovanför kökssoffan
Istechetvåpunktnoll:
Ännu ett citat jag borde brodera, rama in och sätta ovanför kökssoffan
Älskr gratis arbetskraft