Aviseringar
Rensa alla

12-strängad gitarr


Ämnesstartare

babybox:

å bah såru vet, så kan man tjacka prylar från jam via postorder, 😉

Yep, noterade det [wink] Fast funderar ändå på om det inte är bättre att offra ett par hundringar på att åka upp till Storstaden och provspela istället 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Scarlett oHara:

är väl medveten om att de lämpar sig bäst för ackordspel

Jag hade sagt att 12or lämpar sig bäst för fingerspel, och sekundärt för ackordspel. Det är väl en smak- och instrumentsak. Jag spelar mest på elektriska då det kommer till 12or.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dr_korv:

Jag hade sagt att 12or lämpar sig bäst för fingerspel, och sekundärt för ackordspel.

Jaså minsann, efter vad jag har läst/hört har jag fått motsatt uppfattning [tard] Det måste ju ändå vara mycket svårare med fingerspel än ackord på en 12a, om man jämför med en 6a?

Kanske bör tillägga att jag har tänkt mig en akustisk/halvakustisk gitarr.


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Scarlett oHara:

Jag har ett längre tag funderat på att köpa mig en 12-strängad gitarr.

Åh, de är så härliga! Älskar ljudet..låter alltid så proffsigt [cute]
Vad jag har märkt är det inte så mycket svårare att spela på en "tolvtaggare" som min kompis säger [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

babybox:

kan dessutom försäkra att jam är en riktigt cool affär, riktigt najs!

håller inte med. påd eras sida står det "och självklart har vi beställt alla gitarrer så dom finns på lagret ;)" å då struntade jag å min kille att ringa dit å fråga, å när vi kmr dit så har dom inte gitarren -.- Jam suger![mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Scarlett oHara:

Det måste ju ändå vara mycket svårare med fingerspel än ackord på en 12a, om man jämför med en 6a?

Jo, självklart är det svårare med fingerspel. Allt blir svårare på en 12a, och det är lite av charmen enligt mig. Det och den speciella klangen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PrickiigStrumpa:

håller

PrickiigStrumpa:

med

bra att vi är överens [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

babybox:

bra att vi är överens

gå häng dig![mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PrickiigStrumpa:

gå häng dig!

neee[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

12or har ett underbart ljud! Lite svårt att komma in i att börja spela dom tyckte jag, hade nog inte riktigt styrkan i fingrarna i början. Men när man spelat ett antal gånger så är det underbart! Dock svårare att komma in i fingerspelet i min erfarenhet, är lite speciellt tycker jag!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Extricity:

12or har ett underbart ljud! Lite svårt att komma in i att börja spela dom tyckte jag, hade nog inte riktigt styrkan i fingrarna i början. Men när man spelat ett antal gånger så är det underbart! Dock svårare att komma in i fingerspelet i min erfarenhet, är lite speciellt tycker jag!

Ohja, ljudet är fantastiskt! Kan tänka mig att fingerspelet är knepigt, men det måste ju låta riktigt snyggt när man kan det.
Något särskilt märke du rekommenderar? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Scarlett oHara:

Ohja, ljudet är fantastiskt! Kan tänka mig att fingerspelet är knepigt, men det måste ju låta riktigt snyggt när man kan det.
Något särskilt märke du rekommenderar?

Det gör det allt! Jag var själv nära på att köpa en Ibanez, fast hade inte testat den. Men skulle nog också rekommendera Tanglewood och Takamine, underbara gitarrer! Furch kan jag också rekommendera, lite svårare att komma över en 12a, men det är de bästa gitarrerna jag vet! Finns lite billigare modeller (4-6k~) som tillockmed kan mäta sig med Martin gitarrer!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Extricity:

Det gör det allt! Jag var själv nära på att köpa en Ibanez, fast hade inte testat den. Men skulle nog också rekommendera Tanglewood och Takamine, underbara gitarrer! Furch kan jag också rekommendera, lite svårare att komma över en 12a, men det är de bästa gitarrerna jag vet! Finns lite billigare modeller (4-6k~) som tillockmed kan mäta sig med Martin gitarrer!

Oh, tackar så mycket! Och de borde funka bra som 'nybörjargitarrer' också?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Scarlett oHara:

Oh, tackar så mycket! Och de borde funka bra som 'nybörjargitarrer' också?

En av mina första gitarrer var en Furch, så det tycker jag (: om man är säker på att man vill fortsätta/börja spela så tycker jag en av de billigare Furcharna är perfekta! Alltid roligare att spela när man har ett bra ljud. Vet dock inte hur bra 12orna är för nybörjare (om du nu är det?), men allt går med träning!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Extricity:

En av mina första gitarrer var en Furch, så det tycker jag (: om man är säker på att man vill fortsätta/börja spela så tycker jag en av de billigare Furcharna är perfekta! Alltid roligare att spela när man har ett bra ljud. Vet dock inte hur bra 12orna är för nybörjare (om du nu är det?), men allt går med träning!

Helt ärligt har jag aldrig hört talas om Furch tidigare, men det låter som ett märke värt att kolla upp!
Well, det beror ju på hur man definerar nybörjare... har (som sagt?) spelat vanlig, 6-strängad akustisk och elgitarr i ungefär fyra år nu, 12-strängat har jag ingen erfarenhet alls av. [smile] Men det ska inte vara så himla svårt har jag hört.


   
SvaraCitera