Det var ju det första jag tänkte när det började rapporteras, nu kommer människor med bajs bakom pannbenet att ha julafton. Oj vad rätt man fick.
ekivok ekvilibrist: Belägg?
Titta bara på den muslimska världen. Titta bara på alla muslimer som på sociala medier stödjer veckans terrorattacker. Bill Maher säger det väldigt bra i denna intervjun. Rekommenderas till alla:
honolulu: jag slår vad om att du aldrig ens satt en fot i ett land som inte är västerländskt, let alone ett land där hälften/majoriteten är muslimer. vad är det för jävla verklighet du utgår från ens? åk till ett land som du anser är en del av "den muslimska världen", umgås med befolkningen och sen kan du komma tillbaka. bara då har du rätt att yttra dig om en bild som inte media eller avpixlat målat upp.
Du förnekar på allvar att anti-demokrati och våld är utbrett inom den muslimska världen?
Har du aldrig hört talas om hur man behandlar kvinnor? Hur man behandlar homosexuella? Hur man behandlar kristna? Hur utbredd antisemitismen är?
Vad är det som får dig att bagatellisera kvinnofientlighet, antidemokrati, homofobi, förföljelse av judar, förföljelse av kristna? För det är precis vad du gör genom att ifrågasätta en så uppenbar sak som att dessa saker är utbredda inom den muslimska världen. Man börjar ju nästan misstänka att du själv har dessa åsikter, eller kan det vara så att du bara är så förbannat ignorant och korkad att du inte vet vad du pratar om överhuvudtaget?
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/islamiska-symboler-kan-inte-vara-immuna_4240205.svd
denna krönika var rätt bra. det sorgliga är ju dock att de flesta muslimer håller väl med om detta och nu ba naj alla muslimer blir jetearga när man kritiserar etc.
vet dock inte om just karikatyrer är vägen att gå, men ja.
Z0dd: https://static.ungdomar.se/users/237682/forum/tumblr_nh20kcv4dd1rv2gmro1_500.pn g" alt="tumblr_nh20kcv4dd1rv2gmro1_500.png" />
Det är jävligt tråkigt att det ska vara så ja.
Judinna, givetvis. Svårt att vara så oärlig annars.
isola:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/islamiska-symboler-kan-inte-vara-immuna_4240205.svddenna krönika var rätt bra. det sorgliga är ju dock att de flesta muslimer håller väl med om detta och nu ba naj alla muslimer blir jetearga när man kritiserar etc.
vet dock inte om just karikatyrer är vägen att gå, men ja.
Men vänta nu, det var ju du som tyckte att man skulle förbjuda satir som du inte tyckte om. Har du bytt åsikt och blivit demokrat? När skedde detta?
honolulu: göra folk omkring en medvetna, sprida kunskap och alltid ta diskussionen när den uppstår. man kommer långt med medvetenhet, tror jag
Det är ju värt att försöka såklart, men allt för få idag lyssnar till förnuftet, ska man kunna ändra gamla tankesätt i den här skalan måste det till så sjukt många förändringar, och många idag vägrar totalt att ändra sitt sätt att tänka, även i liten skala så blir det redan där otroligt komplicerat. Vi har alldeles för svårt att acceptera varandra och våra olika tankesätt. Det leder till konflikter hur man än vrider och vänder på det känns det som. Det hade varit fint att leva i en värld med fred och acceptans men det kommer inte att hända under våran livstid, säkerligen inte under våra barns livstid heller. Hoppas jag har fel såklart men det ser ju inte direkt något vidare ljust ut om man ser sig runt om i världen idag.
Tror faktiskt att jag ibland skulle vara lyckligare utan insikt i omvärlden faktiskt, hur konstigt det än kan låta. Men jag kan ändå inte förändra det elände som försiggår. Visst jag kan göra min åsikt hörd, det är ju faktiskt guld värt för långt ifrån alla har det privilegiet men utöver det så finns det inte mycket jag som enskild person kan göra. Har inga höga förhoppningar om mänskligheten tyvärr, vi är kapabla till att göra så mycket gott för vår omvärld och våra medmänniskor men väljer istället att utöva ondska.
haha ingen kan använda "alla över en kam"-sägningen rätt.
N.W: Bill Maher säger det väldigt bra i denna intervjun. Rekommenderas till alla:
Hur är den gemene muslimens syn på muhammed? Att muhammed stred med svärdet för sin tro har nedtecknats i hans passager. Om muhammed samtidigt var en felfri individ måste det väl betyda att det även är rätt att strida med svärdet så länge kampen kan förknippas med muhammed?
Vi hör ju att muslimer, inledningsvis säga att det är en "självklarhet" att ta avstånd från detta och andra dylika dåd som görs i islams namn. Men frågan kring deras personliga ställning till muhammed tas aldrig upp. Men det vore ju ändå av vikt för att kunna bedöma deras egna, samt andra muslimers egentliga ställning kring saken.
Uppslutningen kring muhammedkarikatyrerna 2005 talade exempelvis här ett rätt tydligt språk. Den var ganska massiv och fick internationella konsekvenser för Danmark. Ambassader attackerades och exporten fick sig en turn. Allt över ett par teckningar.
Bill Maher har nog helt rätt när han säger att det inte en liten grupp människor som är extremt lagda, andelen är no skrämmande stor.
N.W: Förstår inte vad som du tycker är kul med det.
Det som är kul är att du (fortfarande) tror på en foliehattskonspiration
N.W:
Men vänta nu, det var ju du som tyckte att man skulle förbjuda satir som du inte tyckte om. Har du bytt åsikt och blivit demokrat? När skedde detta?
Har aldrig skrivit att endast satir jag tycker om ska tillåtas. Vad jag däremot skrev är att ska man kritisera och sätta emot så ska man göra det på laglig väg.
N.W:
Du förnekar på allvar att anti-demokrati och våld är utbrett inom den muslimska världen?Har du aldrig hört talas om hur man behandlar kvinnor? Hur man behandlar homosexuella? Hur man behandlar kristna? Hur utbredd antisemitismen är?
Vad är det som får dig att bagatellisera kvinnofientlighet, antidemokrati, homofobi, förföljelse av judar, förföljelse av kristna? För det är precis vad du gör genom att ifrågasätta en så uppenbar sak som att dessa saker är utbredda inom den muslimska världen. Man börjar ju nästan misstänka att du själv har dessa åsikter, eller kan det vara så att du bara är så förbannat ignorant och korkad att du inte vet vad du pratar om överhuvudtaget?
Du är väl medveten om att den "muslimska världen" sträcker sig från Indonesien till Marocko, bara på längden? Du är också medveten om att dessa länder t.ex. har haft kvinnliga presidenter, jämfört med USA? Kvinnliga ledare inom islam var även vanligt på Profetens tid. Så det är inga konstigheter.
Men då undrar jag också om du är medveten om den kulturella aspekten när du yttrar dig på det sätt du gör? Lek lite med tanken att muslimer/kristna/judar lever helt annorlunda om du jämför deras levnadssätt och åsikter om de lever i t.ex. Sverige, Italien, Malaysia eller Etiopien. Du är också medveten om att svenska muslimer och kristna har mer gemensamt än t.ex. etiopiska muslimer och kristna? Detta pga kulturella aspekter.
Kvinnofientlighet, antidemokrati, homofobi, förföljelse av judar/kristna/muslimer sker i allra största grad även i exempelvis Syd- och Nordamerika. För att inte tala om Europas massmord genom tiderna av muslimer och judar.
Grattis. Igen.
beror till en stor del på att media försöker tysta ner allt kritik mot islam så blir folk arga på vanliga muslimer istället
Draug: Visst jag kan göra min åsikt hörd, det är ju faktiskt guld värt för långt ifrån alla har det privilegiet men utöver det så finns det inte mycket jag som enskild person kan göra.
Ja! Jag har börjat tro på det där med att göra sin åsikt hörd mer och mer. Jag måste bara få dela med mig av mina personliga upplevelser av detta. Vid ett par tillfällen har jag faktiskt fått höra att jag har ändrat personers åsikter genom att bara yttra mig eller existera. Det är så jävla fint att få höra det från personen direkt eller från någon annan, att något jag inte alls har reflekterat över eller har haft en intention att sprida har påverkat en annan människas syn på politik, religion eller samhället överlag.
Detta har fått mig att alltid yttra sånt jag tänker och tycker, även med risk för dålig stämning haha (det blir sällan det). Och det har också fått mig att inse hur man kan påverka människor på sätt man aldrig, in a million years, hade kunnat tro bara genom att finnas till.
Underskatta aldrig det!