Aviseringar
Rensa alla

164 cm lång 73 kg, tre månader tills sommaren, hur mycket tror ni jag kan gå ner på tre månader och tips?


Ämnesstartare

jag har väldigt lätt för att gå upp och senaste året har jag varit väldigt lat, känner mig obekväm och drömvikten ligger på 58 kg. just nu väger jag 73 vilket är för mycket för min längd, om tre månader är det sommar, hur mycket tror ni man kan gå ner på tre månader?
räcker det med joggingrundor och promenader?
tips på bra och nyttig mat?


   
Citera
Ämnesetiketter

Tråden flyttad från Forum PLUS/Övriga diskussioner


   
SvaraCitera

grönsaker[tired]


   
SvaraCitera

Undvik socker och jogga varje dag, det kommer du nog ganska långt på.


   
SvaraCitera

0,5 kilo i veckan är ungefär det maximala du kan gå ner utan att ta skada. Dock är det vanligt att man första/första två veckorna går ner lite mer i vattenvikt osv.

Du kan nog gå ner en 10-14kg på de 3 månader du nämner,utan att skada kroppen,självklart förutsatt att du sköter dig så bra som möjligt.

Några tips om maten;
Undvik så gott det går följande,
Pasta
Potatis
Socker
Vitt bröd
Godis
Läsk med mer än +/- 0 Kcal (Coca cola tex, light är okej).
Snabbmat

Sommaren är ju påväg också och ibland är det svårt att undvika all denna mat jag nämnt särskilt om man inte bor ensam och äter tillsammans med andra. Det viktigaste då att komma ihåg är att inte äta för mycket. 1000 kalorier pizza och 1000 kalorier sallad är fortfarande lika mycket kalorier. Skillnaden är att 1000 kalorier sallad lär du fan aldrig orka stoppa i dig, men 1000 kalorier pizza kan ett litet barn trycka ner utan problem.

Jag tycker du startar en mat och träningsdagbok och skriver upp vad du äter och hur mycket du tränar. Sen tar du bort en liten mängd mat från måltiderna ( Svält dig INTE,det förstör allt och du går upp igen sen). Att sakta minska på maten, i små etapper i takt med att kilona försvinner håller kroppen i förbrännings läge utan att gå över i svält.
Att gärna vitamintabletter för att kompensera den mindre mängd mat du får i dig.

Då kommer vill till träningstipsen;

För det första,om du redan äter lite så öka hellre träningen än att ta bort all mat!

Om du orkar jogga så är det väldigt bra,och duktigt av dig om du orkar hålla på med det dessa 3 månader. Promenader kan du ta men räkna inte en promenad som ett träningspass.. att gå är det mest naturliga och knappast träning för oss som inte väger 100-150kg,däremot håller det igång förbränningen och på så sätt är bra. 🙂

Skulle också vilja tipsa dig att köra lite styrketräning 2-3 ggr kanske?
Många tjejer är rädda för att bli muskelberg men det är extremt svårt att bygga musker ännu mer som tjej, och det kräver också att man går upp i vikt och/eller har ett högt protein(kött)intag.

Däremot kommer du bli starkare och under de 24-48 timmar efter ett styrkepass så tar musklerna energi från kroppen för att repareras. Plus tjejer som lyfter i regel får väldigt fina,söta och fasta rumpor. 🙂 Kanske en kul bonus?

Lycka till, skriv om du har frågor.


   
SvaraCitera

Undvik snabba kolhydrater och promenera i rask takt varje dag, typ 30-40 min kanske.


   
SvaraCitera

rocka_billy:

hur mycket tror ni man kan gå ner på tre månader?

Om du äter bra och tränar, så kan du nog gå ner 4kg i månaden. Exempelvis gå minst en timme om dagen + kanske 2 gympass i veckan.

Uteslut sådant med mycket socker i helt och hållet. Produkter med för mycket socker i (godis exempelvis) mättar för lite men ger ändå en massa energi.

WaterTiger:

0,5 kilo i veckan är ungefär det maximala du kan gå ner utan att ta skada.

Absolut inte, så länge man äter och tränar kontrollerat och bra så kan man gå ner upp till 2kg i veckan om man kör hardcore. Däremot så finns det då risk att skinnet kanske inte hänger med. Vill man att skinnet skall stramas åt i samma takt som man går ner i vikt så är 0,5-1kg i veckan mer lagom.


   
SvaraCitera

Men Buddah, om man bortser från den allra första början av bantningen då vattenvikt pissas ut, så är väl ändå 2kg i veckan under 3 månaders tid långtifrån hälsosamt?

Du måste komma ihåg att tjejen ifråga är ingen stor person,73kg bara.
2kg i veckan i 3 månader, om vi för att slippa ge mig huvudvärk avrundar det till precis 12 veckor. Då snackar vi om en tjej på 73kg som ska tappa 24kg?

Möjligtvis att någon med grov,akut fetma (cirka 80-90 kilo utöver trivselvikten) kan klara det utan hälsorisk. Men för en tjej med en redan RELATIVT låg vikt,så är det mycket skadligt för hennes kropp att gå ner såpass mycket och kan ha effekter långt in i hennes framtid.

Inte menat som en attack på dig personligen då vi båda har rätt, men jag tror din information gäller mer för någon som lider av en mycket högre vikt? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

WaterTiger:

Lycka till, skriv om du har frågor.

tack så mycket!


   
SvaraCitera

WaterTiger:

Några tips om maten;
Undvik så gott det går följande,
Pasta

Bullshit, Pasta är bara farligt fall du inte rör dig efter du ätit det, pasta är mycket energirikt, bra mat fall du rör dig efter!


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Joggingrundor och promenader är bra, fast kommer inte ge så markanta resultat på din vikt om du inte äter mindre också.


   
SvaraCitera

Joggingrundor och promenader är bra, fast kommer inte ge så markanta resultat på din vikt om du inte äter mindre också.


   
SvaraCitera

Joggingrundor och promenader är bra, fast kommer inte ge så markanta resultat på din vikt om du inte äter mindre också.


   
SvaraCitera

Joggingrundor och promenader är bra, fast kommer inte ge så markanta resultat på din vikt om du inte äter mindre också.


   
SvaraCitera