ThomasTheSpankEngine:
Vad tycker ni är den rätta termen? Själv tycker jag att black lives matter är ett skämt och är jag är mycket för all lives matter.
tycker inte man ska isolera allt sånt till en ”ras” utan tycker alla ska ha samma rättigheter.
Svarta personer har det nu i 2017 (2018) riktigt bra, har inte märkt att någon som är svart är annorlunda än någon som är vit.
alltså man undrar ju vad dehär ¨black lives matter '' betyder 😛 sett de ofta men ingen aning vad de betyder.
major: En av mina länkar gör det. Jag trodde även att ni kunde tänka lite själva eftersom påståendet är vedertagen sanning.
Driver du? För det första är det där en insändare (som bara vill framhäva hur synd det är om svarta) och ingen vetenskaplig studie. För det andra var ovanstående ett hypotetiskt exempel om hur det skulle kunna gå i ett visst fall. Artikeln (trots att den är hur vänstervriden som helst, precis som huffingtonpost över lag) säger ingenting om vilken folkgrupp som begår flest brott.
Coffi:
Driver du? För det första är det där en insändare (som bara vill framhäva hur synd det är om svarta) och ingen vetenskaplig studie. För det andra var ovanstående ett hypotetiskt exempel om hur det skulle kunna gå i ett visst fall. Artikeln (trots att den är hur vänstervriden som helst, precis som huffingtonpost över lag) säger ingenting om vilken folkgrupp som begår flest brott.
Statistiken från FBI som jag också länkade till säger en del. Du fortsätter att missa den...
In 2012, 69.3 percent of all individuals arrested were white, 28.1 percent were black, and 2.6 percent were of other races.
https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2012/crime-in-the-u.s.-2012/tables/43tabledatadecoverviewpdf
In 2015, 69.7 percent of all individuals arrested were White, 26.6 percent were Black or African American, and 3.6 percent were of other races.
https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2015/crime-in-the-u.s.-2015/tables/table-43
major:
Att vita utgör ca 63% av befolkningen medan svarta utgör ca 12% bör tas hänsyn till.The odds that a black man will be shot and killed by a police officer is about 1 in 60,000. For a white man those odds are 1 in 200,000.
At least 243 of the 1,033 people who have died during encounters with the police this year were black, based on data from a tracker by The Guardian. That averages out to about 6.08 per million, compared to 2.57 per million for white people.
Men om svarta gör låt säga 30% av alla brott är det inte konstigt om svarta i högre grad åker i fängelse och arresteras, är det någon som gör ett brott ska personen arresteras och prövas inför domstol. Om det vore så att svarta gör 12% och är 12% av beolkningen åker dit för 30% av brotten då är det sannerligen diskriminering.
Att enbart hävda att det är synd om svarta utan att ha med hela bilden ger inte en fullskalig eller korrekt bild.
Så tyvärr, allt du säger här säger mig ingenting om man inte tar det i kontrast för hur många brott vita gör respektive, svarta, latinos och asiater.
major:
Statistiken från FBI som jag också länkade till säger en del. Du fortsätter att missa den...In 2012, 69.3 percent of all individuals arrested were white, 28.1 percent were black, and 2.6 percent were of other races.
https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2012/crime-in-the-u.s.-2012/tables/43tabledatadecoverviewpdfIn 2015, 69.7 percent of all individuals arrested were White, 26.6 percent were Black or African American, and 3.6 percent were of other races.
https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2015/crime-in-the-u.s.-2015/tables/table-43
Som jag sa, det är inte konstigt att svarta arresteras i högre utsträckning än andra av den enkla anledningen att svarta står för 28% av alla begångna brott: http://prntscr.com/hu6e52
Slutsats: Det är alltså inte det minsta synd om svarta.
major:
Statistiken från FBI som jag också länkade till säger en del. Du fortsätter att missa den...In 2012, 69.3 percent of all individuals arrested were white, 28.1 percent were black, and 2.6 percent were of other races.
https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2012/crime-in-the-u.s.-2012/tables/43tabledatadecoverviewpdfIn 2015, 69.7 percent of all individuals arrested were White, 26.6 percent were Black or African American, and 3.6 percent were of other races.
Att vita oftare arresteras är inte samma sak som att de begår fler brott. Vilka är det som i slutändan döms? Jo, det är de svarta. De är överrpresenterade i fängelserna och det beror inte på diskriminering eller rasism.
Coffi:
Att vita oftare arresteras är inte samma sak som att de begår fler brott. Vilka är det som i slutändan döms? Jo, det är de svarta. De är överrpresenterade i fängelserna och det beror inte på diskriminering eller rasism.
Det beror inte på diskriminering eller rasism för att svarta begår 28% av samtliga brott och är 12% av befolkningen, det förklarar varför svarta arresteras och åker i fängelse i högre grad än andra grupper.
Trevlig-Snubbe: Som jag sa, det är inte konstigt att svarta arresteras i högre utsträckning än andra av den enkla anledningen att svarta står för 28% av alla begångna brott: http://prntscr.com/hu6e52
Slutsats: Det är alltså inte det minsta synd om svarta.
Så att varannan svart lever i fattigdom, att få av dessa lyckas ta sig ur fattigdomen, att laglydiga svarta trakasseras av polisen i avsevärt högre grad än laglydiga vita, att svarta döms hårdare för brott än vita även om brotten är desamma, det innebär inte att det är mer synd om svarta?? Hade du varit svart själv hade du sannolikt varit av annan åsikt...
Coffi: Att vita oftare arresteras är inte samma sak som att de begår fler brott. Vilka är det som i slutändan döms? Jo, det är de svarta. De är överrpresenterade i fängelserna och det beror inte på diskriminering eller rasism.
Jo, egentligen. Ja, svarta döms hårdare och jo det har med rasism att göra.
Nationwide, African-Americans were sent to state prisons for drug offenses 13 times more often than other races,[6] even though they only supposedly comprised 13% of regular drug users.[3]
In criminal sentencing, medium to dark-skinned African Americans are likely to receive sentences 2.6 years longer than those of whites or light-skinned African Americans. When a white victim is involved, those with more "black" features are likely to receive a much more severe punishment.[33]
A 2013 report by the American Civil Liberties Union found that blacks were "3.73 times more likely than whites to be arrested for marijuana possession", even though "blacks and whites use drugs, including marijuana, at similar rates."[34]
A 2016 report by the Sarasota Herald-Tribune found that Florida judges sentence black defendants to far longer prison sentences than whites with the same background.[36] For the same drug possession crimes, blacks were sentenced to double the time of whites.[36] Blacks were given longer sentences in 60 percent of felony cases, 68 percent of the most serious first-degree crimes, 45 percent of burglary cases and 30 percent of battery cases.[36] For third-degree felonies (the least serious types of felonies in Florida), white judges sentenced blacks to twenty percent more time than whites, whereas black judges gave more balanced sentences.[36]
major:
Så att varannan svart lever i fattigdom, att få av dessa lyckas ta sig ur fattigdomen, att laglydiga svarta trakasseras av polisen i avsevärt högre grad än laglydiga vita, att svarta döms hårdare för brott än vita även om brotten är desamma, det innebär inte att det är mer synd om svarta?? Hade du varit svart själv hade du sannolikt varit av annan åsikt...
Om man gör brott så är det svårt att bli rik och komma ur fattigdom, det förklarar varför många svarta hushåll har det knapert ekonomiskt. Om det är som du säger: ''att laglydiga svarta trakasseras av polisen i avsevärt högre grad än laglydiga vita, att svarta döms hårdare för brott än vita även om brotten är desamma'' ja då är det ett problem men det verkar inte ligga till så som jag uppfattar det hela.
Kanske, men så finns det svarta som tycker att det är rätt åt kriminella svarta som inte tar tag i sina liv och bara förstör för sig själva, det skriker identitetspolitik om dig Major.
Trevlig-Snubbe: Om det är som du säger: ''att laglydiga svarta trakasseras av polisen i avsevärt högre grad än laglydiga vita, att svarta döms hårdare för brott än vita även om brotten är desamma'' ja då är det ett problem men det verkar inte ligga till så som jag uppfattar det hela.
Fast statistiken jag presenterat, bland annat i inlägget ovan, visar tydligt på att det ligger till så...
major:
Fast statistiken jag presenterat, bland annat i inlägget ovan, visar tydligt på att det ligger till så...
När 28.1% av brotten görs av svarta? Antinge så har jag tolkat statistiken fel, eller så har du gjort det. Överrepresentation behöver inte automatiskt betyda att en grupp diskrimineras, om det är utomrättsligt och utan anledning som en svart person arresteras ja då är det diskriminering.
Trevlig-Snubbe:
När 28.1% av brotten görs av svarta? Antinge så har jag tolkat statistiken fel, eller så har du gjort det. Överrepresentation behöver inte automatiskt betyda att en grupp diskrimineras, om det är utomrättsligt och utan anledning som en svart person arresteras ja då är det diskriminering.
Va? Den fakta jag presenterat ovan visar att svartare oftare arresteras för viss brott även om de endast begår en liten del av dem och att de straffas hårdare pga rasism...
major: Bakomliggande faktorer till att svarta är mer involverade med polisen. Se meningen jag citerade...
Du hade inget relevant att tillföra, så du gav mig 20 länkar om något helt annat? Istället för att slösa bägges tid kanske du bara ska låta bli att svara nästa gång?
major:
Va? Den fakta jag presenterat ovan visar att svartare oftare arresteras för viss brott även om de endast begår en liten del av dem och att de straffas hårdare pga rasism...
Jag ser ingenstans där det står att svarta är i högre grad misstänka än vita för vissa typer av brott, det står endast om hur stor andel som är arresterade, thats it.
Plejadisk Panda: Du hade inget relevant att tillföra, så du gav mig 20 länkar om något helt annat? Istället för att slösa bägges tid kanske du bara ska låta bli att svara nästa gång?
Helt annat? Du kan låta bli att svara om du inte förstår vad jag skriver eller lägger fram. Det är du som slösar vår tid nu.
Trevlig-Snubbe: Jag ser ingenstans där det står att svarta är i högre grad misstänka än vita för vissa typer av brott, det står endast om hur stor andel som är arresterade, thats it.
Du kanske har problem med engelskan? Det står bland annat att svarta döms 2.6 gånger hårdare för vita när brotten är desamma. Det står att svarta har nästan 4 gånger högre chans att arresteras för marijuanabrott trots att vita begår brotten i samma grad. Det står att domare i Florida har visat sig döma svarta till betydligt längre straff, bland annat dubbla strafflängden för droginnehav. Det står att svarta domare däremot tenderar att döma svarta och vita människor mer lika.