Forumet - 2 procent-uppgifter

2 procent-uppgifter

7945 0 32
Hej, har fastnat på två tal i matteboken, som handlar om ekvationer/procent.
Är nyfiken på hur de ska lösas [smile] Uppgift ett har jag löst, men inte förstått hur jag egentligen tänkt, men det blev rätt iaf.. vet bara inte varför. Och andra uppgiften har jag inte löst alls. Hoppas ni kan hjälpa till!

1. Efter ett radioaktivt preparat sönderfaller så att efter 60 år återstår bara 25 % av den ursprungliga mängden. Vilken årlig minskning i procent är detta?

2. Antalet fåglar av en viss art inom ett skyddsområde ökar från 250 till 750 på 10 år. Ökningen i procent är lika stor varje år. Hur många fåglar bör det finnas inom området efter halva tiden?


Facit:
1) Svar: 2,3 % ( 1 - 0,97715...)
2) Svar: 430 (433,01)

Spana också in:

Hezkirin:

750 = 250 * A^10


Hezkirin:

Y = 250 * 1,116^5 (fem = halva tiden)


Jag fattade lösningen på uppg 2. direkt. Den metoden bygger på samma princip som de uppgifterna före den. Men av nån anledning tänkte jag aldrig riktigt att använda den. Thx! :)

Hezkirin:

0,25*C = C * A^60


Uppg. 1 är samma som jag har gjort, jag förstår allting. Jag gjorde exakt likadant förutom i två siffror i början som gjorde att jag fick ett helt annat svar. Det jag gjorde för fel var att jag av nån anledning tänkte 1-0,25 = 0,75. Så 0,75* C istället för 0,25. Dont ask me why. Så om du är snäll och svara nu.
1) Varför tänkte jag så?
2) Hur vet man i uppg. om det ska vara 0,25 och inte 0,75 och
3) Hur ska jag undvika det i framtida uppg att göra om samma misstag?
Hezkirin:

förändringsvärdet)


förändringfaktorn, ja :P

Tack så mycket iaf, snälla Hezkirin, för ditt brillianta svar på talen, som fick mig förstå dem på nolltid! [love][y]
jordgubbsflickan:

1) Varför tänkte jag så?


Haha, ingen aning? [crazy]

jordgubbsflickan:

2) Hur vet man i uppg. om det ska vara 0,25 och inte 0,75 och


Ptjae, den formeln jag utgick ifrån lyder Y = C * A^X

Y är det "nya" värdet, C är antalet/värdet vi börjar med, A är förändringsfaktorn och X är tiden.

Eftersom att antalet atomer sjunkit till 25% vet vi att Y är lika med en fjärdedel av C, alltså C gånger 0,25. Y = 0,25 * C.
Hade antalet atomer sjunkit med 25% istället för till 25% så hade vi istället skrivit 0,75*C.

jordgubbsflickan:

3) Hur ska jag undvika det i framtida uppg att göra om samma misstag?


Jag vet ju inte vilka metoder ni gått igenom och så. Se till att du vet exakt vad som händer och fråga din lärare eller mattebok osv om du inte hajar i detalj. Annars är det väl bara att fråga på UM igen. [crazy]

jordgubbsflickan:

Tack så mycket iaf, snälla Hezkirin, för ditt brillianta svar på talen, som fick mig förstå dem på nolltid! [love][y]


Inga problem osv. [smile]
Hezkirin:

Hade antalet atomer sjunkit med 25% istället för till 25% så hade vi istället skrivit 0,75*C.


Åh jäklar vad störande. Tror dom verkligen att man kan snappa upp varenda liten detalj? Ponera att du blandar ihop eller rent utav sagt glömmer att det står till 25 % än med 25 %, så blir hela uppgiften fel.

Som förra provet fick jag tre idiotiska minuspoäng (inräknat med frågan) för att jag svarade fel på uppgiften, fastän det betydde samma sak. Men jag hade inte svarat exakt på frågan. Lösningen var typ dretenkel men frågan löd: Räkna ut och svara i bråk. Och jag missade det fullständigt. Och jag svarade i procent. Och fick helt fel på den. Alla avdrag. Men 1/4 = 25% så whatever. Same shit, different name. Men näh, så var det tydligen inte. Skitprov. Och så kör vi med värdesiffror också, det suger det med. Jag hatar när man hänger upp sig på detaljer. Men så är tydligen livet, yey.. [tard]
jordgubbsflickan:

Men så är tydligen livet, yey.. [tard]


Mjo, gör slarvfel hela tiden. Brukar haja det mesta men mina prov suger. [n]

jordgubbsflickan:

Jag fattar det inte riktigt till 100 % - än , men jag ska göra uppgiften tre gånger till, så ska det nog sitta. [y][y]


Kan försöka förklara det jag kan, men jag är inte direkt någon utbildad lärare så det kan ju gå lite hur som helst. [blush]
Hezkirin:

Kan försöka förklara det jag kan, men jag är inte direkt någon utbildad lärare så det kan ju gå lite hur som helst. [blush]


Tss, nä bara för man är utbildad lärare betyder det inte att man är särskilt pedagogisk. Det har jag många exempel på. Men man har ju helt klart en fördel jämfört med dom som inte är utbildade.

Jag fattar det du sa om 0,25 for now, men jag kan det inte om jag skulle göra om uppgiften. Så jag ska bara lära mig det utantill, så ska det bli finfint :) Thx!