Aviseringar
Rensa alla

24 oktober - inledningen på något stort


Ämnesstartare

On October 24, the International Day of Climate Action will cover almost every country on earth, the most widespread day of environmental action in the planet’s history.

There will be big rallies in big cities, and incredible creative actions across the globe: mountain climbers on our highest peaks with banners, underwater demonstrations in island nations threatened by sea level rise, churches and mosques and synagogues and ashrams engaged in symbolic action, star athletes organizing mass bike rides--and hundreds upon hundreds of community events to raise awareness of the need for urgent action.

Every event will highlight the number 350--and people will gather at some point for a big group photo depicting that all important message. At 350.org, we'll assemble all the photos for a gigantic, global, visual petition.

The thousands of events on October 24 will drive 350 and all that it represents into the human imagination, and change the negotiating environment as we head towards the crucial UN Climate Negotiations in Copenhagen in December of 2009. Copenhagen may well be the pivotal moment that determines whether or not we get the planet out of the climate crisis, and your actions on October 24 will help our leaders realize we need a real solution that pays attention to the science.
350.org

Vill du se vad som sker i Sverige så finns det en karta här.

Sök på stad istället, alla prickar är inte utmarkerade. Det kommer ske i Göteborg, det kommer ske i skåne, det kommer ske i Luleå [cute][cute][cute] det kommer ske överallt - och oavsett om du är en radikal SUF:are är det här början på upptrappningen fram tills COP-15. COP-15 är det globala klimatmöte där våran framtid kommer avgöras. Klimatmötet kommer vara i köpenhamn i december och även där kan ni delta i något av vad jag tror kommer helt enormt.

Vad tänker ni göra den 24 oktober? Vad skulle vara kul att göra?


   
Citera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Vad tänker ni göra den 24 oktober?

brassa ut koldioxid o bättra på BNP


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sure vi kan gå ut och protestera emot regeringar. Men det löser ingenting tbh. Det enda som kan lösa är att fler foskare kan samarbeta för att hitta nya teknologier för att ändra på Global-Warming problemet.

Samt att fler forskare kommer in i bilden inte bara Al-Gore och aktivist grupper utan forskare.
Ny forskning måste skes där entreprenörer och företag kan investera i ny teknologi med ny energi mm. Då kan vi lösa GW problemet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När väst forskar fram miljövänligt artilleri, forskar öst fram nya kärnvapen. [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horstat:

När väst forskar fram miljövänligt artilleri, forskar öst fram nya kärnvapen. [party]

Det där är en sanning med modifikation. Medans vi gnäller på öst för deras kolkraft, så står sveriges statligt ägda företag vattenfall för mer än dubbelt så höga koldioxidutsläpp som hela Sverige. Även i utsläpp per person ligger sverige högt, på 7-8ton/person/år beroende på hur man räknar - och då räknar man ändå inte med det faktum att de utsläpp som sker i kina och andra länder t.ex, går till att göra prylar och tillverka saker åt oss.

Capelon:

Men det löser ingenting tbh.

Det där är fel.

Capelon:

Ny forskning måste skes där entreprenörer och företag kan investera i ny teknologi med ny energi mm. Då kan vi lösa GW problemet.

Alltså, till och med forskare kräver aktion i den här frågan - det krävs politiska beslut för en omställning. Elbilen är ett exempel - vi behöver politiska beslut och hjälp från toppen för att få folk att ställa om till miljövänliga bilar. Politiskt sett måste man prioritera framtidens lösningar framför gårdagens, genom att t.ex investera i förnyelsebar energi istället för andra ändliga energikällor, genom att energieffektivisera, och genom att bygga ut kollektivtrafiken och lägga in ekonomiska styrmedel för att minska flygandet. Jag har träffat många arga forskare som har lösningar som kan minska global uppvärmning - men utan stöd och ekonomiska medel kommer vi inte kunna åstadkomma något. FOrskarna ger oss ritningarna, men det är vi som måste bygga.

fistforfight:

"I'll just jerk off, whipe off my chest and go to work" [tired]

Det är kul att kasta sten. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Ja det ska ju va sann revolution på G om man ska palla å va med... [cute]

Men det är det. 24 oktober är upptrappningen. 5 december kommer vara en ännu större upptrappning - med demonstrationer över hela världen, och 12 december kommer vara det största. [crazy] det här pallar du lätt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LÅt mig påpeka en sak som kan lösa våra problem inom energin och det är Fusionskraft. Vi har teknologin att kunna bygga ett Fusionskraftverk som har lika mycket energi som själva solen.

Men det saknas stöd inom området. Inga politiker vill höras om Fusion och Fusionskraftverk.

Om världen skulle gå ihop och sponsra pengar till byggandet av ett fusionskraftverk så skulle världens problem vara lösta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capelon:

Om världen skulle gå ihop och sponsra pengar till byggandet av ett fusionskraftverk så skulle världens problem vara lösta.

Källa på det? Jag tror på fusion, det gör jag, men tror inte att det kommit så långt ännu. Men jag är inte så påläst inom ämnet, jag vet att det finns reaktioner i Tyskland nog stabila att skapa mer energi än vad kraftfälten kostar, men att det kostar för mycket för att vara värt det.

Håller du med mig i det jag säger btw? Har jag fel?

Conny:

Klipp dig och skaffa dig ett jobb.

alltså nä, invandrarna har tagit alla, de arbetslösa bidragshungriga jävlarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Jag tror på fusion, det gör jag, men tror inte att det kommit så långt ännu. Men jag är inte så påläst inom ämnet

tror att vi tidigast kan uppnå fusion om 40 år. inom 60 år är ganska rimligt, dock väldigt osäker det det här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roslagsvatten AB:

tror att vi tidigast kan uppnå fusion om 40 år. inom 60 år är ganska rimligt, dock väldigt osäker det det här.

Vill inte spekulera inom detta, känns som att det är omöjligt att veta säkert om det någonsin kommer fungera nog bra för att vara lönsamt. Det är den där problematiken med att hitta nog stabila kraftfält och hålla igång processen nog länge.

Conny:

[n] I feel ya pain, bra.

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Vill inte spekulera inom detta, känns som att det är omöjligt att veta säkert om det någonsin kommer fungera nog bra för att vara lönsamt. Det är den där problematiken med att hitta nog stabila kraftfält och hålla igång processen nog länge.

Vi kan ha Fusionskraftverk inom en 10-20 års period. Dock så är det en enorm stor kostnad att bygga ett Fusionskraftverk och det kostar enorma summor att hålla igång ett sådant kraftverk så inga inga är redo att investera i ett =(


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Även i utsläpp per person ligger sverige högt, på 7-8ton/person/år

Jorden tar inte hänsyn till CO2/kapita, utan bara CO2. För när Kina når våran nivå per kapita blir det...mycket, med tanke på deras redan gigantiska utsläpp.

​Länk

Fast med förra inlägget, syftade jag på vilka som sänker respektive höjer sina militära ambitioner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horstat:

Jorden tar inte hänsyn till CO2/kapita, utan bara CO2.

Det är sant. CO2/per person är bara en modell jag använder mig av. Tänk om kalifornien i USA resonerar som så att, de behöver inte minska deras utsläpp, de står ju bara för 0.2% av världens globala utsläpp. Jag pratar bara om CO2per person av rättviseskäl - att det inte är rättvist att vi ska få släppa ut mer än dem, och att vi ska ta ansvar för de utsläpp vi faktiskt gör, och sedan hjälpa u-länderna att ta ansvar för sina.

Horstat:

Fast med förra inlägget, syftade jag på vilka som sänker respektive höjer sina militära ambitioner.

Fast då kan du inte ta hänsyn till USA. Sedan pågår en upprustning även i väst vad jag förstår det som.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

att det inte är rättvist att vi ska få släppa ut mer än dem, och att vi ska ta ansvar för de utsläpp vi faktiskt gör, och sedan hjälpa u-länderna att ta ansvar för sina.

Vilket vi arbetar för, alltså att minska våra utsläpp. För att inte prata om hur mycket pengar vi lägger ner i forskning i Europa på att förbättra miljön. Sen är världen aldrig rättvis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Jag pratar bara om CO2per person av rättviseskäl - att det inte är rättvist att vi ska få släppa ut mer än dem, och att vi ska ta ansvar för de utsläpp vi faktiskt gör, och sedan hjälpa u-länderna att ta ansvar för sina.

Det är ett problem ja, samma med nedrustning av militär. Ingen vill börja, men jag tror inte att ens vänstern skulle gilla österländskt inflytande om väst nu nedrustar energi och militär.


   
SvaraCitera