yaysop:
Om du blir nedstämd av att någon använder "fel" pronomen så ligger problemet hos dig; du kan ej förvänta dig att alla människor kommer att kalla dig det du vill.
Framförallt som ts inte ens har kommit ut. Då kan vederbörande ej heller förvänta sig att personer säger rätt.
pommes045:
Tja![]()
Asså på riktigt varför fattar inte alla bara att pronomen och namn är viktigt, att använda rätt pronomen och namn betyder att man visar respekt, när folk använder tex fel pronomen till mig som händer dagligen för att jag inte kommit ut så blir man skit ledsen och nedstämd man känner sig inte viktig liksom och man känner sig inte sedd av omvärlden
Finns två prognoser, han och hon. Det används för att snabbt peka ut en person från en grupp, tex en kriminell som man kan säga är ett drag
pommes045: Asså på riktigt varför fattar inte alla bara att pronomen och namn är viktigt, att använda rätt pronomen och namn betyder att man visar respekt, när folk använder tex fel pronomen till mig som händer dagligen för att jag inte kommit ut så blir man skit ledsen och nedstämd man känner sig inte viktig liksom och man känner sig inte sedd av omvärlden
En förutsättning för att man ska lägga vikt på just pronomen och namn är att det användarnamn personen har direkt relaterar till ett namn som är könsrelaterat.
Namnet pommes045 säger ingenting om varken pronomen eller könsidentitet. Det hade varit skillnad om du hade användarnamnet storstadskille.
Ser man dessutom på flertalet av alla användarnamn på olika forum, inte bara UM såklart, så är ju de allra flesta könsneutrala. Mitt eget är stoner och det kan ju vara både manligt som kvinnligt. För mig har det ingen betydelse om folk sätter ett felaktigt pronomen eller könsstämpel på mig.
stoner:
En förutsättning för att man ska lägga vikt på just pronomen och namn är att det användarnamn personen har direkt relaterar till ett namn som är könsrelaterat.Namnet pommes045 säger ingenting om varken pronomen eller könsidentitet. Det hade varit skillnad om du hade användarnamnet storstadskille.
Ser man dessutom på flertalet av alla användarnamn på olika forum, inte bara UM såklart, så är ju de allra flesta könsneutrala. Mitt eget är stoner och det kan ju vara både manligt som kvinnligt. För mig har det ingen betydelse om folk sätter ett felaktigt pronomen eller könsstämpel på mig.
tror faktiskt att hn menar i sitt irl-liv
Armagedon:
Framförallt som ts inte ens har kommit ut. Då kan vederbörande ej heller förvänta sig att personer säger rätt.
Nej jag menar bara att dom jag har kommit ut för kanske skulle kunna vissa lite respekt
Kudhos:
Orimligt att tro att omvärlden ska justera sig eftersom någon vill känna sig som en speciell snöflinga. Iallafall i arbetslivet. Sen om du vill ha en viss pronomen hos vänner så är det en annan grej.
Så du menar att du vore okej med att alla i ditt professionella liv kallade dig kvinna och använde kvinnligt kodade pronomen om dig?
jag har blivit kallad för kille och gillade inte det men känner ändå att jag inte bryr mig så mkt. oftast blir jag kallad mycket värre saker och det är sånt vi blir kallade jämt hemma och som jag blir kallad av andra. känner inte just kön är de viktigaste vad man blir kallad.
time:
Så du menar att du vore okej med att alla i ditt professionella liv kallade dig kvinna och använde kvinnligt kodade pronomen om dig?
Tänkte främst på pronomen som inte är normativa. De som vill bli kallad "Det" eller identifierar sig som något annat som t.ex otherkins.
vi kan börja kalla varandra för våra personnummer istället
jag visste inte att man kan blir så kränkt över det för jag blir kallad det jämt? men det är inget att ta seriöst iaf bara sånt man får höra hela tiden
pommes045:
Nej jag menar bara att dom jag har kommit ut för kanske skulle kunna vissa lite respekt
Det borde dom.
Kudhos:
Tänkte främst på pronomen som inte är normativa. De som vill bli kallad "Det" eller identifierar sig som något annat som t.ex otherkins.
Det besvarar ju inte alls min fråga.