se folk som personer istället för pronomen så är problemet löst
AuriSacraFames:
Men det här är vardagligt språk, annars är det ju mycket mer än hen vi kan byta ut. Bättre säga hen än hon eller han, X tycker jag inte passar i det vardagliga språket.
Det är en helt subjektiv uppfattning att X låter konstigt. Kan du förstå de som anser att hen låter konstigt på samma sätt som du anser att X låter konstigt?
pommes045:
Tja![]()
Asså på riktigt varför fattar inte alla bara att pronomen och namn är viktigt, att använda rätt pronomen och namn betyder att man visar respekt, när folk använder tex fel pronomen till mig som händer dagligen för att jag inte kommit ut så blir man skit ledsen och nedstämd man känner sig inte viktig liksom och man känner sig inte sedd av omvärlden
Jag anser att man inte använder pronomen av respekt. Om man pratar om tex Hitler(eller valfri omoraliskt människa) så har jag ingen respekt för denne individ men använder det pronomen som beskriver dem bäst. Pronomen tilldelar man inte utav respekt utan man kallar någon beroende på vilket kön man bedömer att de tillhör.
Men om någon föredrar att man kallar dem någonting så ska man säga det istället för det man skulle annars.
AuriSacraFames:
Jag vill bara ha ett pronomen så att en mening endast vidareför information som är relevant."Forskaren och hennes kollegor gick till laboratoriet "
Nej. Jag fick information där som inte var viktig. Frågan är inte dennes kön utan vad hen och hens kollegor gör.
"Forskaren och hens kollegor gick till laboratoriet."
Är det inte bättre att säga "Forskarna gick till labratoriet?" Eller "X->Lab"
Det är en helt subjektiv uppfattning att X låter konstigt. Kan du förstå de som anser att hen låter konstigt på samma sätt som du anser att X låter konstigt?
Hen är ett ord, X är en bokstav, inte ens som i, å eller ö som är vokaler och som uttalas som de står. X är ju ex. Vem säger ens X? Alltså i ord. Ex, det är redan ett ord. Varför inte bara hen som används och är framtaget?
VarilDrox:
Är det inte bättre att säga "Forskarna gick till labratoriet?" Eller "X->Lab"
Skriva går bra men nu gäller det att tala också
AuriSacraFames: Varför inte bara hen som används och är framtaget?
Varför inte bara använda vederbörande som används och är framtaget?
(Som dessutom togs fram långt innan hens intåg i det svenska språket)
För att det är lite "för" formellt och därför mycket opersonligt. Skulle du kunna tänka dig att läsa en bok där vederbörande används som pronomen för tredje person? Förstör ju inte bara lite.
Varför inte bara använda vederbörande som används och är framtaget?
(Som dessutom togs fram långt innan hens intåg i det svenska språket)
AuriSacraFames:
Hen är ett ord, X är en bokstav, inte ens som i, å eller ö som är vokaler och som uttalas som de står. X är ju ex. Vem säger ens X? Alltså i ord. Ex, det är redan ett ord. Varför inte bara hen som används och är framtaget?
Ö är bara en bokstav och ände ett ord. Jag säger X(ss, inte ex). Varför inte låta ett ny ord introduceras och tävla emot hen? Är du för ordmonopol?
AuriSacraFames:
För att det är lite "för" formellt och därför mycket opersonligt. Skulle du kunna tänka dig att läsa en bok där vederbörande används som pronomen för tredje person? Förstör ju inte bara lite.
Nope. Det är X2(uppfattning). Vederbörande anser att X2 har fel.
AuriSacraFames: För att det är lite "för" formellt och därför mycket opersonligt. Skulle du kunna tänka dig att läsa en bok där vederbörande används som pronomen för tredje person? Förstör ju inte bara lite.
Ja, hellre det än hen.
Hur böjs hen?
hah men gud. kan ju inte vara supersvårt att använda pronomenet hen om personer som föredrar det. eller hin eller den för den delen. orka vara töntar
VarilDrox:
Ö är bara en bokstav och ände ett ord. Jag säger X(ss, inte ex). Varför inte låta ett ny ord introduceras och tävla emot hen? Är du för ordmonopol?
Mysig idé men jag föredrar hen, tycker x blir för kort och otydligt..
Ja, hellre det än hen.
Hur böjs hen?
Hen, hen, hens
(tycker dock att det skulle behövas en motsvarighet till henne och honom)
Nope. Det är X2(uppfattning). Vederbörande anser att X2 har fel.
Fortfarande ingen mysig flyt som jag vill ha, men jag kan ju inte tvinga dig att tycka något annat