Aviseringar
Rensa alla

är man vuxen närman är 18

Ämnesstartare

IIGonnaKillYou99:

vill ju vara säker så att de stämmer

Men asså påriktigt, googela. Du frågar samma frågor hela tiden och du får samma svar men ändå envisas du men att göra nya trådar om det? Har du inte lärt dig någonting i skolan? När du är 18 blir du (i majoriteten av fallen) myndig. När du är myndig får du t.ex rösta, gå på (vissa har typ 20 års gräns) nattklubbar, ingå avtal etc etc. Du kan allstå köpa en resa. Tänk lite logiskt.

SvaraCitera
Ämnesstartare

IIGonnaKillYou99:

ja men jag är inte myndig nu så jag kan inte resa nu isåfall måste jag resa med någon vuxen vill ju resa själv o se värden

Kan och kan. Lita på din egen magkänsla. Det finns fler sätt att resa runt jorden på än flygplan!

SvaraCitera
Ice
 Ice

IIGonnaKillYou99:

men när man är 18 då får man väl resa själv utan förädrarnas tillstånd?

Kan du göra redan nu, måste inte vara myndig.

SvaraCitera

maxresdefault-3_0.jpg

SvaraCitera
Ämnesstartare

Jötunheimer:

lägg av

SvaraCitera

Åldern har ingenting med mognad att göra.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Ice:

nej för jag är omyndig  nu

SvaraCitera

18 ä inte så värst fränt. visst man får springa på krogen men också dags att tänka sig för o inte hamna inom lås o bom. sen skulle ja inte resa ensam. (har aldrig varit utomlands men ändå) inte så kul o bli vuxen egentligen, bara massa skit som ska göras.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Myndig och vuxen är inte nödvändigtvis samma sak.

Ice:

Olika företag har olika regler, men de flesta kräver någon form av intyg.

SvaraCitera
Ice
 Ice

IIGonnaKillYou99:

nej för jag är omyndig  nu

Du får flyga med de flesta flyg utan samtycke från dina föräldrar. Dock en annan femma om dina föräldrar anser du är mogen nog då du är minderårig.
Exempel partybåtar där kommer du inte ombord då det är 18 årsgräns.

corneliajs: Olika företag har olika regler, men de flesta kräver någon form av intyg.

När fyllt 16, då krävs det ingenting hos de flesta flygbolag, jag har har åkt flyg själv när vart 16. När är yngre än så då är reglerna olika från företag till företag.

SvaraCitera
Ämnesstartare

IIGonnaKillYou99: är man vuxen närman är 18

hur ska jag tänka?

Rent juridiskt är du i vart fall myndig som jag skrivit till dig i några andra trådar. Sedan om du är "vuxen" är ju en ren mognadsfråga.

Det har ju funnits både killar och tjejer (ingen nämnd och ingen glömd) som startat sina egna bloggar när de varit 15 år och har redan innan de fyllt 18 år startat egna företag med anställda och dragit in över 1 miljon årligen. Så åldern har nog inte så mycket med att göra om man är vuxen eller ej utan det är nog en ren mognadsfråga.

Själv började jag jobba redan när jag var 14 år trots att jag gick i skolan men jag ville tjäna massa pengar vilket jag också gjorde. Enda förutsättningen som mina föräldrar ställde var att inte jobbet påverkade mina studier.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Ice:

Du får flyga med de flesta flyg utan samtycke från dina föräldrar. Dock en annan femma om dina föräldrar anser du är mogen nog då du är minderårig.
Exempel partybåtar där kommer du inte ombord då det är 18 årsgräns.

När fyllt 16, då krävs det ingenting hos de flesta flygbolag, jag har har åkt flyg själv när vart 16. När är yngre än så då är reglerna olika från företag till företag.

bättre att jag väntar till sommaren

SvaraCitera
Haien

Axelinaaas:
Vi har väldigt tydliga exempel på folk som e 18 och över som inte är vuxna för fem öre

^^, och 'vissa' något under 18 som verkligen inte är, eller kommer att bli vuxna snart...

SvaraCitera

Att vara vuxen kan en definiera på olika sätt. Men en blir definitivt inte vuxen över en natt, liksom
"Vips, nu är jag vuxen!"
Nä, det funkar inte så. Att vara vuxen är en mognadsfråga. 

Juridiskt sätt - ja.

SvaraCitera
Haien

KattenKatarina:
Att vara vuxen kan en definiera på olika sätt. Men en blir definitivt inte vuxen över en natt

Som sagt, så kan det ses på flera sätt. Enligt svensk lag, jo.

SvaraCitera