Resurrectio: Vilken ''kulturell utarmning''?
Processen med att göra svenskar identitetslösa med att ta traditioner och sedvänjor ur bruk.
Weeaboo: Kass politik helt enkelt från kassa politiker. De är rädda mer om sitt egna välmående än det folk och den nation de säger sig representera. De är mer rädda att kallas rasister än att agera realpolitiskt.
Håller inte med rent ideologiskt, men i sak.
Weeaboo: För att sätta perspektiv på detta så kan vi ta röda korset som erbjuder matpaket för 77 kr - per person/månad. Det blir något under en tusenlapp för att kunna förse en flykting med mat för ett helt år. Världen har uppemot 50 miljoner flyktingar just nu, samtidigt som svensk invandringspolitik kostar oss ungefär 50 miljarder och uppåt varje år om man ska tro j.ekberg. Det betyder att för dem pengarna vi lägger på invandring just nu årligen så hade vi kunnat förse världens flyktingar med mat för under samma period.
Vissa människor hjälper det inte att punga ut med pengar till. Vissa människor är på flykt och bör inte nekas inträde för att återvända till ett inhumant öde. Poängen är en kombination av att öppna upp landet för nyanlända och förse andra med det nödvändigaste. Bistånd är inte hållbart i längden, förflyttning är.
Weeaboo: Bostäder kan alla regeringar bygga.
Kan och kan, de gör inte. Sedan är ju inte det heller sant eftersom alla regeringar inte har den möjligheten på grund av ideologiska hinder.
Weeaboo: Ökat socialt skydd blir svårt att åberopa när statsfinanserna urholkas till följd av ineffektiv politik.
Den ineffektiva politiken går att åtgärda, det går också att håva in pengar genom att omfördela resurser, till exempel avskaffa vinster i välfärden.
Weeaboo: Arbetsrätten blir även den svårare när arbetslösheten blir högre till följd av arbetsmarknadsimbalans med mättad lågutbildad arbetskraft.
Vilket kan åtgärdas med minskade arbetstimmar och just stärkt arbetsrätt eftersom man då motverkar lönedumpning.
Nachac: Vissa människor hjälper det inte att punga ut med pengar till. Vissa människor är på flykt och bör inte nekas inträde för att återvända till ett inhumant öde. Poängen är en kombination av att öppna upp landet för nyanlända och förse andra med det nödvändigaste. Bistånd är inte hållbart i längden, förflyttning är.
Förflyttningar på flera hundra mil till kulturer som är helt annorlunda ens egna, är det vad du åsyftar när du talar om hållbar förflyttning?
Alla flyktingar lever inte under ständiga hot och förföljelser. Känns som ett svagt argument att låta flyktinglägren få för lite mat när vi faktiskt redan nu kunde mättat samtligas munnar men väljer att hjälpa några få utvalda av dem och skita i resten. Förra regeringen valde dessutom att snåla in med biståndet för att ytterligare kunna privilegiera en mindre andel flyktingar. Givetvis skulle alla utlandsinsatser inte lösts med matleveranser, man behöver även beskydd. Men exemplet var för att sätta perspektiv i skallen på dig och vad kostnads ineffektivt det är att hjälpa flyktingar med att ta med dem hit till Sverige.
Nachac: Kan och kan, de gör inte. Sedan är ju inte det heller sant eftersom alla regeringar inte har den möjligheten på grund av ideologiska hinder.
Nej det finns inga direkt ideologiska hinder. Tiden då man var så ideologiskt låsta är förbi. Alla partier är idag hybrider och skulle inte motsätta sig nybyggnation med skäl av exempelvis "övergrepp på den fria marknaden".
Nachac: Den ineffektiva politiken går att åtgärda, det går också att håva in pengar genom att omfördela resurser, till exempel avskaffa vinster i välfärden.
Hur tänker du nu? Hur ska vi kunna håva in pengar på att avskaffa vinster i välfärden?
Nachac: Vilket kan åtgärdas med minskade arbetstimmar och just stärkt arbetsrätt eftersom man då motverkar lönedumpning.
Arbetsrätten är redan rätt stark. Frågan är vilka arbetsrättsliga reformer som skulle kompensera för den krympta plånboken och i stort den internationella konkurrensen.
Annars tycker jag 6 timmars arbetsdag är en bra ståndpunkt i sig.
Weeaboo: Förflyttningar på flera hundra mil till kulturer som är helt annorlunda ens egna, är det vad du åsyftar när du talar om hållbar förflyttning?
Alla förflyttningar som syftar till att göra livet drägligare för de drabbade.
Weeaboo: Alla flyktingar lever inte under ständiga hot och förföljelser. Känns som ett svagt argument att låta flyktinglägren få för lite mat när vi faktiskt redan nu kunde mättat samtligas munnar men väljer att hjälpa några få utvalda av dem och skita i resten. Förra regeringen valde dessutom att snåla in med biståndet för att ytterligare kunna privilegiera en mindre andel flyktingar. Givetvis skulle alla utlandsinsatser inte lösts med matleveranser, man behöver även beskydd. Men exemplet var för att sätta perspektiv i skallen på dig och vad kostnads ineffektivt det är att hjälpa flyktingar med att ta med dem hit till Sverige.
Jag har perspektiv och jag försvarar varken nuvarande eller den förra regeringen. I vilken mening snålade de på biståndet?
Jag är öppen för att utreda effektivitet vad gäller bistånd kontra invandring, tror dock inte det ena utesluter det andra eller att det bör göras på SDs villkor.
Weeaboo: "övergrepp på den fria marknaden".
Nej, men de skulle motsätta sig med skälet "vi vill lägga pengar på annat, som skattesänkningar."
Weeaboo: Hur tänker du nu? Hur ska vi kunna håva in pengar på att avskaffa vinster i välfärden?
Vinster i välfärden är pengar öronmärkta för förskingring. Att ta ut vinst i en skattefinansierad verksamhet är slöseri med pengar.
Weeaboo: Arbetsrätten är redan rätt stark.
Inte alls. En uppsjö människor jobbar dubbelt och har låtsasanställningar där rättigheterna är knapra.
Weeaboo: Frågan är vilka arbetsrättsliga reformer som skulle kompensera för den krympta plånboken och i stort den internationella konkurrensen.
Vad menar du här?
Förstår inte ens varför ni försöker resonera med en kommunist.
Weeaboo: Processen med att göra svenskar identitetslösa med att ta traditioner och sedvänjor ur bruk.
Hur menar du att svenskar blir ''identitetslösa'', och vilka traditioner är det som gås miste om?
rbb: Förstår inte ens varför ni försöker resonera med en kommunist.
Kanske för att Nachac trots allt resonerar rationellt och upplysning nås genom förnuftiga diskussioner.
Skavlan gave Jimmie Åkesson hell. Hehehe
Kryptonian:
Sista 10min var ren och skär humor.
Man skulle kunna säga att skavlan var lite väl vinklad, men jag gillade det. Give him (j) hell
kook:
Man skulle kunna säga att skavlan var lite väl vinklad, men jag gillade det. Give him (j) hell
han hade knappt behövt säga något då Jimmie lyckades göra bort sig själv flertalet ggr 🙂
kook: Skavlan gave Jimmie Åkesson hell. Hehehe
Seriöst?? Hoppades på detta, men var säker på att det inte skulle bli så pga SVT aldrig skulle våga. Måste se...
Jag är bortrest och har inte tillräckligt med internet på telefonen för att streama. Kan någon skriva vad Skavlan sa som gjorde det jobbigt för Jimmie?
Ah herregud... Det fanns väl några enstaka ögonblick jag skrattade till lite, men det var mest pinsamt att se. Samma gamla visa - Åkesson vägrar ge raka svar (iofs hör det väl till att vara politiker?) utan försöker avleda och byta ämne och komma in på annat. Skyller ifrån sig, tar inget ansvar. Det enda jag egentligen inte är för är att Skavlan tog upp något som hände 2002 - ett citat - för så länge sedan. Jag anser att det är ganska irrelevant för idag. Ska man ta upp sådant så tycker jag inte att det borde vara äldre än max kanske fem år.
Däremot pratade man också om vem som sagt vad och uteslutningar och jag kom då att tänka på... finns det något annat parti i svensk historia som någonsin uteslutit så många på så kort tid som SD gjort? O då har man ändå valt att behålla några, trots deras "grodor"...
Och reklamfilmen sedan. Tur att han i alla fall fattar vad det är för fel på att använda ord som "parasiter" och "kackerlackor" om invandrare...
Nej som sagt, jag är imponerad av detta. Trodde inte att ett program i SVT skulle våga gå så hårt åt Åkesson. Applåder till Skavlan.