Aviseringar
Rensa alla

19 stycken ihjältrampade på Love Parade


Ämnesstartare

Minst nitton personer omkom när panik utbröt på lördagen på techno- och rejvfestivalen Love Parade i Duisburg.

http://svt.se/2.22584/1.2086506/19_trampades_ihjal_pa_tysk_festival

Detta är givitvis tragiskt att det ska hända och jag skänker en tanke till de omkomnas vänner och familj.

Hur bra är säkerheten vid sådan här jättefestivaler? Denna gång var den ju inte tillräckligt bra.

Vad tycker ni? Kan sånt här hända på en festival i Sverige?


   
Citera

My dreams are her:

Vad tycker ni?

Kanske inte ska ha skiten i en tunnel[confused]

My dreams are her:

Kan sånt här hända på en festival i Sverige?

Det beror väl helt på polisinsatsen och ytan dom har att dansa/festa på. Men eftersom jag tror det finns större chans att en snut slår ihjäl någon på en festival i Sverige än att folk blir ihjältrampade, så inte troligt


   
SvaraCitera

planerar man dåligt, då går det också dåligt.

i sann Svensk anda: det händer inte här.


   
SvaraCitera
Kitten

Om jag uppfattat allt rätt gick paraden genom en becksvart tunnel. Det räcker ju med att någon ramlade eller fick panik och försökte ta sig ut snabbare för att det skulle smitta av sig på övriga runtomkring. Det var väl det som hände?

Jag tror inte det är lika stor risk att det skulle hända i Sverige. För det första skulle inte en festival här kunna attrahera så många människor. Uppskattningsvis var 1.4 miljoner människor på Love Parades festivalområden ( http://www.cbc.ca/arts/story/2010/07/25/love-parade-stampede.html), så många skulle aldrig besöka en festival i Sverige. Det är i alla fall högst osannolikt, då inte ens Prideparaden har i närheten av så många besökare. Fast det är klart att det skulle kunna ske ett missöde inomhus om stället var fullsmockat, men det kan väl egentligen ske på vilket diskotek som helst?
För det andra brukar det väl inte finnas några parader som går genom tunnlar i Sverige? Fast jag har inte så bra koll på det där, men jag tror inte det finns några mörka, långa tunnlar att gå igenom här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Netherlick:

Kanske inte ska ha skiten i en tunnel

Själva festivalområdet var inte i tunnel, utan det var ingågen till området.

Netherlick:

Det beror väl helt på polisinsatsen och ytan dom har att dansa/festa på.

Visst beror det på hur poliseinsatsen är och osv men hur många poliser man än har har tror jag det blir svårt att organiserar exalterade partyfolk som trängs och knuffas på liten yta.

OF 5:

i sann Svensk anda: det händer inte här.

Nej tror inte jag heller efter som att ingen festival i Sverige är av dessa proportioner.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Nej tror inte jag heller efter som att ingen festival i Sverige är av dessa proportioner.

För att personer skall trampas ihjäl behövs bara För många personer på en för liten yta. att säga att det inte skulle hända här för att vi inte har festivaler i dom proportionerna är bara okunskap.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

För att personer skall trampas ihjäl behövs bara För många personer på en för liten yta. att säga att det inte skulle hända här för att vi inte har festivaler i dom proportionerna är bara okunskap.

Javisst kan det hända, det kan hända vart som helst men jag tror risken är mindre i Sverige.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Själva festivalområdet var inte i tunnel, utan det var ingågen till området.

Då har dom ju varit duktiga haha. Fast som den ena tysken där sa, så verkade polisen vara lite för arroganta.

My dreams are her:

exalterade partyfolk

Tror säkert att det var massa droger inblandat på något håll oxå[rolleyes]


   
SvaraCitera

Tja, nio pers dog ju på roskildefestivalen för 10 år sedan, efter det så skärptes säkerheten på alla festivaler rejält. Inte så troligt längre, även om risken förstås alltid finns.


   
SvaraCitera

Netherlick:

Men eftersom jag tror det finns större chans att en snut slår ihjäl någon på en festival i Sverige än att folk blir ihjältrampade, så inte troligt

[bigsmile]


   
SvaraCitera

Dumt att trampa på folk. Bättre att kramas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arrangörerna säger att festivalen inte kommer att fortsätta i framtiden.


   
SvaraCitera

usch va hemskt [tard]


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Nej tror inte jag heller efter som att ingen festival i Sverige är av dessa proportioner.

Woodstock... [rolleyes] [ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Glasäpple:

Woodstock...

Den klassiska Woodstockfestivalen var i USA.


   
SvaraCitera