Jag skulle vilja se en högre spärr för att sitta i riksdagen (5-6%) samt att det blir mycket striktare regler som gör att partiledare som ljuger eller inte svarar på frågor tvingast till att avgå från sin post. Om en till exempel kollar på frågestunder med regeringens tomtar så gör de allt för att inte svara på frågor, där borde talesmannen slå med hammaren och skrika ''SVARA PÅ FRÅGAN DIN J**LA TOFFEL''...
Axel_von_Färsen:
Sa aldrig att jag var motsatt till demokrati. Det olycklig nämner grundar sig på demokratins normer. Demokrati gör så att politiker ser endast till att vinna nästa val snarare än att bry sig om landet eller dess invånares framtid.(Förövrigt hade jag uppskattat att leva i en meritokratisk diktatur, med pluralistiskt röstning. Man kan undvika elitfamiljer med 100% arvsskatt).
Finns inget som är bättre än demokrati, kompis. Sveriges problem är bara att det e samma gubbar som suttit i riksdagen alldeles för länge
youngvobb: Finns inget som är bättre än demokrati, kompis.
lol, sicken take "kompis".
De flesta väljare är ignoranta eller ointresserade av politiska beslut och deras konsekvenser.
Pluralistisk röstning kan premiera kunskap och bildning - vill du ha mer inflytande över Sverige ekonomiska politik? Läs då nationalekonomi!
Axel_von_Färsen:
lol, sicken take "kompis".De flesta väljare är ignoranta eller ointresserade av politiska beslut och deras konsekvenser.
Pluralistisk röstning kan premiera kunskap och bildning - vill du ha mer inflytande över Sverige ekonomiska politik? Läs då nationalekonomi!
Pluralistisk röstning?
Demokrati är bäst för att det tillåter inte extremister på 1-2% att stöka till allt för mycket. Något som vi borde ändra på är dock att politiker ska tvingas till att ärligt svara på frågor och att befolkningen ska få mer inflytande i riksdagen och inte bara i kommuner. Riksdagen känns lite som Big Brother idag där ingen kan åka ut, de bara står där och svamlar, släng in lite frågestunder med vanliga svenssons och vips så blir nog representanterna för partierna livrädda när de på inspelning måste svara på riktiga frågor.
Olycklig:
Demokrati är bäst för att det tillåter inte extremister på 1-2% att stöka till allt för mycket. Något som vi borde ändra på är dock att politiker ska tvingas till att ärligt svara på frågor och att befolkningen ska få mer inflytande i riksdagen och inte bara i kommuner. Riksdagen känns lite som Big Brother idag där ingen kan åka ut, de bara står där och svamlar, släng in lite frågestunder med vanliga svenssons och vips så blir nog representanterna för partierna livrädda när de på inspelning måste svara på riktiga frågor.
Varför skulle de bli livrädda av frågestunder med vanliga svenssons? Det är redan det enda dem gör, svara otydligt på frågor i direktsändning. Å då ställs frågorna av folk som är mer insatt i politik än en vanlig svensson.
Däremot borde du tvinga partiledarna till att vara lojala till sin ideologi. Är i stort sett bara Jimmie som inte ändrar i sina värderingar för maktens skull.
Klockrent val - Sverigedemokraterna (sd) och glädjande nog leder de på UM. 
Måste varit nån med klumpiga fingrar som råkat trycka på s
youngvobb:
Måste varit nån med klumpiga fingrar som råkat trycka på s
Kan ju också vara någon som är TOTALT OKUNNIG OCH OINTRESSERAD av politik och som inte hängt med på nyhetssändningarna de senaste 6 åren. Detta inkl naturligtvis inte BARA (s) utan lika mycket (v) och (mp). 
Kan ju också vara någon som är TOTALT OKUNNIG OCH OINTRESSERAD av politik och som inte hängt med på nyhetssändningarna de senaste 6 åren. Detta inkl naturligtvis inte BARA (s) utan lika mycket (v) och (mp).
Men vad gör pensionärer på um? Måste ju vara ENDAST dem som har noll koll men ändå går och röstar på samma gamla vanliga. S är inte ens sossar längre, de har blivit nåt helt annat
V kan jag ändå halvt förstå. De har lixom ändå inte klivit ner i s å mp’s sandlåda å dadgostar är hyfsat vass. Kommunism är en fin tanke men hjärndött i praktiken
Axel_von_Färsen:
https://letmegooglethat.com/?q=plural+voting
Jag googlade som en dåre utan att hitta nåt
omöjligt att ha det på nåt annat sätt än en röst per skalle
youngvobb:
V kan jag ändå halvt förstå. De har lixom ändå inte klivit ner i s å mp’s sandlåda å dadgostar är hyfsat vass
Till skillnad från c och annie lööf
youngvobb:
Men vad gör pensionärer på um? Måste ju vara ENDAST dem som har noll koll men ändå går och röstar på samma gamla vanliga. S är inte ens sossar längre, de har blivit nåt helt annatV kan jag ändå halvt förstå. De har lixom ändå inte klivit ner i s å mp’s sandlåda å dadgostar är hyfsat vass. Kommunism är en fin tanke men hjärndött i praktiken
Det behöver inte vara just pensionärer utan det kan vara två grupperingar jag själv känner. Sportfantasterna eller snarare fotbollsfantasterna som viger sitt liv till fotbollen och tror att de ska bli en ny Zlatan. Eller spelfantasterna som viger sitt liv till dataspel och även sitter och knackar maskinkoden till nya spel och hoppas få ett genombrott snart.
Jag kritiserar inte på något sätt ovanstående två grupper men deras kunskap om politik är lika med noll.
Det hade varit något!