Aviseringar
Rensa alla

namn och pronomen e viktigt

Ämnesstartare

xPerf3cti0n:

Varför inte välja ett förnamn som både passar till kille som tjej ex Chris (Christoffer och Christine) och Sam (Samuel och Samantha)? Finns många namn som är "tvåkönade".

Det är sant

vi borde referera till varandra enbart med våra personnummer så skulle diskussionen bli poänglös

Ämnesstartare

Inte Jung:
vi borde referera till varandra enbart med våra personnummer så skulle diskussionen bli poänglös

Fast personnummer har jämna eller ojämna beroende på könsorgan 

pommes045: Fast personnummer har jämna eller ojämna beroende på könsorgan

efter 1990 blev de mer komplicerade eventuellt är det ändrat och det problemet kommer att dö bort med tiden

annars så kvittar det, inte som att någon icke-synestetiker har några förutfattade associationer med siffror

Ämnesstartare

Inte Jung:

efter 1990 blev de mer komplicerade eventuellt är det ändrat och det problemet kommer att dö bort med tiden

annars så kvittar det, inte som att någon icke-synestetiker har några förutfattade associationer med siffror

Fattar inte alla svåra ord?

Jag vill bara ha ett pronomen så att en mening endast vidareför information som är relevant.

"Forskaren och hennes kollegor gick till laboratoriet "
  Nej. Jag fick information där som inte var viktig. Frågan är inte dennes kön utan vad hen och hens kollegor gör.
  "Forskaren och hens kollegor gick till laboratoriet."

Ämnesstartare

AuriSacraFames:
Jag vill bara ha ett pronomen så att en mening endast vidareför information som är relevant.

"Forskaren och hennes kollegor gick till laboratoriet "
  Nej. Jag fick information där som inte var viktig. Frågan är inte dennes kön utan vad hen och hens kollegor gör.
  "Forskaren och hens kollegor gick till laboratoriet."

Sant 

Personnummer är fortfarande kopplat till kön, ändringen gällde län man var fött i. Man tog bort det för att det var känsligt och kunde orsaka diskriminering för invandrare.

AuriSacraFames: "Forskaren och hens kollegor gick till laboratoriet."

Varför envisas med hen? Använd dennes eller vederbörande istället.

"Forskaren och dennes kollegor gick till laboratoriet."
"Forskaren och vederbörandes kollegor gick till laboratoriet."

Axel_von_Färsen:
Personnummer är fortfarande kopplat till kön, ändringen gällde län man var fött i. Man tog bort det för att det var känsligt och kunde orsaka diskriminering för invandrare.

Varför envisas med hen? Använd dennes eller vederbörande istället.

"Forskaren och dennes kollegor gick till laboratoriet."
"Forskaren och vederbörandes kollegor gick till laboratoriet."

Varför inte hen?

AuriSacraFames:

Varför inte hen?

Tråkigt när folk bara antar ens pronomen ju???

Nahual:

Tråkigt när folk bara antar ens pronomen ju???

Ja, det är tråkigt, jag skiter i vilket kön folk är det är vem personen är jag räknar med. Att säga han och hon är som att döma folk efter hårfärg eller annat onödigt skit

AuriSacraFames:

Ja, det är tråkigt, jag skiter i vilket kön folk är det är vem personen är jag räknar med. Att säga han och hon är som att döma folk efter hårfärg eller annat onödigt skit

Men det är ju precis lika tråkigt att stämpla någon som hen?

Nahual:

Men det är ju precis lika tråkigt att stämpla någon som hen?

Nä, det bara fullständigt logiskt med hen, vi talar om en tredje person 

AuriSacraFames:

Nä, det bara fullständigt logiskt med hen, vi talar om en tredje person 

Men du kan ju inte veta om personen identifierar sig som en hen? Bättre med vederbörande.

Nahual:

Men du kan ju inte veta om personen identifierar sig som en hen? Bättre med vederbörande.

Det handlar inte om vad man identifierar sig som, det handlar om språket, om vad som är grammatiskt logiskt och relevant information.

Första person: Jag
Andra person: Du 
Tredje person: Hen

Vi har ju inte jag och jog eller du och da, för det är inte relevant.