Aviseringar
Rensa alla

13 årig tjej - väger 80kg - Hur ska jag gå ner i vikt?


Nintendos BFF:

Ser inte hur man skulle kunna bli undernärd när man är så gravt överviktig som TS är, det är ju något som man drabbas av först när allt fett och muskelmassa börjar ta slut.

nej, brist på näringsämnen kan uppstå oavsett vikt.

Nintendos BFF:

Gå upp i vikt gör man ju inte av att äta för lite, utan är väl i så fall när man ger upp med sin diet och börjar trycka i sig jättemycket istället

vilket drabbar de flesta som bantar.

Nintendos BFF:

Vilket fall så känns det lite absurt att uppmuntra den extremt överviktige TS till att fortsätta äta som hon gör för att hon kanske blir anorektiker om hon slutar.

ok ja det vore väl lite dumt om nån gjorde det va lr

Nintendos BFF:

Men ja, det vore nog bra om hon pratade med en dietist eller liknande, inte minst för att hon verkar ha skrämmande dålig koll på hur sånt här fungerar.

bra
då hoppas jag du förstår varför jag anser det oansvarigt att i första hand rekommendera ett eget bantningsexperiment framför att involvera expertis. särskilt när detta dessutom kan innebära att andra sjukdomar förblir oupptäckta.


   
SvaraCitera

wow du väger mer än min mamma [censur] (41 år gammal)


   
SvaraCitera

men asså jag har läst i afftonbladet att man måste dricka ass mycke vatten minst 1 liter om dagen och diet är inte bra pågrund av din ålder

den här tycker jag att du och din familj ska läsa tillsammans
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2475


   
SvaraCitera

lane4:

den här tycker jag att du och din familj ska läsa tillsammans
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2475

Steg 3: Förändra miljön
I steg bör sådant i barnets omvärld som har negativ inverkan korrigeras. Exempel:

*TV och dator bör inte vara i barnets rum.
*Likplats kanske saknas.
*För mycket snabbmatsrestauranger i kvarteret är olämpligt.
*Inga trottoarer hindrar barnet från att motionera.

Tur att man bor nära en kyrkogård[zzz]
F.ö. är hela artikeln sämst.


   
SvaraCitera

Tycker absolut inte du ska lyssna på dieterna som folk ger dig tips om, oansvarigt människor! [mad][mad]

Varför är du rädd att söka läkare och dietist för? De är vana att hjälpa människor med sådana problem. Jag har varit hos en dietist för min undervikt och det har nu blivit mycket bättre. Min undervikt hade en medicinsk bakgrund, din övervikt kan också ha det. Då kan det skada att gå på någon diet istället för att hjälpa.


   
SvaraCitera

Nintendos BFF:

Ser inte hur man skulle kunna bli undernärd när man är så gravt överviktig som TS är, det är ju något som man drabbas av först när allt fett och muskelmassa börjar ta slut.

Tror faktiskt det är rätt vanligt att feta människor har brist på vissa näringsämnen.


   
SvaraCitera

Försök göra dig av med mer kalorier än vad du får i dig, alltså kaloriunderskott, det gör att kroppen gör sig av med fett på alla möjliga ställen på kroppen.

Undvik kolhydrater som bröd, pasta, potatis, ris m.m. Drick endast vatten. Ät bra mat, tugga den länge så blir du mätt på betydligt mer mindre. Ät inte mer än vad du orkar, då krymper magen och då blir du även mätt på mindre.

Komplitera det med träning. Ca 30 min promenad varje dag, tro mig det kommer göra mirakel och du kommer rasa ca 8 kilo på en månad.

Men innan du påbörjar något, så ska du faktist ta kontakt med en läkare som sedan nog fixar ett möte med en dietist som hjälper dig lägga upp ett schema hur du ska göra och vad du ska äta.

Men du har inget att skämmas för kära du, hoppas allt går bra för dig, kram!


   
SvaraCitera

Tennsoldaten:

Tror faktiskt det är rätt vanligt att feta människor har brist på vissa näringsämnen.

framtidskon:

nej, brist på näringsämnen kan uppstå oavsett vikt.

ja, men det har som sagt ingenting med kaloriintag att göra. att sluta äta massa fett och äta sallad ist får man inte vitaminbrist av, tror snarare tvärt om.

framtidskon:

vilket drabbar de flesta som bantar.

kanske det, och i så fall är det ju bara att prova olika dieter tills man hittar en som funkar för en själv.

framtidskon:

då hoppas jag du förstår varför jag anser det oansvarigt att i första hand rekommendera ett eget bantningsexperiment

nej, eftersom att jag absolut inte kan se skadan i att börja äta mindre, oavsätt om man går till en läkare eller ej.


   
SvaraCitera

Du behöver först och främst skaffa en bra självkänsla, för om du inte tycker om dig själv som du ser ut nu kommer du antagligen inte att göra det om du går ner i vikt heller.
Jag tror också att du behöver hitta ett träningssätt som fungerar för dig. Att träna när man är överviktig och inte alls nöjd med sin kropp är hemskt! Jag vet för jag har själv varit där. Jag började med att gå långa promenader varje dag i rask takt och det fungerar för mig och det är en träningsform som jag tycker om att göra.
Du säger att du inte vågar prata med någon om det men jag tror att det är ett bra steg att våga göra det. Jag tror att det kan vara bra att prata med dina föräldrar, syskon, någon kompis, skolsyster exempelvis. Kanske kan du börja träna med en kompis eller ett syskon så kan du få stöd och motivation.
Jag tror också att man måste ha en hel del sunt förnuft när det kommer till mat. Undvik att äta godis och ät t.ex nötter eller morotsstavar istället. Det är någonting du kan prata med dina föräldrar om och be dom om hjälp när det kommer till maten, kanske kan ni hjälpas åt att laga nyttig och bra mat? Vågar du inte prata med dom kanske du kan smyga in nåt nyttigt recept och fråga om ni kan äta det någon dag 😉


   
SvaraCitera

då jag hade varit glad att väga som du i din ålder (är 21 och har precis uppnått 80 pannor) så skulle jag känna mig dominant och utnyttja detta

annars om du fortsätter öka får jag väl föreslå en bypass operation, inget att skämmas över, känner en som genomförde en sådan innan han fyllde 20


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För min del så blir det ingen bypass operation , sorry !

Mallory:

Du behöver först och främst skaffa en bra självkänsla, för om du inte tycker om dig själv som du ser ut nu kommer du antagligen inte att göra det om du går ner i vikt heller. Jag tror också att du behöver hitta ett träningssätt som fungerar för dig. Att träna när man är överviktig och inte alls nöjd med sin kropp är hemskt! Jag vet för jag har själv varit där. Jag började med att gå långa promenader varje dag i rask takt och det fungerar för mig och det är en träningsform som jag tycker om att göra. Du säger att du inte vågar prata med någon om det men jag tror att det är ett bra steg att våga göra det. Jag tror att det kan vara bra att prata med dina föräldrar, syskon, någon kompis, skolsyster exempelvis. Kanske kan du börja träna med en kompis eller ett syskon så kan du få stöd och motivation. Jag tror också att man måste ha en hel del sunt förnuft när det kommer till mat. Undvik att äta godis och ät t.ex nötter eller morotsstavar istället. Det är någonting du kan prata med dina föräldrar om och be dom om hjälp när det kommer till maten, kanske kan ni hjälpas åt att laga nyttig och bra mat? Vågar du inte prata med dom kanske du kan smyga in nåt nyttigt recept och fråga om ni kan äta det någon dag 😉

Alltså , det är inte det att jag har dåligt självförtroende men nu har jag bestämt mig för att jag ska försöka prata med en kompis som inte heller är så smal ,. hon kanske väger 70 kg , men hon är kanske 170 cm lång :/

föresten , HUr många kalorier ska jag ungefär få i mig per dag ? skulle vara kul o veta !


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

och typ hur många mackor får man äta till frukost osv...

Skulle vara jätte snällt om nån kunde skriva nå Bra exempel som är Bra att äta om man vill gå ner i vikt !

Vad är bra till frukost , mellis , lunch o middag ?
( jag håller på att trappa ner med macka på kvällen )
för de är väl så att man går upp mer när man äter på kvällen ?
De MÅSTE jag sluta med isåfall !!

Tack på förhand !


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snälla !
Ungefär hur många kalorier ska jag äta på en dag om jag kanske cyklar några km varje dag o är ute o så ?!


   
SvaraCitera

ungefär 5 stora kalorier eller 10st små


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

va ?


   
SvaraCitera