N.W:
"Kommer ca snart bli utsparkad ur en grupp pga skrev att satir och kritik alltid ska vara tillåtet sålänge man inte sparkar neråt"Det här är ditt citat. Det ger uttryck för åsikten att satir och kritik ej ska vara tillåtet i fall den, som du säger, "sparkar neråt".
När man sparkar nedåt trampar man på någon som redan ligger. Till skillnad från att t ex kritisera etablissemanget. Allt vara tillåtet att skämta om men inte av alla instanser.
Detta är min uppfattning!
Jag tycker att det var väldigt dumt av Charlie Hebdos att rita något som skulle föreställa Profeten Muhammed (a.s) då det är förbjudet inom Islam. Religion är en väldigt känsligt ämne och inget att skämta om. Det Charlie Hebdos gjorde var att peta muslimerna i ögat (som man säger i x juggan) och muslimerna reagerade, gjorde de rätt? att gå in och skjuta massa människor? nää det tycker jag inte men jag tycker att Charlie Hebdos också gjorde ett fruktansvärt misstag med att reta upp den muslimska världen.
Aventador: och muslimerna reagerade
nej, det var inte muslimerna som reagerade. det var den militanta extremist- och terroristgruppen al-qaeda, med vapenstöd från amerikanerna, som reagerade.
Aventador: reta upp den muslimska världen.
nej, en del muslimer överlag må bli illa berörda och känna sig kränkta. men ingen, som inte är terrorist, skulle få för sig att skjuta ner oskyldiga som jobbade på en tidning.
Men annars, ja. Det är rätt efterblivet att vara rasist och rita rasistiska satirer som den tidningen gjorde överlag (inte bara mohammedritningarna).
honolulu:
nej, det var inte muslimerna som reagerade. det var den militanta extremist- och terroristgruppen al-qaeda, med vapenstöd från amerikanerna, som reagerade.nej, en del muslimer överlag må bli illa berörda och känna sig kränkta. men ingen, som inte är terrorist, skulle få för sig att skjuta ner oskyldiga som jobbade på en tidning.
Men annars, ja. Det är rätt efterblivet att vara rasist och rita rasistiska satirer som den tidningen gjorde överlag (inte bara mohammedritningarna).
Japp, glömde påpeka en väldigt viktig grej.
IS (ISIS), AL-QAEDA, BOKO HARAM och alla de extra grupperna har inget att göra med Islam, här kommer ett bevis på det.
''Av denna orsak föreskrev Vi för Israels barn att om någon dödar en människa, som inte själv har dödat någon eller försökt störa ordningen på jorden och sprida sedefördärv, skall det anses som om han hade dödat hela människosläktet. Och om någon räddar ett människoliv, skall det anses som om han hade räddat hela människosläktet. Trots att Våra sändebud har kommit till dem med klara vittnesbörd, fortsätter många bland dem att begå ohämmat övervåld på jorden.''
Översättning av Den Ädla Koranen 5:32
Detta är en av många fredliga verser, prova att läsa Koranen själva och se vad det verkligen står.
Många säger att KKK inte är kristna egentligen, det är inte IS heller...
honolulu:
jag har aldrig sett sådan extrem, global hets mot någon annan grupp förut. kill all muslims? seri-fucking-öst? har du någonsin sett en hatkampanj spridas som heter kill all norweigan? kill all black people? det är livsfarligt, dumt och jag förstår inte hur man kan spä på det. det är sant att människor tappar all förstånd bakom datorskärmarna...
#Killallmen har funnits länge.
Aventador:
Detta är min uppfattning!Jag tycker att det var väldigt dumt av Charlie Hebdos att rita något som skulle föreställa Profeten Muhammed (a.s) då det är förbjudet inom Islam. Religion är en väldigt känsligt ämne och inget att skämta om. Det Charlie Hebdos gjorde var att peta muslimerna i ögat (som man säger i x juggan) och muslimerna reagerade, gjorde de rätt? att gå in och skjuta massa människor? nää det tycker jag inte men jag tycker att Charlie Hebdos också gjorde ett fruktansvärt misstag med att reta upp den muslimska världen.
Tycker du att de har rätt till att rita muhammedkarikatyrer?
honolulu: Ja? Det är inget nytt att såna åsikter är förekommande hos en del religiösa personer. Det är inget jag förnekat så jag förstår inte poängen med att redovisa denna statistik.
Men du motbevisar inte mig då du inte redovisar åsikterna hos personer med annan tro i samma områden, t ex kristnas åsikter om abort, premarital sex, prostitution och homosexualitet. En jämförelse med muslimer/religiösa i europeiska länder är också relevant om du vill motbevisa min poäng. Och givet med en signifikanstestning på det.
Eftersom dessa åsikter är utbredda inom den muslimska gruppen så går det att tala om ett problem inom religionen islam.
honolulu: Jag hade velat se hur många muslimer som bara tycker att specifikt självmordsbombning är acceptabelt (trots att självmord är förbjudet inom islam). För det är dem som är extremistiska och det är de siffrorna som är mest oroande.
Jag tycker nog även att personer som kan döda civila i islams namn är terrorister. Ifall de är extremistiska är väl en definitionsfråga. Osäkert ifall man kan betraktas som extrem när så många människor håller med en.
honolulu: Men med utgångspunkt i din statistisk så är de i riskzonen förmodligen de som tycker att det kan rättfärdigas ibland, de siffrorna varierar från 6-12 % i europa och 7-38 % i övriga länder (jämför 6 % tyskland och 38 % nigeria, det är en rejäl skillnad).
Jag tycker att det är talande för min poäng att kultur påverkar mycket.
Naturligtvis skiljer sig tyska muslimer från muslimer i Nigeria. Det är ju självklart och inget någon ifrågasatt.
isola:
När man sparkar nedåt trampar man på någon som redan ligger. Till skillnad från att t ex kritisera etablissemanget. Allt vara tillåtet att skämta om men inte av alla instanser.
Vilket är en fullständigt sjuk åsikt som går rakt emot yttrandefriheten. Du vill förbjuda skämt mot grupper eftersom DU uppfattar att det är att sparka nedåt. DU tar därmed andras yttrandefrihet i egna händer. Det är vidrigt.
Istället för att försöka inskränka andras rätt till yttrandefrihet föreslår jag att du tar del av yttrandefriheten själv och kritiserar de du anser sparkar nedåt. Det har du all rätt att göra. Bara för att du inte tycker om något kan du inte förbjuda det.Ska du börja förbjuda allt du inte tycker om
N.W:
Vilket är en fullständigt sjuk åsikt som går rakt emot yttrandefriheten. Du vill förbjuda skämt mot grupper eftersom DU uppfattar att det är att sparka nedåt. DU tar därmed andras yttrandefrihet i egna händer. Det är vidrigt.Istället för att försöka inskränka andras rätt till yttrandefrihet föreslår jag att du tar del av yttrandefriheten själv och kritiserar de du anser sparkar nedåt. Det har du all rätt att göra. Bara för att du inte tycker om något kan du inte förbjuda det.Ska du börja förbjuda allt du inte tycker om
Vem/vilka som är underlägsna och inte i samhället är det inte jag som bestämmer. Jag har inte sagt att islam inte behöver kritiseras eller ska vara fredat men det är skillnad på att kritisera en rörelse och att göra sig lustig på någons bekostnad bara för att man kan.
isola: Vem/vilka som är underlägsna och inte i samhället är det inte jag som bestämmer. Jag har inte sagt att islam inte behöver kritiseras eller ska vara fredat men det är skillnad på att kritisera en rörelse och att göra sig lustig på någons bekostnad bara för att man kan.
Jag tycker inte att man ska göra sig lustig på någon annans bekostad bara för att man kan utan politiskt syfte. Jag tycker inte att man ska kritisera islam på ett osakligt sätt. Men, jag skulle aldrig ens tänka tanken att förbjuda dessa åsikter eller inskränka personer som har åsikterna deras rätt att uttrycka dem.
Det skiljer dig från mig uppenbarligen. Du förespråkar förbud mot åsikter du inte tycker om. Jag skulle aldrig ens tänka tanken att göra något sådant, hur mycket åsikterna än skiljer sig från mina.
N.W:
Jag tycker inte att man ska göra sig lustig på någon annans bekostad bara för att man kan utan politiskt syfte. Jag tycker inte att man ska kritisera islam på ett osakligt sätt. Men, jag skulle aldrig ens tänka tanken att förbjuda dessa åsikter eller inskränka personer som har åsikterna deras rätt att uttrycka dem.Det skiljer dig från mig uppenbarligen. Du förespråkar förbud mot åsikter du inte tycker om. Jag skulle aldrig ens tänka tanken att göra något sådant, hur mycket åsikterna än skiljer sig från mina.
Fast det gör man ju om man sparkar nedåt, anser jag. Att sparka mot ett parti eller stor rörelse är det inte.
Jag har inte förespråkat några förbud utan bara påpekat att man måste gå den lagliga vägen om man vill förbjuda ngt.
isola:
Fast det gör man ju om man sparkar nedåt, anser jag. Att sparka mot ett parti eller stor rörelse är det inte.
Jag har inte förespråkat några förbud utan bara påpekat att man måste gå den lagliga vägen om man vill förbjuda ngt.
Du skrev att det skulle vara tillåtet så länge man inte sparkar nedåt, dvs att det inte ska vara tillåtet ifall man sparkar nedåt.
N.W:
Du skrev att det skulle vara tillåtet så länge man inte sparkar nedåt, dvs att det inte ska vara tillåtet ifall man sparkar nedåt.
Det beror på var det gäller och vilket syfte det har, men ja du har rätt, jag tycker inte att det passar sig överallt och sak därför inte tillåtas att visas i t ex skolor el dyl.
bra rubrik
honolulu: är folk helt jävla dumma i huvudet eller vad är grejen? Är man så angelägen om att utrota och skada alla muslimer att man tar varje chans till att skada eller?
det är fan en sak att kritisera religion och invandring, men det är fan på en helt annan nivå att sprida hat mot muslimer överlag på det här sättet.
Tror du sj vet vrf det blir såhär
man präglas oftast, på ett lr annat sätt, av sin kultur. Media har visat mkt våld som vållats av muslimer, isis är igång, invandringen (som kopplas till bl.a. en stor del muslimer) har inte gått (skötts) bra.
Det är inte konstigt att den enklaste Lösningen, enligt de upprörda, är att utrota islam. för att utrota religionen, måste man utrota folket.
Sedan om de är villiga att gå så långt som isis gått, är kaske ej fallet, men det är inte så konstigt att folk börjar tycka såhär - att muslimer skapar problem.
Tror det var Nachac som påstod att rasismen skulle minska med hjälp av ökad invandring. Kan direkt hänvisa till det jag tusen ggr skrivit på forumet och sagt i verkligheten: rasismen ökar om invandringen ej sköts som den ska. För den som inte vet bättre, är bitter och misstänksam/rädd, är det enkelt att säga "invandrare=kriminell"
Det här är väl ändå det största stödet för mitt resonemang, trots att det inte är vetenskapligt så tkr jag det duger. Vrf vill folk göra det värre än såhär?
Kan man inte hjälpa dem att få vård eller komma ur deras konstiga livsåskådning, då ska man inte ta hit dem. Man importerar problem och det är det sista sverige behöver. det är en annan sak om sverige kunde sköta problemen som kmr hit men de kan inte det - de har de bevisat. dessutom är inte folket redo för fler invandrare (som leder till MÅNGKULTUR), kan folk snälla acceptera det
Ett land bör hålla ihop och befolkningen bör förstå varandra. det går inte att ta in fler än vi gjort när 13% valt att rösta på ett parti som vill skärpa invandringen.
nu kom jag in på SD & (svensk) politik men det här är så viktigt och jag känner mig så ensam i att tänka såhär. det är så tydligt för mig!!!:(