mens:
vissa ranchägare har vilda horder de inte använder till någonting, har jag för mig.
Under antiken dyrkade man en kossagudinna här i Norden, före asagudarna. Hon hette Nerthus och hennes vagn drogs av kor. I Indien har ju också kor varit heliga sedan antiken. Antog nog därför att de alltid funnits. Men vissa djur blev ju framavlade av människan oerhört tidigt förstås.
mynona:
okej. jag hade ingen aning om att rasen var konstgjord precis som sådana små hundarter med andningsproblem. jag visste bara att kor fanns under antiken, men det gjorde ju även andra framavlade djur, när man tänker på saken. jag anser att kor är söta men vet inte tillräkligt mycket för att ta ställning till om de borde utplånas. tack för informationen.
utplåna är väl lite väl o ta i, låter som mord. men man kan ju sluta våldta dom så löser det sig.
mynona:
okej. jag hade ingen aning om att rasen var konstgjord precis som sådana små hundarter med andningsproblem. jag visste bara att kor fanns under antiken, men det gjorde ju även andra framavlade djur, när man tänker på saken. jag anser att kor är söta men vet inte tillräkligt mycket för att ta ställning till om de borde utplånas. tack för informationen.
hoppas att de utplånas, slutar avlas på alltså. varken bra för dem, oss eller miljön som det ser ut nu. om folk ändå kunde hålla sig till att äta kött typ två ggr i veckan vore det väl okej för oss men det är det ju få som gör. föräldrar får ju spader så fort någon progressiv skolanställd till införa en vegetarisk dag i veckan. fraseras det "en soppa och pannkake-dag i veckan" är det nog lugnt dock.
mens:
möjligen om du är ett djur som vuxit upp i fångenskap men annars nä. vi vill ju dock gärna tro det för att rättfärdiga att använda djur på det sätt vi gör. hundar och katter har det ju dock väldigt bra om de har bra ägare och skulle ej må bra av ett vilt liv, men om vi snackar t ex grisar så har ju en indtstrigris det hundra resor värre än ett vildsvin.
dödligheten i naturen är skyhög, vi gnäller över att kalvarna tas från kossorna men i naturen dör ungarna som flugor. små skador leder till död, djur svälter ihjäl hela tiden.
lägg till konstant oro för predatorer och människor och du får ett oerhört stressigt liv.
Så egentligen handlar ert ställningstagande bara om att man inte gillar att människor skor sig på djurs lidande, inte djurens lidande i sig. vilken inte nödvändigtvis är fel. men man ska vara ärlig och konsekvent med sig själv.
Punda:
dödligheten i naturen är skyhög, vi gnäller över att kalvarna tas från kossorna men i naturen dör ungarna som flugor. små skador leder till död, djur svälter ihjäl hela tiden.
lägg till konstant oro för predatorer och människor och du får ett oerhört stressigt liv.Så egentligen handlar ert ställningstagande bara om att man inte gillar att människor skor sig på djurs lidande, inte djurens lidande i sig. vilken inte nödvändigtvis är fel. men man ska vara ärlig och konsekvent med sig själv.
det är inte samma sak som när vi plågar dem. kossor är sedan ingen del av ekosystemet. vilda djur som får leva i fred för människor lever väldigt bra om de bara har mat. de är ju anpassade för ett sådant liv och är mycket tåligare än vad vi är. att leva gott är sedan ej synonymt med att leva länge.
mens:
det är inte samma sak som när vi plågar dem. kossor är sedan ingen del av ekosystemet. vilda djur som får leva i fred för människor lever väldigt bra om de bara har mat. de är ju anpassade för ett sådant liv och är mycket tåligare än vad vi är. att leva gott är sedan ej synonymt med att leva länge.
djur lägger inga värderingar i koncept som frihet och orättvisa på samma sätt som människor. de bryr sig om att få sina behov fyllda. kossorna tycker antagligen om att bli mjölkade då de får bekymmer och smärtor annars.
i naturen är våld, svält och död vardag. är det djurs lidande man bryr sig om är det där man bör börja.
Punda:
djur lägger inga värderingar i koncept som frihet och orättvisa på samma sätt som människor. de bryr sig om att få sina behov fyllda. kossorna tycker antagligen om att bli mjölkade då de får bekymmer och smärtor annars.i naturen är våld, svält och död vardag. är det djurs lidande man bryr sig om är det där man bör börja.
självklart inte, de känner dock av lidandet. kossorna far illa av att få sina kalvar stulna (bl a davvelito som jobbade på mejeri vittnade om hur både kor och kalvar skrek och matvägrade de första dagarna) och att bli inseminerade och föda gång på gång. precis som med människor så kommer det ingen mjölk om de inte varit gravida.
visst ska man sätta ut mat under vintern och ha viltvårdare som kan rehabilitera sjuka djur och sedan släppa ut dem om det är möjligt men mer än så ska man inte göra, utom att låta bli att skövla och släppa ut en massa miljöfarligt skit, förstås.
Svårt att förstå hur man inte kan vilja prova bröstmjölk igen.
mens:
djurindustrin vettu
I Sverige eller var någonstans menar du? I utlandet är det inge bra men som jag har skrivit tidigare så har de allra flesta (minst 80% iaf) djur det bra här i Sverige.Du verkar vara vegan så jag förstår ju hur du tänker isf.
Nope
trevlig-snubbe:
I Sverige eller var någonstans menar du? I utlandet är det inge bra men som jag har skrivit tidigare så har de allra flesta (minst 80% iaf) djur det bra här i Sverige.Du verkar vara vegan så jag förstår ju hur du tänker isf.
Den är inte bra någonstans. Djurens förhållanden skiljer sig dock från ställe till ställe. Synd att du inte verkar ha någon förståelse för detta.
mens:
Den är inte bra någonstans. Djurens förhållanden skiljer sig dock från ställe till ställe. Synd att du inte verkar ha någon förståelse för detta.
Klart att jag förstår att det inte är 100%igt bra på alla stället och att det kan vara lite halvdant på sina håll, självklart är det så men generellt i Sverige jämfört med typ Tyskland eller något annat land med ännu sämre djurhållning så har djuren här i Sverige det väldigt bra.
trevlig-snubbe:
Klart att jag förstår att det inte är 100%igt bra på alla stället och att det kan vara lite halvdant på sina håll, självklart är det så men generellt i Sverige jämfört med typ Tyskland eller något annat land med ännu sämre djurhållning så har djuren här i Sverige det väldigt bra.
Väldigt bra är att ta i, men generellt har de det ofta bättre. Dock tas inte brott mot djurskyddslagar på speciellt stort allvar här och kryphålen är stora som oceaner.
Detta är dock inget argument för att djurindustrin är bra.
mens:
Väldigt bra är att ta i, men generellt har de det ofta bättre. Dock tas inte brott mot djurskyddslagar på speciellt stort allvar här och kryphålen är stora som oceaner.
Detta är dock inget argument för att djurindustrin är bra.
Absolut, precis det jag säger. Det säger du alltså? Djurskydds inspektionen går runt på Alla gårdar i landet och om de möter på en bonde som inte sköter om sina djur säger de att om du inte har gjort X och Y inom två veckor då vi kommer tillbaka så tar vi djuren ifrån dig, det är ofta som de behöver ha med sig polis eftersom att dessa personer kan vara aggressiva och farliga.
Det är ett tillräckligt argument för att kunna säga att Svensk djurskötsel är bra när man jämför det med vilket annat land som helst. Dessutom var vi lagar för djurens bästa, nämn ETT annat land som också har det 
trevlig-snubbe:
Absolut, precis det jag säger. Det säger du alltså? Djurskydds inspektionen går runt på Alla gårdar i landet och om de möter på en bonde som inte sköter om sina djur säger de att om du inte har gjort X och Y inom två veckor då vi kommer tillbaka så tar vi djuren ifrån dig, det är ofta som de behöver ha med sig polis eftersom att dessa personer kan vara aggressiva och farliga.
Det är ett tillräckligt argument för att kunna säga att Svensk djurskötsel är bra när man jämför det med vilket annat land som helst. Dessutom var vi lagar för djurens bästa, nämn ETT annat land som också har det
Det finns djurskyddsinspektörer, tyvärr finns det många kryphål, precis som jag skrev. Dessutom krävs det rätt mkt för att man ska få sina djur omhändertagna.
Nä det är det inte. Då skulle man lika gärna kunna säga att man är en bra djurägare om man åtminstone inte svälter OCH våldtar sina djur.
Tyvärr har vi inte det.