värdeuppgift:
ja, ett tips: studera cos 90, cos -90, cos -270, cos 270
Tack
nilovan:
3. Beräkna arean av en triangel där vi bara vet dess sidor, inga vinklar.
Detta är en standarduppgift.
1. Använd dig av cossinussatsen för att lösa ut en av triangelns vinklar.
2. Använd dig sedan av areasatsen.
Uppgift 2 skulle nog blir tydligare (även om den kanske går att tyda nu) med en bild bifogad.
Iavhé aka Mad World:
Detta är en standarduppgift.
1. Använd dig av cossinussatsen för att lösa ut en av triangelns vinklar.
2. Använd dig sedan av areasatsen.
Ok, så då kan jag rita upp en sida som rät då eller? för hur ska man veta vilken sida som är hypotenusa om det inte finns någon rät vinkel?
I min mattebok så visas ett exempel där ingen rät vinkel finns men Cossinussatsen används och då måste ju en hypotenusa finnas. fattar inte detta.
nilovan:
Ok, så då kan jag rita upp en sida som rät då eller? för hur ska man veta vilken sida som är hypotenusa om det inte finns någon rät vinkel?
Cossinussatsen gäller oavsett ifall en vinkel är rätt eller inte i triangeln. Pytagoras sats är ett speciallfall av cossinussatsen vilken endast gäller för rätvinkliga trianglar.
nilovan:
Du vet, när man har gått ut grundskolan så finns inga "läxor" längre, då får man jobba när man är hemma och gör man inte det så blir det svårt.
Ja, jag vet.
nilovan:
Och när man läser Ma D som flexkurs så händer det faktiskt ibland att man kommer till tal där man inte kommer på hur man gör, hur ska man då göra tycker du? Att fråga en lärare och att fråga folk på nätet har ingen som helst betydelse, för det hela går ut på att man ska lära sig och då är det bästa man kan göra att fråga om hjälp när man inte kan.
Ja ja, det är klart det är bra om någon hjälper dig... Jag var bara aggressiv igår.
Rodja:
Man kanske inte är så snäll att man orkar ta sig tid.
men du tar dig ju tid
isola:
men du tar dig ju tid
Det tog betydligt kortare tid att skriva något elakt än vad det skulle tagit att hjälpa honom. (För övrigt förstår jag ingenting av detta)
Rodja:
(För övrigt förstår jag ingenting av detta)
inte jag heller, men har så många andra bra egenskaper så det jämnar ut sig
isola:
inte jag heller, men har så många andra bra egenskaper så det jämnar ut sig
Som att alltid vara irriterande... Bra egenskap för att driva folk till vansinne
Rodja:
Är det inte det som internet är till för?
Alla kids som du, som anslöt sig till Internet för första gången 2003 och tror att Internet = WWW kanske tror det.
sylar:
Alla kids som du, som anslöt sig till Internet för första gången 2003 och tror att Internet = WWW kanske tror det.
Det där var två felaktiga antaganden och OK, jag använder internet till en massa andra saker. Det jag menade var: det är väl det som UM är till för?
sylar:
Som att alltid vara irriterande... Bra egenskap för att driva folk till vansinne
var inte avundsjuk sötis, du besitter samma egenskap
nilovan:
Det är främst metoden för att lösa talen jag är ute efter och inte själva svaret.
Tyvärr glömt bort allting
Rodja:
Tror du att folk på internet vill göra dina läxor åt dig?
5. Folk visar gärna att de är smarta
Till uppgift 3 kan du slå upp din formelsamling eller kolla här
Hade dina frågor varit speciella (dvs inte standardfrågor i vilken mattebok som helst) så skulle jag glatt hjälpt till. men ibland måste man tänka själv!
Du behöver inte Herons formel till den senaste (använd cosinussatsen för att hitta en vinkel). För om du vill använda Herons formel så är det bäst att du lär dig bevisa den först. Cosinussatsen är mkt vardagligare.
Dock är Herons formel mkt stiligare 😛 Hehehe
Men det är inte vad de är ute efter. Du vill lösa uppgifterna på enklast sätt, med de kunskaper du har.
Dela upp uppgiften i delmoment. så blir det lättare. T.ex. i uppgift 1 så hjälper den engelska frasen: Soh Cah Toa 😛 Det är elementärt
Tänk lite!