Aviseringar
Rensa alla

3g är skithäftigt!


Ämnesstartare

jag skriver detta på ett tåg från en plats till en annan plats, och förutom att det är allmänt skakigt och svårt att träffa rätt tangenter så går det allmänt över förväntan. jag är ny för precis allt som har med telefoni att göra utöver nokia 3310 och dess många användbara funktioner, och orkar inte fälttesta nyligen införskaffat mobilt bredband ordentligt, så jag frågar er istället.

hur bra täckning har egentligen 3g-nätet i sverige? var funkar det, och var funkar det inte? kommer inte vara i norrland, så det är inte så relevant, men typ söder om uppsala.

hur fungerar det på allmänt avskilda platser? säg, grottor, djupt belägna tunnelbanestationer, skyddsrum djupt inne i ett berg, osv. vad påverkar signalen, vad gör det inte?

okej, det var väl mest det. jag tycker att hela grejen är skitfestlig. och om det är relevant så har vi ett vanligt usb-modem från tre, utan extern antenn eller något sånt. gör sånt förresten någon större skillnad?

in b4 välkommen 2006, osv.


   
Citera
Ämnesstartare

inne i en faradays bur är det skit bra mottagning [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

inne i en faradays bur är det skit bra mottagning [rolleyes]

ja, jo, fast jag är inte så foliehatt att jag bor i en. och sluta särskriva. kom med konstruktiv information nu!


   
SvaraCitera
Åtta

mörknäs:

och om det är relevant så har vi ett vanligt usb-modem från tre, utan extern antenn eller något sånt. gör sånt förresten någon större skillnad

Vilket av dem? Är det Huawei E220? En sån fet, ful sak som hänger och dinglar från en kabel? Eller är det en sån som man bara fäller ut en USB-kontakt från och stoppar in i datorn?

Nu har jag visserligen bara använt 3G i norrland och ned till Stockholm ungefär, men för mig har det fungerat alldeles utmärkt. Jag har aldrig någonsin varit utan signal, och då har jag ändå varit inne i norrlands djupaste skogar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

ja, jo, fast jag är inte så foliehatt att jag bor i en. och sluta särskriva. kom med konstruktiv information nu!

ska ta och vara seriös nu.

har samma fast telias och det suger med mottagning, behöver inte åka särskilt långt från stan för att det ska dö och i tuben funkar det inte i all fall inte senast jag prova i typ somras men ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Vilket av dem? Är det Huawei E220? En sån fet, ful sak som hänger och dinglar från en kabel? Eller är det en sån som man bara fäller ut en USB-kontakt från och stoppar in i datorn?

fet och ful, hur mycket påverkar det? samt, jag föredrar såna som man inte sätter in direkt i datorn (vilket man skulle kunna med den här om man vill), i och med att det är avsevärt större risk för skador på datorn om någon skulle få för sig att, ja, klanta sig. föreställ dig själv usb-port med stor grej instucken. det är som upplagt för olyckor.

eller när jag kollar närmare så står det huawei e169 på den. storlek som ett trådlöst nätverkskort modell usb ungefär, och svart. rätt så intetsägande.

Åtta:

Nu har jag visserligen bara använt 3G i norrland och ned till Stockholm ungefär, men för mig har det fungerat alldeles utmärkt. Jag har aldrig någonsin varit utan signal, och då har jag ändå varit inne i norrlands djupaste skogar.

är det så pass bra i norrland, alltså? var det med tre också? här någonstans mellan gnesta och sthlm på ett x2000 (vet inte hur väl repeater-maskinerna sj använder i sina x2000 samarbetar med 3g-nätet, men det kan spela in) så funkar det utmärkt. dock så laggar det mer nu än när jag sitter still på samma plats med det. förmodligen pga växlande basstationer i väldigt snabb takt.

OF 5:

har samma fast telias och det suger med mottagning, behöver inte åka särskilt långt från stan för att det ska dö och i tuben funkar det inte i all fall inte senast jag prova i typ somras män ändå.

jo. men deras nät är välö (så vitt jag förstått det) skilda från varandra, om de inte bestämt sig för att börja samarbeta. ska inte svära på något. men om du är nog gammal att minnas när comviq och telia hade radikalt olika täckning i olika områden så verkar samma sak råda inom 3g-näten just nu. eller iallafall för något år sen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

jo. men deras nät är välö (så vitt jag förstått det) skilda från varandra, om de inte bestämt sig för att börja samarbeta. ska inte svära på något. men om du är nog gammal att minnas när comviq och telia hade radikalt olika täckning i olika områden så verkar samma sak råda inom 3g-näten just nu. eller iallafall för något år sen.

Jo vist är det skilda nät, yes minns precis hur det var förut med comviq och det ända man kan säga är att det blir bättre med tiden.


   
SvaraCitera
Åtta

mörknäs:

det är som upplagt för olyckor.

Jo, jag har också tänkt på det. Dock är den justerbar upp-och-ned, så den är åtminstone inte helt stel.

mörknäs:

fet och ful, hur mycket påverkar det?

Vet ej. Var bara nyfiken.

mörknäs:

var det med tre också?

Jupp.

mörknäs:

huawei e169

Image

Det var ett sådant jag hade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Jo vist är det skilda nät, yes minns precis hur det var förut med comviq och det ända man kan säga är att det blir bättre med tiden.

säker på det? för det känns verkligen som att tre klarar sig utan samarbete med övriga operatörer, och det är väl mer eller mindre allmänt känt att de har den bästa täckningen. vilket visserligen är delvis lögn, men bland de större operatörerna.

Åtta:

Jo, jag har också tänkt på det. Dock är den justerbar upp-och-ned, så den är åtminstone inte helt stel.

visserligen, men jag föredrar att inte chansa. en vanlig usb-skarvsladd är mindre benägen att orsaka olyckor, oavsett vilket. sen så råkar även usb ha helt kassa kontaker överlag, jag gillar det inte. men det har onekligen fördelar framför... ja, com-port, eller vad det nu är som kan tänkas vara jämförbart bland äldre kontakter. firewirekontakter är också skit. jävla ny teknik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

säker på det? för det känns verkligen som att tre klarar sig utan samarbete med övriga operatörer, och det är väl mer eller mindre allmänt känt att de har den bästa täckningen. vilket visserligen är delvis lögn, men bland de större operatörerna.

Rör mig inte så mycket ute i landet så det gör iof inte så mycket och på jobbet så har dom ju löst det med satellit.

Men måste leva på hoppet ibland. Jag har inte lust att byta till tre för då måste jag betala själv och det är lite drygt


   
SvaraCitera
Åtta

mörknäs:

jävla ny teknik.

Förstår inte varför man inte bara kan använda trefas till allt. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Förstår inte varför man inte bara kan använda trefas till allt.

amen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Till att börja med så kan du ju berätta vilken mobiloperatör du har. Lite svårt att veta hur bra nätet täcker annars.

mörknäs:

för det känns verkligen som att tre klarar sig utan samarbete med övriga operatörer

Okej, nog för att 3 och Telenor bygger ut sitt 3G-nät tillsammans, men visst, kör på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du vill ha täckning i grottor är det väl NMT-nätet(?) du ska köra på, där du har täckning i princip överallt, oavsett var. 3G-nätet är inte så jävla fantastiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Utlänning:

Till att börja med så kan du ju berätta vilken mobiloperatör du har. Lite svårt att veta hur bra nätet täcker annars.

vilken del av "tre" är det som du har svårigheter att förstå? sluta vara dryg och skriv något konstruktivt.

Utlänning:

Om du vill ha täckning i grottor är det väl NMT-nätet(?) du ska köra på, där du har täckning i princip överallt, oavsett var. 3G-nätet är inte så jävla fantastiskt.

var det inte tal om att de skulle lägga ner det för att fria upp frekvenser, eller ändrade de sig? oavsett vilket så tror jag att den operatör som jag hade i åtanke när jag skrev "delvis lögn" använder sig av den tekniken. minns inte vad den heter och är inte säker, men jag vill minnas att den tekniken är långt mindre mobil än maskiner anpassade för det vanliga 3g-nätet. vilket innebär färre fördelar. möjligt att jag minns fel, dock.


   
SvaraCitera