Plejadisk Panda:
"Det blev förbjudet att grilla i Kalmar för 2 timmar sen. Alltså har det varit förbjudet att grilla i hela Sverige i 2 månader, Hej jag heter storken xDDD"
Han tog just kalmar som ett exempel (och antagligen för att förklara varför man inte får grilla). Heja dig
Men läs artikeln tönt
Plejadisk Panda: Men läs artikeln tönt
Varför? Jag är inte den som gjort bort mig och försöker dribbla bort det med panik-inlägg
Plejadisk Panda: Stäng av datorn å gå å lägg dig
Är fortfarande inte den som gjort bort mig och försöker dribbla bort det med panik-inlägg
Du å andra sidan kanske borde lämna datorn en stund tills du lugnat ner dig och skammen avtagit
Plejadisk Panda: Nog för att Kalmarbor är dumma i huvudet, men nu har dagisstyret gått för långt!
Var det så svårt att förstå? Eldningsförbud innebär exakt vad ordet består av för sammansatta ord - ELDNING och FÖRBUD. Dvs man får inte elda upp sin rishög som man har liggandes, man får inte plocka kvistar eller ved i skogen eller på stranden och tända en brasa och elda korv, man får inte ha med sig ex grillkol och lägga på marken och tända en brasa och grilla sina hamburgare. Så har det varit i stora delar av Sverige sedan gissningsvis slutet av maj. Kanske HELA Sverige. Senare infördes även förbud mot engångsgrillar som ställs direkt på marken. Vad tror du orsaken var till dessa förbud?
Men hitintills har det inte varit förbud att elda i grillar som står på stativ. Oavsett om det varit koleldade eller gaseldade. Men nu är det även FÖRBUD att elda i BÅDE kol- och gaseldade grillar som står på stativ. Just på grund av risken att glöd kan flyga iväg och orsaka nya brandkatastrofer.
Poängen är att eldningsförbud är lokalt utfärdade och skiljer sig också beroende på var i landet du befinner dig.
Det är t.ex. för tillfället fullt tillåtet att grilla i hela landet förutom i just Kalmar.
Det är även fullt tillåtet att bruka engångsgrillar så länge dessa inte placeras direkt på marken.
Hade inte tänkt att grilla idag. Men då vissas tjockskallighet tydligen stoppar dem från att avnjuta denna fantastiska kokkonst, så bestämde jag mig för att slänga en bit på grillen å sympatigrilla lite.
stoner: Var det så svårt att förstå? Eldningsförbud innebär exakt vad ordet består av för sammansatta ord - ELDNING och FÖRBUD. Dvs man får inte elda upp sin rishög som man har liggandes, man får inte plocka kvistar eller ved i skogen eller på stranden och tända en brasa och elda korv, man får inte ha med sig ex grillkol och lägga på marken och tända en brasa och grilla sina hamburgare. Så har det varit i stora delar av Sverige sedan gissningsvis slutet av maj. Kanske HELA Sverige. Senare infördes även förbud mot engångsgrillar som ställs direkt på marken.
Det är heller inte tillåtet att grilla, förklaring följer.
stoner: Det är t.ex. för tillfället fullt tillåtet att grilla i hela landet förutom i just Kalmar.
Nej, fel som vanligt.
stoner: tjockskallighet
Ja, du är väldigt tjockskallig, så ska hjälpa dig lite på traven, så kan du skämmas ännu mer sen.
Detta gäller vid eldningsförbud: "Bedömningen av eldningsförbud är gjord utifrån SMHI:s prognosunderlag och i samråd med länets räddningstjänster och innebär att alla former av öppen eld i skog och mark är förbjuden. Förbudet omfattar även särskilt iordningställda grillplatser."
MEN så kommer något jag inte visste om och som jag fann oväntat: "Grillning på egen tomt omfattas inte."
"Det är tillåtet att grilla på egen tomt i grill som är utformad så att det inte finns risk för brandspridning, till exempel upphöjd från marken. Till ”egen tomt” räknas i sammanhanget även gård till hyresrätt och bostadsrätt samt kolonilott. För att undvika missförstånd – tala med styrelsen/hyresvärden för att ta reda på vilka lokala regler som gäller."
Kort och gott: Tar du med dig din engångsgrill eller klotgrill eller vad du nu har till en offentlig park eller skog eller var du nu bestämt dig för att grilla och det råder eldningsförbud och någon ser dig, ringer och anmäler så är det dagsböter som gäller. Det är vad eldningsförbud är. Ja - det utfärdas lokalt - men sedan i maj har det utfärdats på allt fler ställen och redan innan juni var det eldningsförbud i stora delar av sverige. Jag vet inte om det råder eldningsförbud i hela sverige i dagsläget eller "bara" i nästan hela sverige - men det har stått i media om hur mycket det rings pga folk som grillar TROTS ELDNINGSFÖRBUD.
Storchen84: Det är heller inte tillåtet att grilla, förklaring följer.
Storchen84: "Grillning på egen tomt omfattas inte."
Denna nivå av dissonans asså... magiskt.
Plejadisk Panda: "Bedömningen av eldningsförbud är gjord utifrån SMHI:s prognosunderlag och i samråd med länets räddningstjänster och innebär att alla former av öppen eld i skog och mark är förbjuden. Förbudet omfattar även särskilt iordningställda grillplatser."
Plejadisk Panda: Kort och gott: Tar du med dig din engångsgrill eller klotgrill eller vad du nu har till en offentlig park eller skog eller var du nu bestämt dig för att grilla och det råder eldningsförbud och någon ser dig, ringer och anmäler så är det dagsböter som gäller.
orelaterat så fattar jag inte varför folk ska envisas med att grillning är något fantastiskt. Vad är så bra med det? Ojämn tillagning? Smaken av brandrök och tändvätska? Nej, grillad mat är värdelöst ur annat än något "jag värmer maten med riktig eld"-självbildstjafs
Inte Jung: orelaterat så fattar jag inte varför folk ska envisas med att grillning är något fantastiskt. Vad är så bra med det? Ojämn tillagning? Smaken av brandrök och tändvätska? Nej, grillad mat är värdelöst ur annat än något "jag värmer maten med riktig eld"-självbildstjafs
Detta:
Inte Jung: Smaken av brandrök och tändvätska?
Kanske även lite av detta för vissa:
Inte Jung: "jag värmer maten med riktig eld"
Skåda min manlighet, ty jag lagar mat med RIKTIG eld !!!!!!!!!111
Orkar inte riktigt sätta mig in i varken vem eller vad du argumenterar mot. Men hade du gått in på länsstyrelsens sida, som jag sa åt dig att göra, å läst vad eldningsförbudet faktiskt innefattar, så hade du sluppit all denna påfrestande tankeverksamhet.
f. ö. bara jävla losers som lagar mat med stekpannor å skit
Plejadisk Panda:
Orkar inte riktigt sätta mig in i varken vem eller vad du argumenterar mot. Men hade du gått in på länsstyrelsens sida, som jag sa åt dig att göra, å läst vad eldningsförbudet faktiskt innefattar, så hade du sluppit all denna påfrestande tankeverksamhet.
Det är ju du som inte har en aning om vad det är, och när du sen får det slängt i ansiktet vägrar du känna dig vid det. Antagligen pga att du tycker att det är för jobbigt att ha fel. Eller så tycker du bara att det är för jobbigt att ha fel mot mig, vet att några här gör det xD Men d lugnt, skrattade ändå gott åt dina panik-inlägg