Aviseringar
Rensa alla

2-3 körlektioner? är det verkligen nog?


Ämnesstartare

WeeSC:

Privat innebär helt enkelt att man övningskör privat och inte med en trafikskola. Man brukar kombinera detta.

Men han skrev att han skulle ringa och boka upp privat körlektion. Vem fan ska han boka hos?


   
SvaraCitera

Självklart kan man klara uppkörningen utan att ta en enda lektion. Om du kör helt privat dock så får du göra mer saker på uppkörningen, av den enkla anledningen att de på vägverket ska kolla mer.

Sen så måste du klara teorin, också.

Oftast på körskolor så brukar dem säga hur många lektioner dem tror att man behöver för att klara uppkörningen. Ena körskolan sa när jag åkt där ett tag att det var ca 20 kvar, jag bytte körskola en lektion för att fråga hur många lektioner dem trodde: Dem trodde 10. jag bytte helt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Olycklig:

Om du klarar det på endast 2-3 körningar utan att övningskört innan så är du troligen den bästa föraren som finns 😉
Många måste köra minst 10 gånger+ och det är om du inte tränat något alls och kan lära dig snabbt. men vissa lär sig snabbare och vissa värkar inte lära sig alls 😛

jag övningskör heeeeela tiden:P har gjort i 2 år! Glömde jag nämna det? my bad isf:P
Men jag kör typ minst en gång i veckan, har kört i centrala sthlm utan problem vid 4 tillfällen nu också:P

Men jo har också hört 10+, fast många säger i efterhand att dom inte alls behövde så många. utan att dom på körskolan suger ur pengar:P

Jonnybravo91:

Definiera privat körlektion...

Du missuppfattade:P jag kör privat och ringer vägverket för privat uppkörning. dvs körprovet:P

WeeSC:

Detta är ju helt klart individuellt! Inlärningsförmåga, intresse m.m. Sannolikheten att någon som övningskört tio gånger på trafikskola klarar uppkörningen är större än att någon som övningskört två gånger på trafikskola, dock. Ta så många lektioner som du tror att du behöver.

Jo sant mycket sant. Därför jag tyckte det här förslaget lät lite klent(hon tyckte att 2 bör räcka för mig) men jag har satsat på åtminstonde 5. Sen är uppkörningen här(Flen) vääääldigt lätt enligt flera delar av sverige tydligen.

Borgeus:

att de på vägverket ska kolla mer.

Jaså? det visste jag dock inte. Är det det mycket mer eller bara lite mer sånt som backa runt hörn, backa längs trottoarkant, vänster på landsväg osv?

Borgeus:

Oftast på körskolor så brukar dem säga hur många lektioner dem tror att man behöver för att klara uppkörningen.

Jo men det är oftast rent skitsnack om hur många dom tror att man behöver. Är för att dra in pengar som sagt. Enligt första killen jag körde med så körde jag "med brister" (jag sket i eco) men behövde ca 7-10 lektioner. enligt andra snubben körde jag bra men behövde ca 10-15. Så det är liksom mest saker dom ljuger ihop för att få in pengar på folk.

Tyvärr. det är därför jag är så osäker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om jag inte minns helt fel så tog min kusin körkort utan några lektioner på körskola alls. Du klarar dig nog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Om jag inte minns helt fel så tog min kusin körkort utan några lektioner på körskola alls. Du klarar dig nog.

Oj. Well ska köra nån lektion eller 2 till dessutom:D Det hoppas jag^^


   
SvaraCitera
Gifted

dPof:

Så va tror ni? överlever jag en uppkörning?

Då måste du vara jättebegåvad...

Jag tog 30 lektioner innan jag körde upp, men jag klarade i alla fall uppkörningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dPof:

Du missuppfattade:P jag kör privat och ringer vägverket för privat uppkörning. dvs körprovet:P

Nu är jag med [y]


   
SvaraCitera

dPof:

Jaså? det visste jag dock inte. Är det det mycket mer eller bara lite mer sånt som backa runt hörn, backa längs trottoarkant, vänster på landsväg osv?

Min uppfattning till varför körskolor finns är framför allt att förare som de vet inte har en chans att klara en uppkörning inte ska försöka. De vet oftast vilka som har en chans att klara det, och därmed vet vägverket att elever från körskolor kan de som behövs för att klara en uppkörning.
Om man kör upp privat vet inte vägverket om detta, därmed måste de kolla de mesta.
Jag har hört talas om statistik(inte sett med egna ögon) som visade hur många uppkörningar privat lärande och körskoleelver behövde för att klara körkortet.
I snitt behövde körskoleelever 1,5(tror jag det var) medan privata behövde närmare 2,5. I snitt. Jag vet ej om dessa siffror stämmer, men jag tycker personligen inte att det är orimligt.

dPof:

Jo men det är oftast rent skitsnack om hur många dom tror att man behöver. Är för att dra in pengar som sagt. Enligt första killen jag körde med så körde jag "med brister" (jag sket i eco) men behövde ca 7-10 lektioner. enligt andra snubben körde jag bra men behövde ca 10-15.

Jo, jag drabbades av det. En körskola ville att jag skulle gå 40 lektioner. Efter ca 15 bytte jag körskola och klara uppkörningen efter sammanlagt ca 25-30st.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

Då måste du vara jättebegåvad...

Jag tog 30 lektioner innan jag körde upp, men jag klarade i alla fall uppkörningen

oj 30. blev inte de dyrt som fan?

Jonnybravo91:

Nu är jag med [y]

great;D

Borgeus:

I snitt behövde körskoleelever 1,5(tror jag det var) medan privata behövde närmare 2,5. I snitt. Jag vet ej om dessa siffror stämmer, men jag tycker personligen inte att det är orimligt.

kan nog stämma nu när du säger det. har dock ett nytt alternativ nu vilket innebär att jag ska åka ner till körskolan där tjejen tog sitt. hon tog körkortet efter 4 lektioner. dom var inga "möljkare"

Borgeus:

Jo, jag drabbades av det. En körskola ville att jag skulle gå 40 lektioner. Efter ca 15 bytte jag körskola och klara uppkörningen efter sammanlagt ca 25-30st.

jag tycker 40 låter överdrivet. annan sak om dom säger 15-20 och sen blir det fler.
Men hur som helst. har sett många nu på nätet som tagit 20-30 st medans jag känner ett 10tal personer som tagit under 7. Jag får helt enkelt hoppas att jag klarar mig undan på det billigare viset och första försöket. Göra mitt bästa bara:)


   
SvaraCitera

Jag tycker det beror precis på hur det gått hemma. Har kompisar som endast tagit en körlektion och klarat det och jag har kompisar som tagit 35 st och kuggat. Men en stor risk är ju att ens privata lärare inte vet allt som man ska kunna, och inte tänker på små detaljer.

dPof:

- Back med endast backspeglar

Det ska man väl inte ens göra? Det var ett jävla tjat på mig när jag gjorde det om att jag var tvungen att vända mig helt bakåt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PlatonicLove:

Jag tycker det beror precis på hur det gått hemma. Har kompisar som endast tagit en körlektion och klarat det och jag har kompisar som tagit 35 st och kuggat. Men en stor risk är ju att ens privata lärare inte vet allt som man ska kunna, och inte tänker på små detaljer.

Mja det är ju rätt variabelt typ. Men enligt folk som tagit körkort och åkt med mig så är jag tydligen duktig och körskoleläraren sa att jag kör bra utöver min för honom stela blick. Jag rör bara på ögonen och då reagera han äl på det i guess.

PlatonicLove:

Det ska man väl inte ens göra? Det var ett jävla tjat på mig när jag gjorde det om att jag var tvungen att vända mig helt bakåt.

Man ska kunna det. Helst ska man inte vrida huvet har jag hört:O utom döda vinkeln. Dock så backar jag alltid med "huvudet och inte speglarna" mycket skönare att bara vända sig om o köra på:P


   
SvaraCitera

dPof:

kan nog stämma nu när du säger det. har dock ett nytt alternativ nu vilket innebär att jag ska åka ner till körskolan där tjejen tog sitt. hon tog körkortet efter 4 lektioner. dom var inga "möljkare"

Den körskolan jag bytte till fick jag uppfattningen av var inga mjölkare, dessutom körde min bror där och min far känner ägaren sen tidigare.. med andra kunde han inte mjölka med mig.

dPof:

jag tycker 40 låter överdrivet. annan sak om dom säger 15-20 och sen blir det fler.
Men hur som helst. har sett många nu på nätet som tagit 20-30 st medans jag känner ett 10tal personer som tagit under 7. Jag får helt enkelt hoppas att jag klarar mig undan på det billigare viset och första försöket

Jag håller med om att det låter mycket.

Finns säkert statistik på hur många lektioner personer tar i snitt på nätet, någonstans. Jag har inte sett dem dock.

Jag har hört talas om en person. Personen hade kört extremt mycket hemma, och gick till en körskola och de körde en lektion, o då sa dem: "Du är nog en av de få i Sverige som skulle klara av en uppkörning utan att ha tagit körlektioner".


   
SvaraCitera
Gifted

dPof:

oj 30. blev inte de dyrt som fan?

Tja, det var väl inte billigt.. men jag hade inte tillgång till privat bil att träna med.. så det var liksom bara körlektionerna...


   
SvaraCitera

dPof:

PlatonicLove: Det ska man väl inte ens göra? Det var ett jävla tjat på mig när jag gjorde det om att jag var tvungen att vända mig helt bakåt.

Samma här, läraren sa rätt och slätt: Du ska alltid ha uppsikt åt det håll du kör åt (alltså ska du kolla bakåt om du kör bakåt), sen får du ibland kolla i speglarna för att ev. justera något och du får inte kolla framåt förrän du backat klart och rätat upp bilen.


   
SvaraCitera

jag körde upp på 3 ggr så ja det räcker, har i för sej kört bil sen 5 årsålder typ och tog kortet på min skola


   
SvaraCitera