Aviseringar
Rensa alla

2011 för oss men 1400 för andra


Ämnesstartare

Jag vet varför det är så, men det är lite lustigt att det är 2011 för oss kristna, men i Etiopien så är det 2004 (tror det är så för att man tror Jesus föddes för 2004 års sedan och inte 2011 års sedan)

Hos muslimer så är det 1400-talet.

Men frågan är, säger man 2011 ändå i hela världen eller har man båda två precis som med tidzoner?

Som att i sthlm så är klockan 11:00, i Helsingfors 12:00.


   
Citera

Colour Television:

tror det är så för att man tror Jesus föddes för 2004 års sedan och inte 2011 års sedan

Jesus föddes inte ens för 2011 år sedan heller, man räknar att han föddes ca 4-7år före man räknar hans födelse [wink]


   
SvaraCitera

ingen bryr sej om deras trams


   
SvaraCitera

Borde inte egentligen ateister också anse att det är ett annat år nu? För de tror ju inte på Jesus, såå.. ja, hur gör dom?


   
SvaraCitera

vadå dom? ofta du tror på *fniss*, gud zapper [confused][confused]


   
SvaraCitera

Tickstart:

vadå dom? ofta du tror på *fniss*, gud zapper [confused][confused]

Haha nej men känns ju fel att säga "vi" och så vet jag inte ens själv varför vi går efter de kristnas tidsbestämmelser. Är det av bekvämlighet eller?


   
SvaraCitera

Zapetta:

Är det av bekvämlighet eller?

Tja, större delen av europa är ju idi.. ähum, religiösa fortfarande, och förr i tiden var det ju verkligen så. Så det är klart det hänger med.


   
SvaraCitera

Tickstart:

Tja, större delen av europa är ju idi.. ähum, religiösa fortfarande, och förr i tiden var det ju verkligen så. Så det är klart det hänger med.

Jag tycker att vi bara nu mitt i alltihop kan ändra. Skulle vara kul, bara julafton och påsk osv fortfarande finns kvar [cute][cute]


   
SvaraCitera

Zapetta:

Jag tycker att vi bara nu mitt i alltihop kan ändra. Skulle vara kul, bara julafton och påsk osv fortfarande finns kvar [cute][cute]

kan vi väl, men det kommer bara bli du och jag [blush]


   
SvaraCitera

Tickstart:

kan vi väl, men det kommer bara bli du och jag [blush]

Räcker gott och väl. Känns skönt att ha en anhängare med mig!


   
SvaraCitera

tycker det är dumt alltihop.
bestämmer därför att tideräkningen börjar vid freden i roskilde [mad]


   
SvaraCitera
Tyrael

Knarko:

Jesus föddes inte ens för 2011 år sedan heller, man räknar att han föddes ca 4-7år före man räknar hans födelse [wink]

2011-7 = 2004


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Jesus föddes inte ens för 2011 år sedan heller, man räknar att han föddes ca 4-7år före man räknar hans födelse

Nej. 2011-7 = 2004 som sagt.

Man är egentligen inte ens säker på om han är född på julafton heller. LoL.

Shiet vad det blev ot -.-

Använder man 2011 i stort sett hela världen eller typ bara i västvärlden? Och kan man se på någon knasig sida vilket år det är i alla kulturer och religioner?

Frågan är rätt enkel, den står ju på första inlägget till och med.


   
SvaraCitera

Den kalender vi använder oss av är den gregorianska kalendern och är den som används i internationella sammanhang, på samma vis som man använder sig av engelskan. olika kulturer har givetvis sina olika kalendrar som man använder parallellt med gregorianska.


   
SvaraCitera

Ingen av dom där talen man utgår ifrån är väl egentligen "värdiga" men det är skönt att det är ganska korta tal, drygt att säga år 10456788 liksom.


   
SvaraCitera