Aviseringar
Rensa alla

Ska föräldrar få böta när eleverna skolkar?

avskaffa skolplikt 

SvaraCitera

S3ON: avskaffa skolplikt

Tycker du att Sverige ska bli som arabländerna och Afrika där var- och varannan vuxen individ är analfabet och varken kan läsa eller skriva?

SvaraCitera

godismannen:

Tycker du att Sverige ska bli som arabländerna och Afrika där var- och varannan vuxen individ är analfabet och varken kan läsa eller skriva?

svar nej 

SvaraCitera

S3ON: svar nej

Ändå vill du...

S3ON: avskaffa skolplikt

Skeptisk

SvaraCitera

godismannen:

Ändå vill du...

Skeptisk

ja     

SvaraCitera

tvång är inge bra. ungdomarna skall vara motiverade, inte tvingade 

SvaraCitera

S3ON: ja

S3ON: tvång är inge bra. ungdomarna skall vara motiverade, inte tvingade

Anser du att detta ska gälla för barn ända ifrån att de är nyfödda... inget tvång utan gör vad fan du vill? Vill du inte jobba när du är vuxen så ge fan i det... det finns ju SOC!

SvaraCitera

godismannen: Anser du att detta ska gälla för barn ända ifrån att de är nyfödda... inget tvång utan gör vad fan du vill? Vill du inte jobba när du är vuxen så ge fan i det... det finns ju SOC!

Anser ej att tvång skall föreligga, nej. Men nej, inte på så vid du beskriver. Tycker barn och ungdomar skall få lära sig mer om sådant de finner intressant. Tycker att skolor skall utgå från varje enskild individs intresse snarare än kollektivet.   

SvaraCitera

S3ON: Tycker barn och ungdomar skall få lära sig mer om sådant de finner intressant. Tycker att skolor skall utgå från varje enskild individs intresse snarare än kollektivet.

Det håller jag med dig om. Men det finns ju vissa grundläggande ämnen som jag anser måste vara ett krav som ex att lära sig läsa och skriva, matematik osv. Personligen tycker jag de allra flesta ämnen upp tom årskurs 9 är ganska ok. Sedan kan man ju naturligtvis ifrågasätta skolan som institution men det är ju en annan fråga.

SvaraCitera

godismannen: Det håller jag med dig om. Men det finns ju vissa grundläggande ämnen som jag anser måste vara ett krav som ex att lära sig läsa och skriva, matematik osv.

Jag anser också att det är viktigt, men inte genom krav. Eleverna skall finna intresset i ämnena de läser, gör de inte detta skall de ej heller bli tvingade till det. Tror de flesta vill lära sig att läsa och skriva, kunna förstå och använda grundläggande matematik, krävs inga krav där heller. 

SvaraCitera

S3ON: Tror de flesta vill lära sig att läsa och skriva, kunna förstå och använda grundläggande matematik, krävs inga krav där heller.

Frågan återstår ju vad vi i så fall ska göra med dom som inte är intresserade. Det sägs att var tionde elev lider av ADHD. Dom kanske inte har någon som helst lust att börja skolan om det inte föreligger något krav.

SvaraCitera
Ice
 Ice

Nej, det löser inte problemet. Om en familj har dålig ekonomi då riskerar dom att hamna hos Kronofogden.

SvaraCitera

godismannen:

S3ON:
avskaffa skolplikt 

Hej Godismannon!

Det jag tror S3ON syftar på är att införa läroplikt. D.v.s. det blir inte som i "arabländerna och i afrika". Man har plikt att gå en grundskoleutbildning men det måste inte ske via skolsystem, utan man kan t.ex. använda sig av hemundervisning.

God jul

SvaraCitera

time: Nej, vad är det här för ett tvångssamhälle?!

SvaraCitera

Nej vad fan 

SvaraCitera